maart 2022 - Jaarbeurs
High tech / 16 januari 2020

Lightyear produceert goedkopere zonneauto vanaf 2023

Het Nederlandse bedrijf Lightyear werkt aan een tweede elektrische auto met zonnepanelen. Het bedrijf wil samenwerkingen aangaan met nieuwe partners, waarmee het in 2023 tienduizenden tot honderdduizenden auto’s per jaar wil produceren.

Dit zegt Johan Vos, die onlangs is benoemd tot commercieel directeur bij Lightyear, in een interview met het FD. Vos was eerder werkzaam bij de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s Tesla. Lightyear is een Brabants bedrijf opgericht door door alumni van Solar Team Eindhoven. Dit team won in 2013, 2015 en 2017 de Bridgestone World Solar Challenge met hun zonneauto.

Sindsdien is het bedrijf erin geslaagd subsidies binnen te halen, prijzen te winnen en financierders aan te trekken. Dit geld is gebruikt om een prototype van een zonneauto te ontwikkelen. Deze auto kan worden opgeladen met behulp van zonne-energie.

Lightyear One

Het bedrijf kondigde dit prototype in juni officieel aan: de Lightyear One. Deze volledig elektrische auto is op zowel zijn dak als motorkap voorzien van zonnepanelen. Het voertuig kan zijn ingebouwde accu’s met behulp van deze panelen tijdens het rijden opladen. Deze laadmethode maakt een bereik tot 725 kilometer mogelijk.

De zonnepanelen zijn een belangrijk onderscheidend kenmerk van de Lightyear One. Waar andere 100% elektrisch aangedreven voertuigen doorgaans opgeladen worden via een stekker, is dit bij de Lightyear One niet noodzakelijk. Dit biedt voordelen: zo zijn laadpalen op dit moment nog niet overal beschikbaar, waardoor elektrische auto’s niet op iedere locatie kunnen worden opgeladen.

Het is overigens ook mogelijk het voertuig via een laadpaal of een traditioneel stopcontact van stroom te voorzien. Via deze laatste optie is het mogelijk in een nacht tot een bereik van 400 kilometer te laden.

Efficiëntie en veiligheid

Bij het ontwerp van de Lightyear One lag de focus op efficiëntie en veiligheid. Lex Hoefsloot, CEO en één van de oprichters van Lightyear, legde eerder uit: “Ons hele team is gespecialiseerd in het optimaliseren van prestaties van een auto. Dat heeft ervoor gezorgd dat we een sterke focus hadden op het optimaliseren van de efficiëntie en veiligheid. Het ontwerp van Lightyear One begon met een leeg tekenvel. We hebben ons dus niet laten leiden door conventies in auto-ontwerp, maar alleen door de natuurwetten.”

De Lightyear One is met een prijskaartje van bijna 150.000 euro echter niet voor iedereen bereikbaar. Desondanks zijn inmiddels ruim honderd exemplaren van het voertuig besteld. Het Brabantse bedrijf werkt momenteel aan een tweede model, dat Lightyear voor een bedrag van 50.000 euro op de markt wil zetten. Van dit model wil het bedrijf ook meer exemplaren produceren; Vos spreekt over productieaantallen van 10.000 tot 100.000 voertuigen per jaar.

Tesla Model 3

In zijn nieuwe functie als commercieel directeur helpt Vos deze ambities te realiseren. Vos was eerder senior director bij Tesla en onder meer betrokken bij de introductie van de Tesla Model 3. Dit instapmodel van Tesla is beschikbaar vanaf 43.500 euro en valt hiermee in dezelfde prijsklasse als het tweede automodel waar Lightyear aan werkt. De Tesla Model 3 was in 2019 de meest verkochte auto van het jaar.

Vos en Tessie Hartjes, marketingdirecteur bij Lightyear, benadrukken dat het bedrijf in Nederland gevestigd wil blijven. “We hebben ons niet voor niets op de automotive campus in Helmond gevestigd. Niet alleen vanwege de nabijheid van de TU Eindhoven, maar hier zijn ook veel technologiebedrijven en kennis aanwezig”, zeggen het tweetal tegen het FD. Waar het bedrijf er eerder nog op mikte zelf alle onderdelen te maken, kiest het bedrijf nu voor een samenwerking met autobouwers en toeleveranciers. In Nederland is onder meer met VDL Nedcar gesproken. “Met de juiste partners kunnen we veel sneller, veel groter denken. We willen vanaf 2023 echt opschalen”, aldus Vos.

Het interview met het FD is hier te vinden.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven