maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 18 december 2019

Draadloos exoskelet van Sarcos Robotics kan 90 kilogram tillen

Robotfabrikant Sarcos Robotics introduceert het Guardian XO Alpha exoskelet. Dit draadloze exoskelet is gericht op industrieel gebruik en stelt gebruikers in staat een gewicht van zo’n 90 kilogram zonder risico of lichamelijke belasting op te tillen. Het pak voorkomt hiermee werkgerelateerde blessures.

Het Guardian XO exoskelet werd eind 2018 door Sarcos Robotics aangekondigd. Dit exoskelet is bedoeld om mensen te ondersteunen tijdens het uitvoeren van zware werkzaamheden. De Guardian XO combineert hiermee volgens de fabrikant de intelligentie, het instinct en het beoordelingsvermogen van mensen met de kracht, het volhoudingsvermogen en de nauwkeurigheid van machines.

Personeelstekort tegengaan en veiligheid vergroten

Met het exoskelet wil Sarcos Robotics onder meer een oplossing bieden voor het tekort aan personeel met de juiste kennis en vaardigheden. Tegelijkertijd helpt het exoskelet de veiligheid op de werkvloer te vergroten door onder meer blessures en lichamelijke slijtage tegen te gaan.

“Veilig, intuïtief en eenvoudig te gebruiken; de Guardian XO stelt teams in staat op veilige wijze meer te doen en stelt meer mensen – zowel jong als oud en zowel klein als groot – in staat fysiek veeleisende taken te verrichten zonder belasting op hun lichaam”, schrijft het bedrijf in een persbericht.

Hot-swappable accu’s

De Guardian XO maakt gebruik van hot-swappable accu’s, wat betekent dat de accu’s kunnen worden verwisseld zonder de werking van het exoskelet te hoeven onderbreken. Gebruikers kunnen het exoskelet een volledige werkdag gebruiken zonder het pak tussendoor te hoeven opladen. Het pak is volledig draadloos.

Bij de aankondiging van het exoskelet eind 2018 meldde Sarcos Robotics dat het exoskelet voorzien is van ‘Get-Out-of-the-Way’ aansturing. Dit systeem maakt gebruik van een reeks sensoren die in het exoskelet verwerkt zijn om bewegingen van de gebruiker te registreren. Gebruikers hoeven hierdoor geen sensoren op hun lichaam aan te brengen, wat het gebruik vereenvoudigd. Sarcos Robotics stelt dat het systeem in milliseconden op bewegingen van gebruikers reageert. De vertraging tussen bewegingen van het exoskelet en de gebruiker is hierdoor minimaal.

‘Get-Out-of-the-Way’ aansturing

Het gebruik van het ‘Get-Out-of-the-Way’ aansturing maakt de robot volgens de fabrikant intuïtiever en eenvoudiger te gebruiken. Zo hebben gebruikers slechts minimale training nodig om met het pak aan de slag te kunnen. Doordat geen sensoren op het lichaam hoeven te worden bevestigd kan het exoskelet in minder dan een minuut worden ‘aangetrokken’ en in gebruik worden genomen.

De Guardian XO wordt exclusief aangeboden via een Robot-as-a-Service (RaaS) model. Gebruikers schaffen de robot hierbij niet aan, maar huren deze in en betalen voor het gebruik. Sarcos Robotics stelt dat het exoskelet de productiviteit van meerdere werknemers levert voor de kosten van één medewerker. Tegelijkertijd helpt het exoskelet werkgerelateerde blessures te voorkomen, wat een kostenbesparing mogelijk maakt. De Guardian XO verschijnt eind 2019 op de markt. Naar verwachting worden de eerste modellen vanaf begin 2020 aan klanten geleverd.

Guardian S en Guardian GT

Naast de Guardian XO levert Sarcos Robotics ook een tweetal andere producten: de Guardian S en Guardian GT. De Guardian S is een platform voor het uitvoeren van visuele inspecties op afstand. De robot weegt slechts 8 kilogram. De robot is dankzij onder meer zijn rupsbanden in staat over moeilijk begaanbaar terrein te navigeren. Visuele inspecties worden uitgevoerd via real-time video-, spraak- en datacommunicatie.

De Guardian GT is een robotplatform voorzien van één of twee robotarmen. De robot is leverbaar met rupsbanden of wielen en kan op afstand worden bediend door een operator. De robot is gericht op uiteenlopende taken, variërend van het tillen van zware objecten tot laswerk.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Sarcos Robotics

Deel dit artikel

Meer nieuws

Simulator helpt luchtvervuiling in vliegtuigcabines te karakteriseren

(productnews)
Motor- of hydraulische olie komt soms via de afgetapte lucht in de vliegtuigcabine terecht. Dit noemt men een...
Motor- of hydraulische olie komt soms via de afgetapte lucht in de vliegtuigcabine terecht. Dit noemt men een ‘rookgebeurtenis’. Tijdens een vlucht is het niet mogelijk vast te stellen of...
Algemeen / 04-02-2025
Lees meer

Europese Commissie wil met strategisch dialoog Europees auto-industrie ondersteunen

(productnews)
De Europese Commissie wil een strategisch dialoog voeren met de Europese auto-industrie. Het doel daarbij is het weer op...
De Europese Commissie wil een strategisch dialoog voeren met de Europese auto-industrie. Het doel daarbij is het weer op gang helpen van de Europese auto-industrie. RAI Vereniging roept deelnemers aan...
Automotive / 04-02-2025
Lees meer

Demcon neemt ontwikkelaar van bioreactor voor organoïden Orgonex over

Demcon neemt ontwikkelaar van bioreactor voor organoïden Orgonex over

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 04-02-2025
(productnews)
Demcon maakt bekend eind vorig jaar een meerderheidsaandeel te hebben genomen in Orgonex. Deze spin-off van de Universiteit...
Demcon maakt bekend eind vorig jaar een meerderheidsaandeel te hebben genomen in Orgonex. Deze spin-off van de Universiteit Utrecht / the Innovation Center for Advanced Therapies (ICAT) richt zich op...
Medisch & Zorg / 04-02-2025
Lees meer

Evonik en VoltH2 bouwen 50 MW elektrolyzer in Delfzijl

Evonik en VoltH2 bouwen 50 MW elektrolyzer in Delfzijl

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 03-02-2025
(productnews)
Chemiebedrijf Evonik en VoltH2 hebben een overeenkomst getekend om de productie van groene waterstof op het chemiepark in...
Chemiebedrijf Evonik en VoltH2 hebben een overeenkomst getekend om de productie van groene waterstof op het chemiepark in Delfzijl te versnellen. Volgens de overeenkomst zal VoltH2 dicht bij Evoniks waterstofperoxidefabriek...
Energie / 03-02-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven