maart 2022 - Jaarbeurs
High tech / 05 juni 2018

Belgisch bedrijf gaat samen met HP 3D-geprinte schoenzolen maken

Materialise is via een partnerschap met RSPrint een overeenkomst aangegaan met HP om een ​​end-to-end 3D-oplossing te ontwikkelen voor het ontwerpen en produceren van volledig op maat gemaakte 3D-geprinte inlegzolen. FitStation, mogelijk gemaakt door HP, zal Materialise-software integreren voor 3D-ontwerpautomatisering, printvoorbereiding en productiebeheer. Deze alliantie biedt schoenenmerken de mogelijkheid om hun unieke merkpropositie uit te drukken door hen in staat te stellen echt geïndividualiseerde producten on-demand te produceren.

Aangepast schoeisel

FitStation powered by HP is een platform dat op maat gesneden en geïndividualiseerde schoenen levert door middel van innovatieve 3D-scans, dynamische ganganalyse en productietechnologieën. Het biedt individuele, standaard schoen- en binnenzoolaanbevelingen, 3D-geprinte inlegzolen en individueel aangepast schoeisel. De Materialise-softwaresuite wordt nu geïntegreerd in FitStation, waardoor merken innovatieve en aangepaste inlegzolen kunnen ontwerpen. De Materialise-softwaresuite beheert en automatiseert de afdrukvoorbereiding en het productieproces van de inlegzolen, waardoor fabrikanten hun 3D-afdrukactiviteiten op efficiënte en betrouwbare wijze kunnen opschalen.

“3D Printing biedt de belofte van een revolutie in de schoenenindustrie door een niveau van maatwerk aan te bieden dat nog nooit eerder is gerealiseerd”, zegt Fried Vancraen, CEO van Materialise.
Dit maakt het mogelijk en kosteneffectief om massaal volledig geïndividualiseerde producten te vervaardigen. Als aanvullende productietechnologie maakt 3D Printing fundamentele ontwerpoptimalisaties en functionele verbeteringen mogelijk, zoals lichtere ontwerpen, die met standaard productietechnologieën onmogelijk te maken zijn.

3D Printing stelt bedrijven ook in staat om over te stappen naar een end-to-end digitaal productieproces, waardoor gedecentraliseerde, on-demand productie mogelijk wordt. Als gevolg hiervan kunnen retailers producten verkopen die ze niet in voorraad hoeven te houden. Naast het minimaliseren van voorraadgerelateerde kosten en risico’s, kunnen retailers ook anticiperen op minder productrendementen door klanten een nauwkeurige pasvorm en geïndividualiseerd ontwerp te bieden.

Dynamische footscans

Materialise, met meer dan 27 jaar ervaring in 3D-printing, helpt schoenenmerken om het volledige potentieel van de technologie te ontsluiten door ondersteuning en automatisering te bieden tijdens elke stap van het Additive Manufacturing-proces, van ontwerp tot gedrukt gedeelte. Materialise is een pionier in het maken van gepersonaliseerde 3D-geprinte inlegzolen. Met de introductie van Phits in 2014, werd Materialise, samen met ganganalyseexperts RS Scan, het eerste bedrijf ter wereld dat 3D-geprinte inlegzolen maakte op basis van dynamische footscans voor metingen.

Materialise is ook de drijvende kracht achter transformaties in andere industrieën. Toen de hoortoestelindustrie de transformatieve kracht van 3D Printing ontdekte, was de verandering snel en onomkeerbaar. Binnen 500 dagen maakte meer dan 90% van de hoortoestellen in de VS de overstap van klassieke productie naar 3D-printen. Materialise gebruikt nu deze blauwdruk om ook de brillenindustrie te transformeren.

 

Bron: Materialise

Deel dit artikel

Meer nieuws

DEMCON, Thorizon en VDL Groep bundelen krachten rond kleine modulaire kernreactoren

(productnews)
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren...
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren (Small Modular Reactors / SMR’s). De partijen richten zich daarbij specifiek op gesmolten-zout-reactoren....
Algemeen / 21-01-2025
Lees meer

L’Oréal zet generatieve AI in voor verduurzamen van cosmetica

(productnews)
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van...
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van zijn producten. Het bedrijf wil met behulp van de technologie nieuwe inzichten verkrijgen uit data over...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Lawinedetectie met passieve radar

Lawinedetectie met passieve radar

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 20-01-2025
(productnews)
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid...
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid van mensen en infrastructuur te garanderen. Onderzoekers van het Fraunhofer-FHR...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Raketlanceringen SpaceX en Blue Origin beide deels mislukt

Raketlanceringen SpaceX en Blue Origin beide deels mislukt

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2025
(productnews)
Zowel SpaceX en Blue Origin lanceerden deze week raketten. Bij SpaceX ging het om Starship, terwijl Blue Origin zijn New...
Zowel SpaceX en Blue Origin lanceerden deze week raketten. Bij SpaceX ging het om Starship, terwijl Blue Origin zijn New Glenn-raket lanceerde. In beide gevallen verliep de lancering niet vlekkeloos....
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven