maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 22 november 2021

Artificial Intelligence in de maakindustrie: onderzoek biedt inzichten over implementatie

De inzet van Artificial Intelligence (AI) in Nederland zet zich onverminderd voort. AI heeft een enorme potentie, bijvoorbeeld in de maakindustrie en wordt vaak zelfs gezien als een wondermiddel. Bedrijven hopen met AI hun toegevoegde waarde te verhogen. Toch roept de inzet veel vragen op bij betrokkenen. Dit komt door een gebrek aan ervaring. Ook zijn er heel wat obstakels bij implementatie. Het gebrek aan of slecht toegankelijke data maakt het ook lastiger voor bedrijven. Een recent onderzoek biedt inzichten in de ervaringen van industriële bedrijven die AI al succesvol geïmplementeerd hebben.

Reichelt elektronik heeft een onderzoek laten uitvoeren met betrekking tot de implementatie van Artificial Intelligence in bedrijven. De cijfers zijn verzameld door het internationale onderzoeksbureau OnePoll en omvatte 1.650 technologische besluitvormers van industriële ondernemingen in Europa, waarvan 250 uit Nederland.

Verwachtingen Artificial Intelligence

Meer dan de helft van de respondenten (56%) gebruikt Artificial Intelligence in de productieomgeving. 38% van deze groep gebruikt AI over de hele linie. 18% maakt er slechts gedeeltelijk gebruik van. Het is opvallend dat bedrijven hun verwachtingen van AI nu veel beter kunnen formuleren dan een paar jaar geleden. De meest voorkomende reden (39%) voor AI-inzet is de productontwikkeling, gevolgd door procesoptimalisatie met 35%. Voor meer dan een derde (35%) is kwaliteitscontrole belangrijk en 32% van de respondenten geeft aan AI te introduceren met het oog op productiviteitsverhoging.

Overkoepelende strategie nodig

Artificial Intelligence biedt kansen om zaken op nieuwe manieren aan te pakken. Toch is de technologie zelf zelden de oplossing die bedrijven zoeken. De toepassingsmogelijkheden blijven nog beperkt tot specifieke gebieden. Nauwkeurige afstemming op specifieke functies of specificaties is nodig. Het ontbreekt veel organisaties aan een duidelijk begrip van wat ze exact met Artificial Intelligence kunnen. Een overkoepelende strategie, in tegenstelling tot losse pilotprojecten, biedt hiervoor een oplossing. 65% van de respondenten geeft aan al zo’n overkoepelende strategie te hebben. Ongeveer een derde (31%) zegt dat ze tot nu toe alleen in AI-deelprojecten heeft geïnvesteerd.

Artificial Intelligence projecten succesvol?

Om achter de implementatie te kunnen staan, is vertrouwen in de technologie noodzakelijk. Toch zijn de rekenmethodes waarmee Artificial Intelligence tot resultaten komt niet altijd tot in detail te begrijpen. Dit gebrek aan inzicht schrikt sommige bedrijven af. Ondertussen is deze perceptie wel iets verbeterd omdat er meer cases en initiatieven zijn die de transparantie verbeteren.

Andere aanpak door voortschrijdend inzicht

Op de vraag of bedrijven die AI vijf jaar geleden al implementeerden dat met de huidige kennis op dezelfde manier hadden gedaan, reageerde slechts iets meer dan de helft met ‘ja’. 29% zou nu een aantal dingen anders aanpakken. 9% zou zelfs alles anders doen dan vijf jaar geleden. Naast betere planning en een overkoepelende strategie gaven respondenten aan dat ze hun eigen medewerkers vanaf het begin meer zouden betrekken bij de processen. Door mensen eerder mee te nemen in de ontwikkelingen, kunnen ze meer vertrouwen in de technologie opbouwen.

Artificial Intelligence standaard in industrie

Met het oog op de toekomst vindt 80 procent van de respondenten het realistisch dat robots steeds meer taken van mensen zullen overnemen. Voor een derde van de ondervraagden is het duidelijk dat AI over vier tot zes jaar de standaard in de industrie zal zijn.

Slechts één tool

Het is wel belangrijk te beseffen dat AI slechts één van vele tools is. Statistische berekeningen of vectormodellen kunnen even bruikbaar zijn of misschien wel bruikbaarder voor machine learning. “Het gaat vooral om de inzet van de technologie die het best past bij een specifieke taak. Bij gebruik van AI is het zaak zeker te weten dat de nieuwe technologie naadloos aansluit bij de processen. En niet een extra proces is dat parallel aan bestaande processen loopt”, zegt Christian Reinwald, Hoofd Product Management & Marketing bij reichelt elektronik.

Foto: Kunstmatige intelligentie (bron foto: Pixabay / Seanbatty)

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoek naar toegang Europese fabrikanten medische apparatuur tot Chinese markt

(productnews)
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur...
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur tot de Chinese markt. Daarbij wordt onderzocht in hoeverre China hierbij...
Medisch & Zorg / 24-04-2024
Lees meer

Deep Robotics deelt video van robot die altijd op zijn pootjes terecht komt

(productnews)
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer...
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer op zijn pootjes terecht, ongeacht de val die...
High tech / 23-04-2024
Lees meer

Thermo-elektrische generatoren halen elektriciteit uit een kopje (warme) koffie

(productnews)
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te...
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te leveren aan een breed gamma van toepassingen. Van draagbare toestellen en sensoren tot afgelegen elektronicasystemen...
Energie / 22-04-2024
Lees meer

Onderzoek: Interesse in elektrisch rijden daalt

Onderzoek: Interesse in elektrisch rijden daalt

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 22-04-2024
(productnews)
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Diverse factoren maken Nederlanders terughoudender met de overstap op elektrisch...
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Diverse factoren maken Nederlanders terughoudender met de overstap op elektrisch rijden. Denk hierbij aan de relatieve hoge aanschafprijs van elektrische voertuigen (EV’s), maar...
Automotive / 22-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven