Het Amerikaanse leger gaat voertuigen 3D-printen. Voertuigen als Humvees kunnen hierdoor ter plekke op het strijdveld worden geproduceerd. Hiervoor is een deal gesloten met de Applied Science & Technology Research Organization (ASTRO America), dat het project gaat beheren.
ASTRO America is een nonprofit-organisatie die R&D-activiteiten voor het Amerikaanse overheid op het gebied van defensie uitvoert. Het richt zich hierbij specifiek om het gebruik van nieuwe productietechnologieën die toegevoegde waarde bieden, zoals additieve productie.
De nonprofit-organisatie meldt dat het is ingeschakeld voor het ‘Jointless Hull Project’. Dit nieuwe initiatief van het Amerikaanse leger is gericht op het ontwikkelen en leveren van grootschalige 3D-printer die geschikt is voor additieve productie in metaal. Het initiatief moet niet alleen de productiesnelheid en -kosten verlagen, maar ook het gewicht van voertuigen terugdringen, de prestaties verbeteren en hun bestandheid op het strijdveld verbeteren.
“De missie is het ontwikkelen van een grootschalig gereedschap dat in staat is een naadloze romp voor gevechtsvoertuigen te produceren met de afmetingen 30ft x 20ft x 12ft”, aldus Larry “L.J.” Holmes, Principal Investigator bij ASTRO America. “Additieve productie op massale schaal kan in potentie de manier waarop voertuigen voor het leger worden gebruikt transformeren, terwijl het de kwetsbaarheid van leveranciersketen terugdringt.”
Veel gevechtsvoertuigen maken gebruik van een monolithische romp. Deze maakt het voertuig niet alleen robuuster op het strijdveld, maar zorgt ook voor een lager gewicht. Traditionele productieprocessen zijn echter niet kosteneffectief of eenvoudig aanpasbaar voor grootschalige productie. Zeker indien verschillende voertuigplatforms worden geproduceerd.
Aaron LaLonde, verbonden aan het Ground Vehicle Systems Center van het Amerikaanse leger en Army Technical Points of Contact (TPOC) voor het Jointless Hull Project: “Geavanceerde productiemethoden die innovatieve ontwerpen van onderdelen en concepten mogelijk kunnen maken hebben een enorme waarde in het realiseren van onderdelen, componenten en uiteindelijk voertuigconcepten die strijdkrachten en systemen een leidende prestatievoorsprong geven. Dit project schaalt de voordelen van additieve productie in metaal tot een omvang die de voordelen van de technologie realiseerbaar maken voor grotere onderdelen op systeemschaal en de volgende generatie van voertuigprestaties mogelijk maken.”
Naast ASTRO America zijn ook aan reeks andere partijen bij het project betrokken. Zo is het contract uitbesteed aan LIFT. Dit is een nationaal instituut voor innovatie in productie met steun van het Amerikaanse ministerie van Defensie. Het in Michigan gevestigde U.S. Army Combat Capabilities Development Command Ground Vehicle Systems Center, Ground Vehicle System Center (DEVCOM GVSC) stuurt het technische programma aan. Het Rock Island Arsenal – Joint Manufacturing Technology Center van het Amerikaanse leger is eveneens bij het project betrokken.
Het Amerikaanse leger onderzoekt ook andere mogelijke toepassingen van additieve productie. Zo kregen onderzoekers van Penn State’s College of Engineering in maart 434.000 dollar aan financiering voor ontwikkeling van 3D-geprinte zeer sterke legeringen. Het gaat specifiek om een Laser Directed Energy Deposition-printer die in metaal kan printen. De beoogde toepassingen zijn divers en variëren van kogelwerende vesten tot de romp van marineschepen.
Ook sloot het Amerikaanse leger eerder dit jaar een overeenkomst met het bedrijf ExOne voor de productie van een mobiele 3D-printer. Deze printer is ondergebracht in een standaard zeecontainer. Dit vereenvoudigt het transport en maakt plaatsing zonder specialistische kennis mogelijk. Deze mobiele 3D-printer moet onder andere worden ingezet voor de productie van reserveonderdelen. Als onderdeel van het contract ontwikkelt ExOne een militaire-editie van zijn binder jet 3D-printtechnologie.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron foto: Pixabay / Military_Material