maart 2022 - Jaarbeurs
High tech / 21 mei 2019

Amazon laat robots autonoom dozen inpakken

Amazon neemt nieuwe robots in gebruik die in staat zijn producten te verpakken in dozen. Dit proces wordt momenteel nog uitgevoerd door duizenden menselijke medewerkers.

Dit meldt Reuters in een exclusief artikel op basis van bronnen binnen Amazon. Amazon zet al langer in op het automatiseren van haar fulfilmentcenters, waarin orders van klanten worden verwerkt. Zo heeft het bedrijf tienduizenden Automated Guided Vehicles in gebruik. Deze voertuigen zijn ontwikkeld door Kiva Systems, een bedrijf dat in 2012 werd overgenomen door Amazon. Na deze overname werden de AGV’s van Kiva Systems van de markt gehaald en exclusief door Amazon gebruikt. 

Bestellingen verpakken

Nu rolt het bedrijf ook de zogeheten CartonWrap robots uit in zijn fulfilmentcenters. Deze robots zijn ontwikkeld om kartonnen dozen op te bouwen rond bestellingen en kunnen per uur ieder 600 tot 700 bestellingen verpakken. Dit is naar schatting vijf keer zo snel als een menselijke medewerker. 

Amazon bevestigt het nieuws en meldt een pilot uit te voeren met de technologie. Dit heeft volgens een woordvoerder van het bedrijf als doel de veiligheid te vergroten, producten sneller te kunnen leveren en efficiëntieverbeteringen in haar netwerk te realiseren. 

Canvas Technology

Onlangs nam Amazon onlangs ook al Canvas Technology over, een bedrijf dat een volledig autonome kar heeft ontwikkeld. De Canvas Autonomous Cart maakt gebruik van 3D-technologie en door Canvas in eigen huis ontwikkelde software om zijn weg te vinden in een magazijn of fulfilmentcenter. De robot detecteert hierbij eventuele objecten of mensen die zijn weg versperren en zoekt zelfstandig een route hieromheen. 

Canvas Technology is ondergebracht in Amazon Robotics, de nieuwe naam van het in 2012 overgenomen Kiva Systems. Amazon Robotics is een dochteronderneming die voor 100% in handen is van Amazon en exclusief levert aan Amazon. TechCrunch bracht onlangs een bezoek aan Amazon en meldde op basis een reportage hierover dat Amazon inmiddels zo’n 100.000 roboticasystemen in gebruik heeft in 25 verschillende fulfilmentcenters. Het gaat hierbij om roboticasystemen zoals de AGV’s van het voormalige Kiva Systems, maar ook om robots van derde partijen als Fanuc. 

Fulfilmentcenters zonder verlichting

Amazon streeft ernaar naar zijn fulfilmentcenters op termijn volledig te automatiseren en zonder menselijke medewerkers te laten opereren, meldt een anonieme bron binnen Amazon aan Reuters. Uiteindelijk moeten de fulfilmentcenters zelfs zonder verlichting en dus in duisternis kunnen opereren, wat onder meer met het oog op energiekosten relevant is. De inzet van de CartonWrap robots sluiten hierop aan. Reuters schat dat de CartonWrap robots op termijn 1.300 menselijke medewerkers verdeeld over 55 fulfilmentcenters in de Verenigde Staten zullen vervangen.

De Amerikaanse e-commercegigant verwacht overigens niet op korte termijn volledig geautomatiseerde fulfilmentcenters te kunnen realiseren. Scott Anderson, Regional Director of Operations bij Amazon, meldde eerder aan Reuters dat Amazon verwacht hier nog zeker tien jaar voor nodig te hebben. “In de huidige vorm is de technologie nog zeer beperkt”, aldus Anderson. “De technologie staat nog ver van het volledig geautomatiseerde werkstation dat wij nodig hebben.”

Als voorbeeld noemde Anderson het vervullen van een bestelling bananen. “Ik wil dat mijn bananen stevig zijn, terwijl anderen hun bananen juist rijp willen. Hoe laten we een robot hiertussen een keuze maken?”, aldus Anderson. Ook zouden robots bij het oppakken van een product uit een ton vaak andere producten beschadigen. De efficiëntie van de hedendaagse robots zou eveneens te wensen overlaten. Zo kunnen veel robots in de meeste gevallen slechts één product per keer oppakken, terwijl het in sommige gevallen efficiënter is in één beweging meerdere producten gelijktijdig op te pakken.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Reuters
Bron: Amazon
Bron: Tech Crunch

Deel dit artikel

Meer nieuws

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 22-10-2024
(productnews)
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het...
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Het gaat om een RAAK MKB subsidie. Hiermee kan het...
Algemeen / 22-10-2024
Lees meer

Additive manufacturing kan lucht- en ruimtevaart groener maken

(productnews)
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot...
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot van de luchtvaart tegen 2050 met 60 procent moet zijn verminderd ten opzichte van 1990....
Energie / 21-10-2024
Lees meer

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 21-10-2024
(productnews)
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s...
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s maken van bestaande karren en rekken slimme voertuigen, die zelfstandig hun...
High tech / 21-10-2024
Lees meer

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven