maart 2022 - Jaarbeurs
Geen categorie / 22 december 2020

“Scherp geslepen scheepsschroef bespaart brandstof”

Een binnenvaartschip kan behoorlijk wat brandstof besparen als het een extra scherpe schroefrand heeft. Het is onder andere dit voordeel dat van Jooren Scheepsschroeven, een bedrijf uit Dordrecht, de afgelopen jaren zo’n succes heeft gemaakt.

In het interview op AD.nl komt John Vermeulen aan het woord, de bedenker van een speciale slijpmanier, dat resulteerde in de Groene Schroef Rand. Door een extra scherpe rand te slijpen heeft de schroef minder weerstand bij het ronddraaien in het water. Daardoor zijn er minder schroefomwentelingen per minuut nodig voor dezelfde vaarsneheid. Dat levert liters aan brandstofbesparing op. Bovendien maakt de schroef veel minder geluid.

Tot zeven procent minder brandstof

Bij Jooren Scheepsschroeven, het bedrijf dat John samen met zijn vrouw en zwager runt, berekenden ze dat een gemiddeld binnenvaartschip, afhankelijk van de vorm van het schip, met een extra scherpe schroefrand, tussen de drie en zeven procent brandstof per maand uitspaart.

In het AD vertelt John hoe hij de ontdekking per toeval deed. Hij werkt al dertig jaar in het familiebedrijf en tijdens het slijpen moest hij denken aan een gesprek dat hij eerder had met een schipper. Daarin bespraken ze of het voordelen zou hebben om de rand van de schroef scherper te maken. Puur op gevoel sleep Vermeulen een extra scherpe rand aan het blad. De schipper die het testte was enthousiast, met name omdat het veel rustiger was in de woning aan boord. Daarna vond Vermeulen meer schippers bereid om proefpersoon te zijn.

Groene Schroef Rand

Soepeler door het water

Na een tijdje werd de scherpere schroef aan een echte serieuze test onderworpen, bij Dynamic Maritime Test Facility in de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht. in een buis vol water lieten ze een ‘normale’ schroef op volle toeren draaien en daarna de schroef die door Vermeulen bewerkt was. Daaruit bleek dat de scherpe schroef soepeler door het water ging. “Ik denk dat het met boven- en onderdruk te maken heeft”, vertelt Vermeulen op AD.nl. “Door de rand verder af te slijpen wordt de stroming op het water op een positieve manier veranderd. Dat levert dus minder geluid op en zorgt ervoor dat het schip minder brandstof nodig heeft om toch vooruit te komen.” Extra testen in Spanje bevestigden de voordelen van de Groene Schroef Rand, waarna subsidie voor de innovatie werd aangevraagd door Jooren Scheepsschroeven. Een nieuw product werd zo geboren. ‘De rand slijpen we puur op het zicht”, zegt Vermeulen, “maar ik bekijk elke schroef die de deur uitgaan nauwkeurig. De kwaliteitscontrole is heel belangrijk.”

De komende tijd zal het bedrijf de innovatie verder uitrollen en breder inzetten.

Bron: AD.nl – Foto’s: YouTube Jooren.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 11-10-2024
(productnews)
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te...
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te beklimmen. Zelfs indien de robot hierbij door onverwachtse gebeurtenissen wordt verstoord, is...
High tech / 11-10-2024
Lees meer

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 10-10-2024
(productnews)
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel...
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel diverse factoren bij de keuze van consumenten om een...
Automotive / 10-10-2024
Lees meer

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 07-10-2024
(productnews)
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken...
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken acp systems AG en het Centre for Digitised Battery Cell Production (ZDB) van het Fraunhofer...
Energie / 07-10-2024
Lees meer

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
(productnews)
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De...
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De 19-meter lange, contra-roterende verticale-as turbine is een prototype-ontwerp dat zou kunnen worden opgeschaald...
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven