Een op de drie bedrijven ambiëren om niveau vier, het hoogste niveau in voorspellend onderhoud te gaan invoeren. Rond elf procent heeft dit niveau momenteel bereikt en plukt hier inmiddels de vruchten van. Dit blijkt uit onderzoek van PwC en Mainnovation in de afgelopen drie maanden hielden onder 280 bedrijven in Nederland, België en Duitsland.
Niveau vier ofwel Predictive Maintenance 4.0 (PdM 4.0) is het toepassen van de mogelijkheden van machine learning technieken ofwel zelflerende systemen. Het doel is om algoritmes, slimme patronen in grote hoeveelheden data te identificeren en te analyseren en om nieuwe inzichten te verkrijgen voor een betere betrouwbaarheid van assets.
Bedrijven bereiken op niveau vier de maximale effecten van voorspellend onderhoud en hebben daarmee inzicht in steeds meer data. Momenteel werkt zoals gezegd rond de elf procent van de bedrijven op niveau vier, terwijl het merendeel van de ondernemingen nu niveau een of twee in predictive maintenance hanteert.
De benaderde bedrijven streven evenwel naar een verbetering van hun niveau in voorspellend onderhoud. Rond een op de drie bedrijven verwacht binnen vijf jaar niveau vier in een of andere vorm toe te passen wanneer Predictive Maintenance effectief in het bedrijf kan worden ingevoerd.
In de niveaus naar volwassenheid in voorspellend onderhoud verzamelen bedrijven steeds meer gegevens die ze hebben gebruikt om fouten te voorspellen. Niveau 1 omvat visuele inspecties, niveaus 2 en 3 bestaan uit instrumentinspecties en realtime conditiebewaking, terwijl op niveau 4 big data-analyse begint. Hier start het proces om besluitvorming te stimuleren, om de potentie van machine learningtechnieken toe te passen en om vanuit data-analyse inzichten te genereren voor het juiste onderhoud op het juiste moment.
Lagere kosten en langere levensduur
Predictive maintenance 4.0 bestaat, naast data verzamelen, uit middelen, competenties en tools die bedrijven op dit niveau inzetten bij onderhoudsmanagement zoals geschoolde technische medewerkers, standaard software-instrumenten en onderhoudslogboeken. Enkele bedrijven opereren ook al met betrouwbaarheidsingenieurs en data scientists, statistische
softwarepakketten en externe gegevens.
Bedrijven streven met PdM 4.0 naar een betere beschikbaarheid van systemen en processen voor onderhoud op het juiste moment. Ook lagere kosten, een langere levensduur van de oudere assets en minder risico’s voor kwaliteit, veiligheid, gezondheid en milieu spelen een rol. In de bedrijfsorganisatie zijn een grotere expertise en meer competenties rond predictive maintenance niveau 4 en de inrichting van een datagedreven digitale organisatie van belang.
Technische infrastructuur en digitale cultuur als succesfactoren
Als kritische factoren om PdM 4.0 met succes te kunnen implementeren noemen de ondernemingen de beschikbaarheid van gegevens, technologie, budget en cultuur. Hoewel de technische drempels horen bij het vroege stadium in de levenscyclus van PdM 4.0 hangt een succesvolle implementatie zeker ook af van organisatorische aspecten.
Naast de technische infrastructuur zoals data-analyse, platform en IoT-infrastructuur zijn onder meer vaardigheden en het opbouwen van vaardigheden voor PdM 4.0, en het opzetten van een digitale cultuur van even groot belang. Bedrijven moet ook omstandigheden creëren waarin deskundige medewerkers groeien, elkaar kunnen uitdagen en aanvullen
om waardevolle en bruikbare nieuwe inzichten te genereren voor verbeterd onderhoud en activabeheer. De digitale cultuur moet inzetten op nieuwe cross-functionele manieren van werken zodat bedrijven kunnen profiteren van digitale technologieën en datadriven kunnen worden aangestuurd.
Het rapport van PwC en Mainnovation is in te zien via deze link.