Gaan robot-honden in de toekomst pakketjes bezorgen?

Leesduur: +/- 4 min.
Het zou zomaar kunnen dat 'robot-honden' binnenkort pakjes komen afleveren. Het Duitse automotive bedrijf Continental AG heeft samen met het roboticabedrijf ANYbotics de toekomst van mobiliteit onderzocht en op basis daarvan een bezorgconcept bedacht. Zelf zien ze er veel potentie in.

Tijdens CES, dat onlangs is Las Vegas werd gehouden, presenteerde Continental het concept. Het gaat om een combinatie tussen bezorgrobots en autonome voertuigen. "De naadloze integratie van een voertuig zonder bestuurder - in dit geval de Continental Urban Mobility Experience (CUbE) - en een bezorgrobot zorgen voor een effectievere en efficiëntere distributie van goederen", zo luidt een persbericht op de website van Continental. De CUbE, het autonome geëlektrificeerde ontwikkelingsplatform van Continental, wordt over het algemeen beschouwd als een oplossing voor stedelijke "eerste of laatste mijl" -mobiliteit. Dit type voertuig - vaak een robo-taxi of pod genoemd - maakt deel uit van de waardeketen voor naadloze mobiliteit. Het doel van deze voertuigen zal worden uitgebreid tot de levering van goederen om de beschikbare transportcapaciteit verder te benutten en de niet-actieve tijden te verkorten. "Marktschattingen laten zien dat de behoefte aan goederenvervoer zelfs de sterk groeiende behoefte aan personenvervoer in dichtbevolkte gebieden zal overtreffen. Met expertise in schaalbare technologieën en oplossingen zoals sensoren, milieuperceptie en -modellering, lokalisatie, positionering, situatieanalyse, besluitvorming en mechatronische actuatoren, heeft Continental de oplossingen en knowhow om aan deze behoefte tegemoet te komen."

"Met behulp van robotlevering kan de visie van Continental voor naadloze mobiliteit worden uitgebreid naar de voordeur. Onze visie op trapsgewijze robotbezorging gaat om een voertuig zonder bestuurder om leveringsrobots te vervoeren, waardoor een efficiënt transportteam ontstaat", aldus Ralph Lauxmann, hoofd van Systems & Technology, Chassis & Safety divisie, Continental. "Beide zijn geëlektrificeerd, beide zijn autonoom en beide kunnen in principe gebaseerd zijn op dezelfde schaalbare technologie. Deze synergieën creëren een spannend potentieel voor holistische leveringsconcepten die vergelijkbare oplossingen voor verschillende platforms gebruiken."

Stedelijke bezorging 

Goederen- en pakketbezorging naar woonwijken is een groeiende en dynamische markt, en wordt aangestuurd door de verkoop van e-commerce die elk jaar toeneemt. "Met de groei van dit segment winnen de verzendkosten per uur aan belang. Dit maakt last mile en bezorgservices onderscheidend. Geautomatiseerde levering van goederen is naar verwachting een antwoord voor maximaal 80 procent van alle leveringen van bedrijven aan consumenten."

Het idee is dat de CUbE straks één of meerdere bezorgrobots (die iets weghebben van honden) vervoeren en deze inzetten om het laatste deel van de goederen- en pakketketen te verzorgen.  "Het industrialiseren van de automatisering van de levering van goederen vereist betrouwbare, robuuste, goed presterende technologie - een mix die perfect tot uitdrukking komt in het auto-equivalent van automatisering. Het is juist dit profiel van expertise dat van Continental een van de toonaangevende leveranciers van geavanceerde bestuurderassistentiesystemen en voertuigautomatisering heeft gemaakt", aldus Lauxmann.

Autotechnologie

De autotechnologie wordt als het ware overgebracht en opgeschaald om te voldoen aan de vereisten van robotfabrikanten. "De uitdagingen voor een afleverrobot lopen parallel met wat we al oplossen in geautomatiseerde voertuigen", zegt Jeremy McClain, directeur van Systems & Technology, Continental North America. "Daarbij zullen leveringsrobots technologie nodig hebben die net zo geavanceerd en robuust is als onze auto-oplossingen. Met de steeds toenemende populariteit van online winkelen en de groei van megasteden, zullen unieke oplossingen voor pakketlevering nodig zijn. Autorijdende voertuigen in combinatie met bestelrobots zouden het perfecte antwoord kunnen zijn."

Smart Cities

Zelfrijdende voertuigen vormen een zeer belangrijk element in de Smart Cities van de toekomst. Ze worden door veel experts beschouwd als een belangrijk element van toekomstige mobiliteitsconcepten om de uitdagingen van de urbanisatie op te lossen. Een bestuurderloos voertuig kan bijna 24/7 in gebruik zijn. Innovatieve stadsplanners zien voertuigen zonder bestuurder als een waardevolle toevoeging aan openbaar massatransport door de noodzaak van een privéauto uit te sluiten om naar het dichtstbijzijnde punt van toegang tot andere transportmiddelen te gaan. "Overdag zullen er pieken in de vraag naar onbemande voertuigen zijn. Buiten die piekuren zullen de autonome voertuigen vooral ingezet worden voor robotbezorging." 

Amazon is overigens al begonnen met het bezorgen van pakketjes met een bezorgrobot. De zogenoemde Scout is van start gegaan in Washington. Er gaat nu nog een Amazon-bezorger mee, maar de robots zijn al wel in staat om zelf hun route te kiezen.

 

Bron: Continental AG/De Ingenieur.

 

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond