Exoskeletten van Hyundai voorkomen blessures op de werkvloer

Leesduur: +/- 3 min.
Hyundai Motor Group kondigt twee nieuwe exoskeletten aan om werknemers te ontlasten tijdens het uitvoeren van hun werkzaamheden. De Vest EXoskeleton (VEX) ondersteunt personen die veel boven hun hoofd werken, bijvoorbeeld aan de onderzijde van een voertuig. Chairless EXoskeleton (CEX) maakt het mogelijk een zittende positie aan te nemen, zonder hiervoor een stoel nodig te hebben.
De Vest EXoskeleton (bron foto: Hyundai)

De Vest EXoskeleton (bron foto: Hyundai)

Met de VEX wil Hyundai de productiviteit van werknemers vergroten en tegelijkertijd vermoeidheid terugdringen. Het exoskelet imiteert de bewegingen van menselijke gewrichten om ondersteuning te bieden en de mobiliteit van werknemers te vergroten. Het exoskelet is voorzien van polycentrische assen, waarbij meerdere draaipunten worden gecombineerd. Het gaat om een passief exoskelet, dat geen gebruik maakt van een accu of batterij. 

Lichtgewicht

Opvallend aan de VEX is onder meer zijn lichte gewicht; Hyundai stelt dat het exoskelet 22 tot 42 lichter is dan soortgelijke producten van concurrenten. Dit komt volgens het bedrijf onder meer door het ontbreken van een accu, al hebben ook verschillende andere partijen acculoze exoskeletten op de markt gezet. Denk hierbij aan de Laevo V2.5 en de Comau MATE. 

De VEX wordt gedragen als een rugzak, waarbij het exoskelet met behulp van schouderbanden op de rug wordt bevestigd en met behulp van gespen wordt vastgemaakt over de borst en buik. Het ruggedeelte is over 18 centimeter verstelbaar, wat het exoskelet geschikt maakt voor gebruikers met verschillende lengtes. De mate van ondersteuning kan worden ingesteld op zes niveaus en loopt op tot 54 Newton. 

 Hyundai)
De Vest EXoskeleton (bron foto: Hyundai)

Zitten zonder stoel

Naast de VEX brengt Hyundai binnenkort ook de CEX op de markt. Met dit exoskelet kunnen gebruikers een zittende positie aannemen, zonder hiervoor een stoel of krukje nodig te hebben. Om dit mogelijk te maken ondersteunt de CEX de kniegewrichten, ruggengraat en spieren van de gebruiker, waardoor de belasting van de spieren in de rug en het onderlichaam met 40% wordt teruggedrongen. De CEX weegt 1,6 kilogram en wordt net als de VEX op de rug gedragen. Het exoskelet kan tot 150 kilogram ondersteunen. 

De VEX wordt naar verwachting vanaf december geproduceerd door Hyundai Rorem. Het exoskelet moet voor zo'n 30% minder beschikbaar worden dan bestaande producten, die volgens Hyundai gemiddeld 5.000 dollar kosten. Dit zou betekenen dat de VEX voor ongeveer 1.500 dollar beschikbaar wordt. Wanneer de CEX in productie gaat is niet bekend. 

Eerdere exoskeletten

Exoskeletten zijn niet nieuw voor Hyundai. Zo presenteerde het bedrijf presenteerde in 2015 al het H-LEX exoskelet, bedoeld voor medische toepassingen. In 2016 volgde een prototype exoskelet gebaseerd op het H-LEX platform. Dit prototype stelde gebruikers in staat honderden kilo's op te tillen en was onder meer gericht op industriële toepassingen en defensie. In 2017 presenteerde Hyundai een tweetal medische exoskeletten:

  • de H-MEX (Hyundai Medical EXoskeleton) om patiënten met een dwarslaesie in staat te stellen weer te lopen;
  • de HUMA (Hyundai Universal Medical Assist) om mobiliteitsondersteuning te bieden aan mensen met beperkte spierkracht.

Op dit platform is ook de H-WEX gebaseerd. Dit exoskelet helpt gebruikers op de werkvloer zware lasten te tillen en van andere belastende repetitieve werkzaamheden uit te voeren. Het exoskelet ondersteunt het lichaam van de gebruiker en zorgt daarnaast dat de gebruiker een optimale lichaamshouding aanneemt.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Hyundai

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond