maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 10 augustus 2021

Zwitserse universiteit EPFL opent testtraject voor hyperloop

De Zwitserse universiteit EPFL beschikt sinds kort over een eigen testtraject voor de hyperloop. Het traject is gebouwd op de Lausanne campus van de EPFL en is bedoeld voor het testen van een lineaire inductiemotor. De locatie is gerealiseerd in samenwerking met Swisspod, een spin-off van de universiteit.

Hyperloop is een vorm van transport al jaren met enige regelmaat in het nieuws is. De transportmethode moet reizen over afstand vereenvoudigen en vernieuwen. Onder meer door het bieden van een schoner alternatief voor transport per vliegtuig en trein. Verschillende hyperloop-projecten wereldwijd worden momenteel uitgevoerd, onder meer in het Duitse Hamburg, de Amerikaanse Nevada woestijn en China.

Denk echter ook aan aan Nederland. Zo tekenden ProRail en de Technische Universiteit Delft in september 2018 een overeenkomst voor het ombouwen van een ongebruikte tweede tunnelbuis van een spoortunnel in Delft tot een testbuis voor de hyperloop. Eind 2019 is daarnaast een testbaan van drie kilometer lang in de omgeving van de stad Groningen aangekondigd, dat in 2022 klaar moet zijn.

‘Eerste operationele model in Europa’

Ook de EPFL beschikt sinds kort over een testtraject. Het gaat om een cirkelvormig testtraject op de Lausanne campus. EPFL spreekt over het eerste operationele model van de hyperloop in Europa. De locatie is bedoeld voor het bestuderen van nieuwe ideeën over de structuur en pod van de hyperloop, evenals het onderzoek naar de haalbaarheid van dergelijke ideeën voor massatransport.

Het testtraject is cirkelvormig, 120 meter lang en 40 meter in diameter. De locatie is ontwikkeld door het Distributed Electrical Systems Laboratory van het EPFL, dat onder leiding staat van Mario Paolone. Het testtraject is vervaardigd uit een aluminiumlegering. Het is ontwikkeld om een eindelijke hyperloop te stimuleren, met pods van verschillende afmetingen afhankelijk van testdoelstellingen en -resultaten.

1:12

De prestaties op het gebied van aandrijving, levitatie en kinematica worden in een vacuüm getest op een schaal van 1:12. Op termijn moet dit 1:6 worden. De aanwezigheid van uiteenlopende sensoren geven onderzoekers inzicht in de eigenschappen van geteste ontwerpen.

“Met dit testtraject op kleinere schaal zijn we in staat de fundamentele aspecten van onze elektromagnetische aandrijving en levitatiesysteem van onze pod’s te testen”, legt Paolone uit. “We gebruiken de resultaten voor het verbeteren van het ontwerp van de pod en het efficiënter maken van de loop.”

Het hyperloop-testtraject van EPFL (foto door: Murielle Gerber/EPFL)
Het hyperloop-testtraject van EPFL (foto door: Murielle Gerber/EPFL)

Lineaire inductiemotors

De onderzoekers willen onder meer experimenteren met lineaire inductiemotors, die in de pods een grote rol spelen. Om de kosten van een hyperloop-traject te beperken wordt de energie die nodig is voor de aandrijving door de pods zelf opgeslagen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een elektrisch aangedreven trein, die hiervoor doorgaans van een bovenleiding gebruik maakt.

Het gebruik van efficiënte lineaire inductiemotor moet het energieverbruik per passagier fors terugdringen ten opzichte van alternatieve vervoersmiddelen. Zo bedraagt de energiekosten bij een elektrische auto 97 tot 100 Wh per km per passagier, terwijl dit bij een vliegtuig oploopt tot 515 tot 600 Wh per km. Het gebruik van lineaire inductiemotors moet dit terugdringen tot 10 tot 50 Wh per km.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 11-10-2024
(productnews)
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te...
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te beklimmen. Zelfs indien de robot hierbij door onverwachtse gebeurtenissen wordt verstoord, is...
High tech / 11-10-2024
Lees meer

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 10-10-2024
(productnews)
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel...
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel diverse factoren bij de keuze van consumenten om een...
Automotive / 10-10-2024
Lees meer

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 07-10-2024
(productnews)
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken...
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken acp systems AG en het Centre for Digitised Battery Cell Production (ZDB) van het Fraunhofer...
Energie / 07-10-2024
Lees meer

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
(productnews)
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De...
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De 19-meter lange, contra-roterende verticale-as turbine is een prototype-ontwerp dat zou kunnen worden opgeschaald...
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven