maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 14 juni 2021

TU Delft-spinoff Battolyser Systems gaat waterstofbatterij produceren

Battolyser Systems wil zijn systeem voor de opslag van elektriciteit en productie van groene waterstof commercieel op de markt brengen. Onder leiding van de nieuwe CEO Mattijs Slee wil het bedrijf zijn product in massaproductie nemen. Het bedrijf zoekt meer technisch personeel voor het versnellen van zijn groei.

Het Rotterdamse Battolyser Systems is een spinoff van de TU Delft en opgezet door de universiteit in samenwerking met Proton Ventures en Fokko Mulder, hoogleraar Chemische Wetenschappen bij de TU Delft. Het bedrijf is de ontwikkelaar van een product dat enerzijds elektriciteit opslaat en anderzijds uit duurzame energiebronnen groene waterstof produceert. Het systeem is gebaseerd op elektrolyse, een proces waarbij water wordt gescheiden in zuurstof en waterstof.

Levering van en vraag naar energie in lijn brengen

Met de technologie wil Battolyser Systems de levering van duurzame energie beter in lijn brengen met de vraag vanuit de maatschappij. Het vinden van deze balans is een uitdaging. Zo is de productie van duurzame energie afkomstig van bijvoorbeeld de windkracht of zonnesterkte. Dit betekent in de praktijk dat niet altijd evenveel energie wordt geproduceerd. Onder meer bij piekbelasting kan hierdoor een tekort aan duurzame energie ontstaan.

Battolyser Systems wil dit oplossen met zijn technologie. Een Battolyser – zoals het systeem wordt genoemd – kan energie opslaan. Volledig opgeladen functioneert een Battolyser als een elektrolyser en produceert met een hoog rendement waterstof uit water en duurzame elektriciteit. Is er een tekort aan energie? Dan functioneert de Battolyser als een batterij en geeft zijn energie af aan het energienetwerk.

‘Een Battolyser is continu aan het werk’

“Een Battolyser staat nooit stil en is continu aan het werk voor jou”, legt Slee uit. Zo kan het systeem energie opslaan indien de productie van duurzame energie de vraag overstijgt. Zodra een tekort aan duurzame energie dreigt te ontstaan kan de Battolyser dit tekort helpen opvangen door het afgeven van energie.

Mulder: “De uitdaging was het ontwikkelen van een robuust systeem dat jarenlang dag in dag uit kan opereren. Een systeem dat flexibel is, energieverlies minimaliseert, kosteneffectief is en gebruik maakt van veelvoorkomende en conflictvrije materialen. Dit hebben we gerealiseerd en projecten met commerciële klanten zijn van start gegaan. Ik ben verheugd dat ons onderzoek kan helpen bij de aanpak van klimaatverandering.”

“De Battolyser technologie is klaar, klanten hebben getekend en financiering is binnen. Na jaren onderzoek en ontwikkeling zijn we niet alleen klaar om te markt te betreden, maar ook om de opschaling van de groene waterstofmarkt te ontgrendelen”, zegt Slee.

Pilot bij Vattenfall

De onderzoeksgroep van Mulder presenteerde eind 2016 hun battolyser voor het eerst. Een pilotfaciliteit is in 2019 gerealiseerd bij de Magnum-centrale van Vattenfall in Eemshaven. Deze faciliteit maakte het mogelijk de technologie te testen en was de eerste opschaling naar een groter systeem.

Battolyser Systems beschikt nu over financiering voor de realisatie van een grootschaligere commerciële demonstratiefaciliteit. Nadat Koolen Industries zich in 2020 al aansloot als financierder steekt het bedrijf nu opnieuw geld in de spinoff. Ook is financiering opgehaald voor de realisatie van een R&D-faciliteit en de voorbereiding van een grootschalige productiefaciliteit voor Battolysers.

Kees Koolen, CEO van Koolen Industries: “Battolyser Systems wordt onder leiding van Mattijs een grote kracht achter de energietransitie. Hij beschikt als voormalig Commercial Head Europe bij Shell Hydrogen over de technische, venture en zakelijke expertise. Hij wordt gedreven door doelgerichtheid en kan geweldige teams opbouwen voor het opschalen van het bedrijf voor de realisatie van onze ambitieuze plannen.”

Groene waterstoffabriek in North Sea Port

Op het gebied van waterstof zijn de laatste tijd meer ontwikkelen. Zo tekenden VoltH2 Terneuzen en Virya Energy in mei een samenwerkingsovereenkomst. De partijen realiseren een groene waterstoffabriek in het havengebied North Sea Port in Vlissingen. Deze moet op jaarbasis met behulp van een 25MW elektrolyser tot 3,6 miljoen kg groene waterstof gaan produceren. OP termijn kan de capaciteit worden opgeschaald tot 100MW en de productie tot 14,4 miljoen kg groene waterstof. Meer informatie over deze fabriek is hier beschikbaar.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoek naar toegang Europese fabrikanten medische apparatuur tot Chinese markt

(productnews)
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur...
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur tot de Chinese markt. Daarbij wordt onderzocht in hoeverre China hierbij...
Medisch & Zorg / 24-04-2024
Lees meer

Deep Robotics deelt video van robot die altijd op zijn pootjes terecht komt

(productnews)
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer...
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer op zijn pootjes terecht, ongeacht de val die...
High tech / 23-04-2024
Lees meer

Thermo-elektrische generatoren halen elektriciteit uit een kopje (warme) koffie

(productnews)
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te...
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te leveren aan een breed gamma van toepassingen. Van draagbare toestellen en sensoren tot afgelegen elektronicasystemen...
Energie / 22-04-2024
Lees meer

Onderzoek: Interesse in elektrisch rijden daalt

Onderzoek: Interesse in elektrisch rijden daalt

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 22-04-2024
(productnews)
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Diverse factoren maken Nederlanders terughoudender met de overstap op elektrisch...
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Diverse factoren maken Nederlanders terughoudender met de overstap op elektrisch rijden. Denk hierbij aan de relatieve hoge aanschafprijs van elektrische voertuigen (EV’s), maar...
Automotive / 22-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven