maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 18 oktober 2022

RWE en VDL zetten gebruikte EV-accu’s in voor energieopslagsysteem

VDL Bus & Coach en energiebedrijf RWE geven ion-lithium-batterijen uit elektrische bussen van VDL een tweede leven in een energieopslagsysteem. RWE zet het systeem in voor het stabiliseren van het elektriciteitsnet en het net te ontlasten voor vraag en aanbod beter in balans te brengen.

Bij het Anubis-project zetten de partijen in eerste instantie de batterijen van 43 elektrische bussen van VDL in. Door het aan elkaar koppelen van deze accu’s ontstaat een batterij van 7,5 MW ontstaat. De komende jaren willen de partijen meer batterijen uit bussen op deze manier inzetten.

Balans in het elektriciteitsnet

Het creëren van meer balans in het elektriciteitsnet is van groot belang. Door het decentraal opwekken van duurzame energie ontstaat onbalans in het net. Dit doordat op bijvoorbeeld een zonnige en winderige dag de opbrengst van zonnepanelen en windmolens aanzienlijk hoger is dan op een bewolkte en windstille dag. Ook produceren zonnepanelen alleen overdag zonne-energie.

De balans tussen vraag en aanbod komt hierdoor in geding, waarschuwen netbeheerders al langer. Om de stabiliteit te bewaken zien netbeheerders zich steeds vaker genoodzaakt nee te verkopen aan bedrijven die een aansluiting willen op het stroomnet. Netbeheerder Enexis waarschuwde begin dit jaar nog dat het elektriciteitsnet in Drenthe overvol dreigt te raken. Op drie plekken is de maximale capaciteit bereikt, waardoor grootverbruikers niet meer aangesloten dreigen te kunnen worden. Netbeheerder Liander maakte vorig jaar bekend een wachtlijst te hanteren voor nieuwe stroomaansluitingen. Honderden bedrijven staan op deze wachtlijst.

Stabiliteit vergroten

Het project van RWE en VDL moet bijdragen aan het verbeteren van de balans op het elektriciteitsnet, en daarmee de stabiliteit vergroten. Energieopslagsystemen spelen hierbij een belangrijke rol en maken het mogelijk op momenten dat de energieproductie hoog is overtollige energie op te slaan. Deze energie is vervolgens inzetbaar op het moment dat de energieproductie laag is, bijvoorbeeld door bewolking.

Tegelijkertijd neemt ook de vraag naar elektrische bussen in Nederland en omringende landen toe. Indien na 2030 alle bussen en een stijgend aantal auto’s en vrachtwagens in Nederland elektrisch rijden, bereiken volgens RWE en VDL jaarlijks ruim 150.000 ton batterijen het einde van hun eerste levenscyclus.

Levensduur van accu’s vergroten

Op dit moment betekent dit dat we de batterijen als afval bestempelen. Accu’s verdwijnen daarom vaak naar recyclingbedrijven in het buitenland. Het inzetten van de gebruikte accu’s in energieopslagsystemen vergroot hun levensduur. Tegelijkertijd vermindert dit het gebruik van grondstoffen als zeldzame aardmetalen.

Roger Miesen, CEO RWE Generation SE: “RWE loopt voorop bij de ontwikkeling van innovatieve oplossingen voor energieopslag. Batterijen zijn zeer geschikt om vraag en aanbod van elektriciteit in evenwicht te houden en zo het net te helpen stabiliseren. Met Anubis zullen we second-life batterijen verder gebruiken als duurzaam alternatief voor nieuwe batterijen. Dit is een kans om snel, efficiënt en duurzaam hoogwaardige opslagoplossingen te bieden. Met dit project doen we ervaring op die ons zal helpen bij het ontwikkelen van toekomstige batterijprojecten.”

Paul van Vuuren, CEO VDL Bus & Coach, vult aan: “In dit project gebruiken we in eerste instantie de batterijen van 43 elektrische VDL-bussen die sinds 2016 in Eindhoven rijden. Deze voertuigen krijgen momenteel een nieuw en groter batterijpakket, maar de gebruikte batterijen hebben nog voldoende capaciteit om in een opslagfaciliteit te worden gebruikt. In Europa zijn we een voorloper op het gebied van elektrisch openbaar vervoer. Het aanbieden van een duurzame circulaire oplossing voor onze batterijen past in onze strategie. De toepassing ervan vergt echter nog veel nieuwe kennis en ontwikkeling. Samen met RWE gaan we daarom in dit project veel testen en data verzamelen, zodat we nog meer kunnen bijdragen aan de verduurzaming van onze samenleving.”

In 2023 operationeel

De geplande opslagfaciliteit in Moerdijk moet in 2023 operationeel zijn. Naast het project in Moerdijk werkt RWE ook aan batterijprojecten in Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk en de VS. Naast het project in Moerdijk zet RWE ook op andere plekken in Nederland in op batterijprojecten. Zo nam RWE in haar aanbod voor de tender voor het offshore windpark Hollandse Kust West een voorstel op voor de bouw van de grootste batterij in Noord-Nederland.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Pixabay / Steppinstars

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europees Parlement geeft groen licht voor European Health Data Space

Europees Parlement geeft groen licht voor European Health Data Space

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 15-05-2024
(productnews)
Het Europees Parlement stemt in met een verordening die de European Health Data Space (EHDS) mogelijk maakt. Dit is een...
Het Europees Parlement stemt in met een verordening die de European Health Data Space (EHDS) mogelijk maakt. Dit is een belangrijke stap richting de invoering van de Europese sector- en...
Medisch & Zorg / 15-05-2024
Lees meer

Demonstranten dreigen nieuwe acties tegen Duitse Tesla-fabriek

Demonstranten dreigen nieuwe acties tegen Duitse Tesla-fabriek

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 14-05-2024
(productnews)
Het rommelt opnieuw rond de fabriek van Tesla in de buurt van het Duitse Berlijn. Activisten probeerden eind vorige week...
Het rommelt opnieuw rond de fabriek van Tesla in de buurt van het Duitse Berlijn. Activisten probeerden eind vorige week opnieuw de fabriek binnen te dringen. Ook dreigen zij met...
Automotive / 14-05-2024
Lees meer

Eerste waterstofgenerator voor het snelladen van EV’s

Eerste waterstofgenerator voor het snelladen van EV’s

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 13-05-2024
(productnews)
Clean City en technologiepartners HyMove en Venema hebben de ‘GameChanger 1’ gepresenteerd. Het is de eerste mobiele,...
Clean City en technologiepartners HyMove en Venema hebben de ‘GameChanger 1’ gepresenteerd. Het is de eerste mobiele, off-grid stroomgenerator met een waterstof brandstofcel voor het snelladen van elektrische voertuigen. Met...
Automotive / 13-05-2024
Lees meer

124,9 miljoen euro subsidie voor 50 MW elektrolyse-installatie in Eemshaven

(productnews)
RWE ontvangt een subsidie van 124,9 miljoen euro voor Eemshydrogen. Als onderdeel van dit project wil RWE een...
RWE ontvangt een subsidie van 124,9 miljoen euro voor Eemshydrogen. Als onderdeel van dit project wil RWE een elektrolyse-installatie van 50 megawatt bouwen voor de productie van groene waterstof. De...
Energie / 13-05-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven