maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 21 december 2021

Northvolt en Galp richten lithium-joint venture op

Northvolt en het Portugese energiebedrijf Galp richten een joint venture op. De partijen willen samen de meest duurzame lithiumfabriek van Portugal bouwen en de positie van Europa in de waardeketen rondom accu’s versterken.

Northvolt is een Zweeds bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling en productie van accu’s. Het gaat hierbij specifiek om lithium-ion accu’s bedoeld voor gebruik in elektrische voertuigen. Onder meer recycling en het gebruik van groene energie speelt hierbij een belangrijke rol. Het bedrijf stelt zichzelf als missie accu’s te leveren met een 80% lagere CO2-voetafdruk in vergelijking met accu’s die geproduceerd zijn met behulp van fossiele brandstoffen. Northvolt is in 2016 opgericht voor Peter Mikael Carlsson en Paolo Cerruti. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Zweedse Stockholm.

Galp Energie is een geprivatiseerd Portugees olie- en gasbedrijf. Het bedrijf is in 1999 ontstaan uit een combinatie van oliemaatschappij Petrogal en het gasbedrijf Gás de Portugal. Het hoofdkantoor van Galp is gevestigd in Lissabon en het bedrijf staat onder leiding van CEO Andy Brown.

Aurora

De partijen richten gezamenlijk een joint venture op onder de naam Aurora. De krachtenbundeling moet een belangrijke stap zijn in de ontwikkeling van een geïntegreerd waardeketen rondom lithium-ion-accu’s in lijn met Portugese en Europese ambitie. Aurora wil uiteindelijk de grootste en meest duurzame conversiefabriek voor lithium realiseren. De productiecapaciteit moet op termijn zo’n 35.000 ton voor accu’s geschikte lithiumhydroxide bedragen. Dit materiaal is een vereiste voor de productie van lithium-ion accu’s. Volgens voorspellingen groeit deze markt voor het einde van dit decennium met een factor tien.

De nieuwe fabriek gaat gebruikmaken van een bewezen conversieproces, dat is geoptimaliseerd voor een verbeterde duurzaamheid en efficiëntie. Ook wordt groene energie ingezet tijdens het conversieproces om de afhankelijkheid van aardgas te minimaliseren.

Commerciële activiteiten in 2016 van start

Een definitief besluit over de komst van de fabriek moet nog worden genomen. Northvolt en Galp voeren momenteel technische en economische haalbaarheidsstudies uit naar het project. Ook worden verschillende potentiële locaties voor de fabriek onderzocht. De fabriek moet eind 2025 zijn deuren openen, waarna commerciële activiteiten in 2016 van start kunnen gaan. De fabriek moet voldoende lithiumhydroxide kunnen leveren voor de productie van 50 GWh aan accu’s per jaar. Dit is volgens de partijen goed voor ongeveer 700.000 elektrische voertuigen.

Op basis van vergelijkbare projecten verwacht Northvolt dat het project een investering van zo’n 700 miljoen euro vraagt. Naar verwachting ontstaan door het project zo’n 1.500 directe en indirecte banen.

Northvolt Ett

Als onderdeel van de overeenkomst neemt Northvolt 50% van de productiecapaciteit van de fabriek af voor eigen accuproductie. Het bedrijf bouwt hiervoor een megafabriek voor accu’s in Zweden genaamd Northvolt Ett, waarvoor het in 2019 een miljard dollar ophaalde bij investeerders. Ook ontving het bedrijf een lening van 350 miljoen dollar van de European Investment Bank (EIB). Northvolt wil met de fabriek de productie van lithium-ion accu’s transformeren. Het bedrijf zet hiervoor in op een combinatie van schaalgrootte, verticale integratie en geautomatiseerde productie. Dit moet onder meer de grenzen op het gebied van accuprestaties, -kwaliteit- en -kosten verleggen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 11-10-2024
(productnews)
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te...
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te beklimmen. Zelfs indien de robot hierbij door onverwachtse gebeurtenissen wordt verstoord, is...
High tech / 11-10-2024
Lees meer

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 10-10-2024
(productnews)
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel...
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel diverse factoren bij de keuze van consumenten om een...
Automotive / 10-10-2024
Lees meer

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 07-10-2024
(productnews)
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken...
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken acp systems AG en het Centre for Digitised Battery Cell Production (ZDB) van het Fraunhofer...
Energie / 07-10-2024
Lees meer

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
(productnews)
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De...
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De 19-meter lange, contra-roterende verticale-as turbine is een prototype-ontwerp dat zou kunnen worden opgeschaald...
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven