maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 01 augustus 2017

Nieuwe technologie haalt meer stroom uit kolen

Een nieuwe technologie die is ontwikkeld in Japan kan de globale energievoorziening weer helemaal doen laten opschuiven naar steenkool. Het zorgt er namelijk voor dat de oude fossiele brandstof een veel schonere energiebron wordt.

Kolen zijn veel goedkoper dan andere fossiele brandstoffen. Met name in landen met opkomende economieën, zoals India, neemt het gebruik van de in overvloed aanwezige kolen alleen maar toe. Ook de Amerikaanse president Trump heeft plannen om de kolenindustrie weer nieuw leven in te blazen. De nieuwe technologie van de Japanners kan ervoor zorgen dat de CO2-uitstoot binnen de perken blijft. Daarvoor wordt de zogenoemde IGFC-techniek (Integrated Coal Gasification Fuel Cell Combined Cycle) gecombineerd met het scheiden en afvoeren van CO2. 

Ijzeren constructie

Japan test de technologie in een 75 meter hoge ijzeren constructie gebouwd in Osakikamijima, een eiland met minder dan 8000 inwoners. Hoewel er al kolencentrales zijn die zeer efficiënt werken, gaat de demonstratiefabriek, gebouwd door Osaki CoolGen, een stapje verder. De centrale is 30% meer efficiënt in stroomopwekking dan de meest geavanceerde kolencentrale in Japan en reduceert de uitstoot van CO2 met 40%, zo beweert Kenji Aiso, de CEO van Osaki CoolGen, een joint venture tussen J-Power en Chugoko Electric Power.

In de conventionele kolencentrale produceert de hitte die ontstaat door het verbanden van kolen (bij een temperatuur van 700 graden) stoom, waardoor een turbine gaat draaien. CoolGen werkt anders: het roostert kool boven 1300 graden terwijl er simultaan zuurstof over wordt geblazen om te zorgen dat de vaste brandstof transformeert in een gas. Het systeem kan de uitstoot van CO2 drastisch terugdringen omdat het het gas van de geroosterde kolen gebruikt om stroom op te wekken. De kolen worden niet verbrand.

Overige hitte

De centrale maakt ook gebruik van overvloedige hitte, die ontstaat als de energie wordt geproduceerd. Daarnaast heeft het een brandstofcel stroomgenerator faciliteit die waterstof uit een deel van het gas extracteert en in een reactie met zuurstof dwingt om elektriciteit te creëren.
Door het gebruik van drie energiebronnen – gas, uitlaatwarmte en waterstof – kan de centrale 55% procent van de kolenenergie gebruiken voor stroomopwekking, daar waar conventionele kolencentrales gemiddeld tot 40% komen.

Als de technologie goed blijkt te werken, dan zal er vanaf 2020 commercieel gebruik van gemaakt worden.

Door: Kelly Bakker

Bron: Osaki CoolGen

Deel dit artikel

Meer nieuws

55 jaar oude watertaxi wordt milieuvriendelijk

55 jaar oude watertaxi wordt milieuvriendelijk

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 31-05-2023
(productnews)
In 2019 lanceerde de Canadese startup Ride Solar een Kickstarter om een 52 jaar oude watertaxi om te bouwen tot een door...
In 2019 lanceerde de Canadese startup Ride Solar een Kickstarter om een 52 jaar oude watertaxi om te bouwen tot een door zonne-energie aangedreven cruiseschip voor sightseeingtours op Prince Edward...
Scheepsbouw & Offshore / 31-05-2023
Lees meer

High-tech circulaire AI-campus gepresenteerd als Europa’s Silicon Valley

High-tech circulaire AI-campus gepresenteerd als Europa’s Silicon Valley

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 31-05-2023
(productnews)
Nu het ernaar uitziet dat AI-technologie de komende jaren een enorme impact zal hebben – ten goede of ten kwade...
Nu het ernaar uitziet dat AI-technologie de komende jaren een enorme impact zal hebben – ten goede of ten kwade – hoopt de Duitse gemeente Heilbronn mee te doen en...
Bouw & Constructie / 31-05-2023
Lees meer

China levert ’s werelds grootste containerschip

China levert ’s werelds grootste containerschip

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 31-05-2023
(productnews)
De China State Shipbuilding Corporation (CSSC ) heeft het MSC Tessa megaschip geleverd aan de Mediterranean Shipping...
De China State Shipbuilding Corporation (CSSC ) heeft het MSC Tessa megaschip geleverd aan de Mediterranean Shipping Company. Met een dek dat een oppervlak van ongeveer vier voetbalvelden omvat, kan...
Scheepsbouw & Offshore / 31-05-2023
Lees meer

Fokker Next Gen werkt aan vliegtuig op waterstof

Fokker Next Gen werkt aan vliegtuig op waterstof

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 31-05-2023
(productnews)
Een vliegtuig op waterstof van Nederlandse makelij. Dat is waaraan het bedrijf Fokker Next Gen werkt. Met behulp van het...
Een vliegtuig op waterstof van Nederlandse makelij. Dat is waaraan het bedrijf Fokker Next Gen werkt. Met behulp van het vliegtuig wil het bedrijf passagiers op CO2-neutrale wijze kunnen vervoeren...
Lucht & Ruimtevaart / 31-05-2023
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven