maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 24 september 2024

Lightyear gaat zonnesystemen ontwikkelen voor derde partijen

Lightyear haalt meer dan 10 miljoen euro op bij investeerders voor de ontwikkeling van zonnesystemen voor de automotive-industrie. Het bedrijf wil met behulp van het geld zijn team uitbreiden.

Het Nederlandse Lightyear is in 2016 opgericht en richtte zich in eerste instantie op de productie van een eigen zonneauto: de Lightyear 0 (eerder bekend als Lightyear One). Dit elektrisch aangedreven voertuig wekt zelf energie op met behulp van zonnepanelen die in het dak zijn verwerkt. De auto kan hierdoor een groot deel van de energie die nodig is om te rijden zelf opwekken.

Veel interesse van investeerders

Het concept wekte de interesse van veel partijen. Onder meer de Zweedse fabrikant van sportwagens Koenigsegg, Invest-NL, de provincie Noord-Brabant, en de regionale ontwikkelingsmaatschappijen voor de provincies Noord-Brabant en Limburg (BOM en LIOF) en de investeringsfondsen SHV en DELA staken geld in Lightyear.

Het bedrijf kwam echter in financiële problemen; de werkmaatschappij van Lightyear Atlas Technologies vroeg begin 2023 faillissement aan. De fabrikant maakte een doorstart, en hoopte in eerste instantie zich te kunnen richten op de productie van de Lightyear 2. Dit is een model dat aanzienlijk goedkoper moest worden dan de Lightyear 0.

Focus verschuift naar productie van zonnedaken

Zo ver mocht het echter niet komen. In oktober 2023 bleek Lightyear geen investeerders te kunnen vinden voor zijn plannen. Het maakte toen bekend zich voorlopig te willen richten op de productie van zonnedaken voor andere autofabrikanten.

“De autosector toont steeds meer interesse in elektriciteit uit zonnecellen. Dat komt ook door druk van de EU om de autosector te elektrificeren. Maar het denken in zonne-energie zit nog steeds in een vroeg stadium. En in de huidige kapitaalmarkt is het niet gemakkelijk geld op te halen”, zei topman Lex Hoeksloot toen tegen het FD.

Ruim 10 miljoen euro opgehaald

Nu blijkt dat Lightyear tijdens een investeringsronde ruim 10 miljoen euro te hebben opgehaald voor de ontwikkeling van zijn technologie. Het bedrijf wil het geld gebruiken om zijn team uit te breiden. En wil uitgroeien tot een belangrijke toeleverancier voor de auto-industrie. Het richt zich daarbij op de productie van on-board-zonnesystemen voor voertuigen, waaronder zonnepanelen op autodaken.

Hoewel de Lightyear One niet meer wordt geproduceerd, is het wel mogelijk een exemplaar van het voertuig te kopen. Het gaat om de eerste productieauto, met chassisnummer 001. De Lightyear 0 wordt momenteel geveild, waarbij het hoogste bod op 17.500 euro staat. Het voertuig heeft geen typegoedkeuring en kentekenregistratie, en mag dus niet op de openbare weg rijden.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Lightyear

Deel dit artikel

Meer nieuws

DEMCON, Thorizon en VDL Groep bundelen krachten rond kleine modulaire kernreactoren

(productnews)
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren...
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren (Small Modular Reactors / SMR’s). De partijen richten zich daarbij specifiek op gesmolten-zout-reactoren....
Algemeen / 21-01-2025
Lees meer

L’Oréal zet generatieve AI in voor verduurzamen van cosmetica

(productnews)
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van...
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van zijn producten. Het bedrijf wil met behulp van de technologie nieuwe inzichten verkrijgen uit data over...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Lawinedetectie met passieve radar

Lawinedetectie met passieve radar

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 20-01-2025
(productnews)
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid...
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid van mensen en infrastructuur te garanderen. Onderzoekers van het Fraunhofer-FHR...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Raketlanceringen SpaceX en Blue Origin beide deels mislukt

Raketlanceringen SpaceX en Blue Origin beide deels mislukt

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2025
(productnews)
Zowel SpaceX en Blue Origin lanceerden deze week raketten. Bij SpaceX ging het om Starship, terwijl Blue Origin zijn New...
Zowel SpaceX en Blue Origin lanceerden deze week raketten. Bij SpaceX ging het om Starship, terwijl Blue Origin zijn New Glenn-raket lanceerde. In beide gevallen verliep de lancering niet vlekkeloos....
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven