maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 27 september 2021

Nederlandse Solar Team Twente eindigt op tweede plek in iLumen European Solar Challenge

De Challenger klasse tijdens de 24-uurs race tijdens de iLumen European Solar Challenge (iESC) in België is gewonnen door het Belgische team Agoria Solar Team met hun zonneauto Bluepoint. Het Nederlandse Solar Team Twente kwam als tweede over de finish met hun RED-E.

De iLumen Solar Challenge is de enige 24-uurs race voor zonneauto’s ter wereld. De wedstrijd vindt iedere twee jaar plaats op het voormalig F1-circuit Zolder in België. De zevende editie van het event stond eigenlijk voor 2022 op de planning. Na het annuleren van de Bridgestone World Solar Challenge in Australië is echter een extra editie opgezet.

Op het circuit combineren zonneauto’s aerodynamica met een laag energieverbruik. Sinds 2018 mogen teams met twee voertuigen deelnemen. Overdag gebruiken teams uitsluitend maken van zonne-energie. ’s Nachts mogen zij maximaal twee keer gedurende een uur stoppen om bij te laden.

Challenger klasse

In de Challenger klasse is de race gewonnen door het Belgische Agoria Solar Team. Dit Belgische team zette tijdens de race driemaal de snelste rondetijd neer. Het team wist 75 rondes af te leggen met hun zonneauto.

Het Solar Team Twente eindigt op de tweede positie tijdens de 24-uurs race. Het Nederlandse team noteerde viermaal de snelste rondetijd. Het aantal rondes bleef steken op 47, waarmee de Nederlanders het Belgische team moeten voorlaten. Ter vergelijking: het Duitse Sonnenwagen Aachen volgde met 31 afgelegde rondes.

Andere strategie

Het Nederlandse team licht op zijn website toe een andere strategie te hebben gekozen dan Agoria Solar Team. Het Solar Team Twente koos voor twee laadpauzes, met als doel een snelle rondetijd neer te zetten. Agoria Solar Team koos voor een laadmoment en stond hierdoor minder lang stil. Het team wijst er daarnaast op dat zijn zonneauto RED E voor onderhoud een aantal keer de pits in moest. Welke strategie onder de streep beter werkt laat het team dan ook in het midden.

RED E is de zonneauto van het Solar Team Twente die in 2019 is ontwikkeld. De 2021-editie heet RED Horizon en wordt momenteel voorbereid voor de Solar Challenge Morocco. Doordat de reguliere leden van het Solar Team Twente zich voorbereiden op deze wedstrijd in Marokko, bestond het team tijdens de iESC volledig uit alumni.

Cruiser klasse

In de Cruiser klasse gaat de winst naar Onda Solare met hun zonneauto Emilia 4 LT. Het Italiaanse team haalde met 45 punten de hoogste energiescore gedurende de 24-uurs race en legde driemaal de snelste ronde af. Het Poolse Lodz Solar Team met hun Eagle Two behaalde een score van 28 punten en legde tweemaal de snelste ronde af. Het Duitse Solar Car Team University Bochum volgt met hun Sunriser zonneauto met 18 punten en viermaal de snelste rondetijd.

Alle resultaten van de iLumen European Solar Challenge 2021 zijn hier beschikbaar.

Solar Challenge Morocco

Zoals eerder vermeld neemt het Solar Team Twente ook deel aan de Solar Challenge Morocco, die op 25 oktober plaatsvindt. De wedstrijd is een initiatief van het Nederlandse team in samenwerking met rallyorganisatie Classic Events uit Vaassen. De wedstrijd in Marokko is een alternatief voor de Bridgestone World Solar Challenge in Australië, die in verband met de COVID-19 pandemie is geannuleerd.

De Solar Challenge Morocco bestaat uit vijf etappes. De wedstrijd begint en eindigt in de havenstad Agadir. De race van 2.500 kilometer lang loopt onder meer dwars door de Sahar. Ook de voet van het Atlasgebergte wordt aangedaan.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europese autofabrikanten: Huidige Europese mobiliteitsbeleid is risicovol

(productnews)
Het huidige Europese beleid op het gebied van mobiliteit is te beperkt, stelt de Europese automotive-sector. Het beleid...
Het huidige Europese beleid op het gebied van mobiliteit is te beperkt, stelt de Europese automotive-sector. Het beleid levert volgens autofabrikanten, de auto-onderdelenindustrie en brandstoffabrikanten tot onnodige risico’s op industrieel,...
Automotive / 04-10-2022
Lees meer

Sterke groei elektrische auto’s in Nederland

Sterke groei elektrische auto’s in Nederland

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 03-10-2022
(productnews)
Het aantal elektrische auto’s op de weg groeit hard. Dit blijkt uit de cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en datacenter...
Het aantal elektrische auto’s op de weg groeit hard. Dit blijkt uit de cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en datacenter RDC. Per 1 september stonden er voor het eerst meer...
Automotive / 03-10-2022
Lees meer

Europese Commissie wil duidelijkere regels aansprakelijkheid rondom AI

(productnews)
De Europese Commissie gaat de regelgeving rondom aansprakelijkheid voor schade of letsel die ontstaat door digitale...
De Europese Commissie gaat de regelgeving rondom aansprakelijkheid voor schade of letsel die ontstaat door digitale technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) verduidelijken. Het moderniseert bestaande regelgeving rondom aansprakelijkheid...
Algemeen / 03-10-2022
Lees meer

Nio wil EV-batterijen via leasemodel wisselen in wisselstations

Nio wil EV-batterijen via leasemodel wisselen in wisselstations

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 29-09-2022
(productnews)
Nio, een Chinese start-up die zich richt op elektrische voertuigen (EV’s), wil meer voet aan de grond krijgen in...
Nio, een Chinese start-up die zich richt op elektrische voertuigen (EV’s), wil meer voet aan de grond krijgen in Europa. Het bedrijf lanceert wil hiervoor accu’s voor EV’s via een...
Automotive / 29-09-2022
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven