maart 2022 - Jaarbeurs
Bouw & Constructie / 12 augustus 2021

Noorse scheepvaarttunnel maakt passage veiliger

Sinds in 1874 voor het eerst melding gemaakt werd van het plan in de Noorse krant Nordre Bergenhus Amtstidende is het eigenlijk nooit uit beeld geweest. Het heeft echter tot 2021 geduurd om ook daadwerkelijk de plannen goedgekeurd te krijgen. Er komt een scheepvaarttunnel van 1.700 meter lang, 36 meter breed en 50 meter hoog om passage door de Stadhavetzee, een van de meest gevaarlijke zeestraten, veiliger te maken.

De tunnel baant zich een weg door het bergachtige schiereiland Stadhavet in het noordwesten van Noorwegen. Het bouwen van dit technische wonder kost ongeveer 2,8 miljard Noorse kronen (€ 270 miljoen) en duurt drie tot vier jaar. De eerste schepen moeten in 2026 door de tunnel heen varen.

“Het is een project dat al tientallen jaren gepland staat. Het is dus heel prettig om over een jaar eindelijk met de bouw te kunnen beginnen”, zegt tijdelijk projectmanager Terje Andreassen van de Noorse kustadministratie. “De kustlijn buiten het schiereiland is het meest stormachtige gebied van Noorwegen. Je krijgt hier veel vreemde stromingen.”

Wachten

“Soms moeten schepen dagenlang wachten in de dichtstbijzijnde haven totdat de weersomstandigheden verbeteren.
Maar in de tunnel hebben weer en getij geen invloed. Het efficiënter maken van de scheepvaart biedt tevens kansen voor de industriële en commerciële activiteiten in het gebied..

3 miljoen kubieke meter steen

Het graven wordt gedaan via ondergrondse boorplatforms en palletstellingen. Het bouwen van de tunnel omvat waarschijnlijk het verwijderen van enkele gebouwen – en ongeveer drie miljoen kubieke meter steen.

Niet te voet

De Noorse kustadministratie zegt dat de tunnel het meest weg zal hebben van “een grote en lange berghal”. De tunnel zal waarschijnlijk de aandacht zal trekken van infrastructuurenthousiastelingen van over de hele wereld. Het belangrijkste doel van de tunnel is om de overtocht door de Stadhavetzee “veilig” en “voorspelbaar” te maken. Het zal niet mogelijk zijn om te voet door de tunnel te lopen. Dus als je geïntrigeerd bent, is de boot de enige optie.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Recycling MDF en HDF-platen mogelijk met innovatieve technologie

(productnews)
MDF- en HDF-vezelplaten hebben meerdere toepassingen in de meubelindustrie en bouwsector. Ze worden ook gebruikt voor de...
MDF- en HDF-vezelplaten hebben meerdere toepassingen in de meubelindustrie en bouwsector. Ze worden ook gebruikt voor de productie van laminaatvloeren. Recycling gebeurt doorgaans niet. Het merendeel ervan wordt verbrand aan...
Algemeen / 18-10-2021
Lees meer

Amerikaanse staalfabriek draait nagenoeg volledig op zonne-energie

(productnews)
Een staalfabriek in het Amerikaanse Colorado draait voortaan in belangrijke mate op zonne-energie. De Pueblo fabriek van...
Een staalfabriek in het Amerikaanse Colorado draait voortaan in belangrijke mate op zonne-energie. De Pueblo fabriek van EVRAZ North America is hiermee naar eigen zeggen de eerste staalfabriek ter wereld...
Energie / 18-10-2021
Lees meer

Toyota Mirai rijdt 1.360 kilometer op één tank waterstof

Toyota Mirai rijdt 1.360 kilometer op één tank waterstof

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 18-10-2021
(productnews)
Toyota vestigt met zijn waterstof-aangedreven Mirai een nieuw wereldrecord. Tijdens een recordpoging in de Verenigde Staten...
Toyota vestigt met zijn waterstof-aangedreven Mirai een nieuw wereldrecord. Tijdens een recordpoging in de Verenigde Staten legde een Mirai een afstand van maar liefst 1.360 kilometer af op één tank...
Automotive / 18-10-2021
Lees meer

SmartBrick maakt kademonitoring kosteneffectief en schaalbaar

SmartBrick maakt kademonitoring kosteneffectief en schaalbaar

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 15-10-2021
(productnews)
De eerste SmartBricks van Althen zijn op dinsdag 12 oktober geplaatst op de locatie Proefbelasting Overamstel. SmartBrick is...
De eerste SmartBricks van Althen zijn op dinsdag 12 oktober geplaatst op de locatie Proefbelasting Overamstel. SmartBrick is ontstaan vanuit een innovatiecompetitie van de Gemeente Amsterdam, waar het in twee...
High tech / 15-10-2021
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven