maart 2022 - Jaarbeurs
Bouw & Constructie / 06 september 2017

Dutch Windwheel: het nieuwe iconische bouwwerk van Rotterdam?

Het ziet ernaar uit dat Rotterdam een iconisch bouwwerk aan de skyline gaat toevoegen. Het project ‘Dutch Windwheel’  wordt inmiddels ondersteund door meerdere partijen en moet in 2025 gerealiseerd zijn.

De Dutch Windwheel is een uniek gebouw in de vorm van een ring met in het midden een groot gat. Het doel is er om er een multifunctioneel gebouw van te maken. Aan de buitenzijde draaien 36 cabines rond, erbinnen zijn onder meer woningen, een hotel en een attractie. 

De initiatiefnemers van de Dutch Windwheel willen het gebouw zo circulair, duurzaam en gezond mogelijk maken en een hoog energie-opwekkend vermogen realiseren. Daarom wordt het gebouw uitgerust met geavanceerde technologische oplossingen, die voor een deel nog ontwikkeld of uitgebreid moeten worden. 

Een innovatieconsortium van verschillende partijen, waaronder Koninklijke BAM Groep, Dura Vermeer, SPIE en Siemens, werkt aan alle technologische innovaties. Zo moet de ‘bedrading’ in het gat van de ring die windenergie moet opwekken, nog gedeeltelijk ontwikkeld worden. Ook de ‘slimme’ ramen, waarop bezoekers informatie kunnen lezen als ze naar buiten kijken, is nog niet klaar. 

 

Aanpassingen

Twee jaar geleden werden het bouwwerk en de bijbehorende technologische hoogstandjes voor het eerst gepresenteerd door de bedenkers. Hoewel het bijzondere concept wereldwijde aandacht kreeg, was er ook nog scepcis; het plan en de belofte dat het gebouw door een innovatieve techniek meer windenergie zou produceren dat de bewoners en gebruikers consumeren, leken onhaalbaar. Sindsdien zijn een aantal onderdelen van het ontwerp aangepast. Zo is de hoogte van 174 naar 160 meter teruggebracht en de hoofddraagconstructie bestaat niet langer uit twee ringen. Dat heeft niet alleen te maken met de benodigde hoeveelheid staal, maar ook met de turbulentie die de buitenste ring zou veroorzaken. In het nieuwe schetsontwerp heeft het Windwheel een kleiner en hoger gelegen gat. 

Of er nog iets van de in 2015 aangekondigde windenergietechniek Ewicon (Elektrostatische Windenergie Conversie) in het gebouw zal terugkomen, is nog niet helemaal duidelijk. Ewicon maakt gebruik van elektrospraying. Het systeem vernevelt water, waarbij druppels een elektrische lading meekrijgen. Als de elektrostatisch geladen waterdruppels met de wind wegwaaien, ontstaat er in de Ewicon een ‘gebrek’ aan lading. Om de weggewaaide lading aan te vullen loopt er vanzelf een elektrische stroom naar de Ewicon. Deze stroom is inzetbaar voor verlichting of elektronica. Onder meer de TU Delft werkte aan de Ewicon, maar er zijn nog vraagtekens over in hoeverre de windinnovatie bijdraagt aan de gewenste energiepositieve status van het gebouw.

 

Windwheel

 

Technologische oplossingen 

Dat het gebouw er komt, lijkt echter wel een zekerheid, zeker nu de overheid, gemeente Rotterdam en provincie Zuid-Holland eind juni een ‘Green Deal’ tekenden voor de Dutch Windwheel. Daarnaast werken ook verschillende partijen en architecten aan het project mee.

Een van de betrokken architecten, Duzan Doepel, heeft zich voor het ontwerp laten inspireren door termieten. Tegen Trouw zegt hij: “Termieten zijn superslimme beestjes. Ze bouwen termietenheuvels zodanig, dat ze binnenin een optimaal binnenklimaat hebben. Wij willen, net als de termieten, gaan werken met klimaatgevels, door een isolerende tussenwand te bouwen.”

Als de Dutch Windwheel uiteindelijk daadwerkelijk gebouwd gaat worden, dan zal dit gedaan worden met afbreekbare materialen afkomstig uit de Rotterdamse regio. Een belangrijk doel van de makers is om het bouw dynamisch te maken en ervoor te zorgen dat het ook na de bouw doorontwikkeld kan worden. Dit concept, dat ervoor zorgt dat gebouwen nooit ouderwets worden, is een nieuwe standaard op het gebied van smart city ontwikkeling.

De financiering vormt inmiddels geen probleem meer; veel Chinese en Russische investeerders zijn bereid om geld in het bijzondere project te stoppen.

 

Door: Kelly Bakker

Bron: Dutch Windwheel/Trouw/Wattisduurzaam

Deel dit artikel

Meer nieuws

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 22-10-2024
(productnews)
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het...
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Het gaat om een RAAK MKB subsidie. Hiermee kan het...
Algemeen / 22-10-2024
Lees meer

Additive manufacturing kan lucht- en ruimtevaart groener maken

(productnews)
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot...
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot van de luchtvaart tegen 2050 met 60 procent moet zijn verminderd ten opzichte van 1990....
Energie / 21-10-2024
Lees meer

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 21-10-2024
(productnews)
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s...
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s maken van bestaande karren en rekken slimme voertuigen, die zelfstandig hun...
High tech / 21-10-2024
Lees meer

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven