maart 2022 - Jaarbeurs
Bouw & Constructie / 26 september 2018

De gevel als statement

Het Nederlandse architectenbureau MVRDV heeft de Imprint afgerond, een nieuw kunst- en entertainmentcomplex verspreid over twee gebouwen. Het geheel ligt in de nabijheid van het Incheon vliegveld van Seoul en trekt internationaal de aandacht.Met een nachtclub in het ene gebouw en een indoor themapark in het andere, kenmerkt de raamloze constructie zich door een aantal opvallende elementen. Zo zijn op de gevel van de gebouwen afbeeldingen afgedrukt van de gevels van omliggende gebouwen. Daarnaast is het gebouw ter hoogte van de ingangen als een gordijn omhoog getrokken en zijn de entree en één van de hoeken van het nachtclubgebouw voorzien van een gouden laag.

De Imprint maakt deel uit van Paradise City; een complex van zes gebouwen met entertainment, hotels en attracties op minder dan een kilometer van Zuid-Korea’s grootste vliegveld. Door de functies van de gebouwen -nachtclub en themapark- wilde de opdrachtgever geen ramen in de gebouwen. Toch moest er aansluiting worden gevonden op de omliggende architectuur. De architecten van MVRDV zagen zich daarmee voor de vraag gesteld of de gevel van de Imprint zó expressief kon worden vormgegeven dat er verbinding is met de omgeving.

Het architectenbureau bedacht een oplossing door elementen van gevels van omliggende gebouwen ‘af te drukken’ op de Imprint en deze als het ware over de nieuwbouw te ‘draperen’. De gevel toont daarmee bakstenen, ramen, e.d. Daarnaast tilde MVRDV de gevel van het gebouw op sommige plaatsen als het ware op. Daarmee versterkt het gevoel dat de gevel als een gordijn over het gebouw is gedrapeerd en omhoog wordt getrokken.

De gevels zijn opgebouwd uit 3.869 glasvezelversterkte betonpanelen. Deze panelen worden met mallen geproduceerd en vervolgens op de gevel aangebacht. Daarna worden ze wit geschilderd om het reliëfontwerp goed tot uitdrukking te laten komen. Uitzondering vormt de entree van de nachtclub waar een gouden plak langs de gevel en een deel van de trappen en over het trottoir ligt als uitnodging naar bezoekers.

Het vloeroppervlak van het totale project bedraagt 9.800 vierkante meter en is verdeeld in de Wonderbox, een soort indoor-themapark en een nachtclub met multimediaschermen die in de vloer zijn verwerkt .

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

DEMCON, Thorizon en VDL Groep bundelen krachten rond kleine modulaire kernreactoren

(productnews)
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren...
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren (Small Modular Reactors / SMR’s). De partijen richten zich daarbij specifiek op gesmolten-zout-reactoren....
Algemeen / 21-01-2025
Lees meer

L’Oréal zet generatieve AI in voor verduurzamen van cosmetica

(productnews)
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van...
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van zijn producten. Het bedrijf wil met behulp van de technologie nieuwe inzichten verkrijgen uit data over...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Lawinedetectie met passieve radar

Lawinedetectie met passieve radar

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 20-01-2025
(productnews)
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid...
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid van mensen en infrastructuur te garanderen. Onderzoekers van het Fraunhofer-FHR...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Raketlanceringen SpaceX en Blue Origin beide deels mislukt

Raketlanceringen SpaceX en Blue Origin beide deels mislukt

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2025
(productnews)
Zowel SpaceX en Blue Origin lanceerden deze week raketten. Bij SpaceX ging het om Starship, terwijl Blue Origin zijn New...
Zowel SpaceX en Blue Origin lanceerden deze week raketten. Bij SpaceX ging het om Starship, terwijl Blue Origin zijn New Glenn-raket lanceerde. In beide gevallen verliep de lancering niet vlekkeloos....
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven