maart 2022 - Jaarbeurs
Bouw & Constructie / 12 april 2021

Anderhalve kilometer lange scheepstunnel biedt veilige doorgang door schiereiland

De meest gevaarlijke scheepsvaartroute in Noorwegen is die rondom het schiereiland Stad. De lokale weersomstandigheden zorgen vaak voor vertragingen en gevaarlijke omstandigheden voor de opvarenden. Bij het Noorse schiereiland is daarom recent het startschot gegeven voor de bouw van een opmerkelijk ambitieuze tunnel voor schepen. De tunnel zal het hele schiereiland doorsnijden waardoor schepen de gevaarlijkste scheepvaartroute van Noorwegen kunnen omzeilen.

De Stadstunnel wordt wereldwijd de eerste tunnel voor grote, zeegaande schepen. Zij kunnen hierdoor de verraderlijke tocht door de wateren van het schiereiland Stad vermijden. De hoogte van de tunnel zal 50 meter bedragen en de breedte 36 meter. De totale krijgt een totale lengte van 1,7 km.

3 miljard kubieke meter rots

Verwacht wordt dat in totaal 3 miljard kubieke meter rots moet worden verwijderd. De tunnel wordt deels geboord; deels zal met traditionele explosieven worden gewerkt om eerst het bovenste deel van het tunnelplafond te verwijderen. De in- en uitgang van de tunnel worden gedurende deze periode gedeeltelijk geblokkeerd, zodat het binnenste droog blijft tijdens de werkzaamheden. Wanneer de werkzaamheden aan de binnenzijde van de tunnel zijn afgerond, zal deze worden open geblazen om deze met water te vullen. Het gerenommeerde architectenbureau Snøhetta is verantwoordelijk voor het ontwerp van de in- en uitgang. Zodra de haven opengaat, zullen er gemiddeld 19 schepen per dag passeren, met eenrichtingsverkeer dat elk uur wordt afgewisseld. Er is nog niet bekend gemaakt tot welk tonnage de tunnel mogelijk maakt, maar het zal in ieder geval om aanzienlijke vrachtschepen en  passagiersschepen gaan. Als alles volgens plan verloopt, wordt de voltooiing verwacht in 2026.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Patiënt in Radboudumc behandeld met innovatieve bloedstelpende pleister

(productnews)
Bij een patiënt die onlangs in het Radboudumc aan de lever is geopereerd, is een bloedstelpende pleister gebruikt. Het gaat...
Bij een patiënt die onlangs in het Radboudumc aan de lever is geopereerd, is een bloedstelpende pleister gebruikt. Het gaat om een GATT-Patch, ontwikkeld door het Nijmeegse bedrijf GATT Technologies....
Medisch & Zorg / 13-05-2021
Lees meer

“Morphing Pasta” bespaart 60% op verpakking

“Morphing Pasta” bespaart 60% op verpakking

(PARTNER NIEUWS)
Agro & Food / 12-05-2021
(productnews)
De manier waarop meubels plat worden verpakt om verpakkingsruimte en ecologische voetafdruk te besparen tijdens transport...
De manier waarop meubels plat worden verpakt om verpakkingsruimte en ecologische voetafdruk te besparen tijdens transport – denk bijvoorbeeld aan hoe Ikea dit doet – heeft een team van de...
Agro & Food / 12-05-2021
Lees meer

Veerboot als snelste elektrische passagiersschip ter wereld

Veerboot als snelste elektrische passagiersschip ter wereld

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 11-05-2021
(productnews)
Het  Zweedse Candela veroorzaakt deining in de wereld van vervoer over water. Met de nieuwe veerboot P-30 claimt het...
Het  Zweedse Candela veroorzaakt deining in de wereld van vervoer over water. Met de nieuwe veerboot P-30 claimt het bedrijf het snelste, volledig elektrische passagiersschip ooit te hebben ontworpen. Door...
Scheepsbouw & Offshore / 11-05-2021
Lees meer

Solar Team Twente vindt alternatieve wedstrijd in Solar Challenge Morocco

(productnews)
Het Solar Team Twente neemt dit jaar met zijn zonneauto deel aan de Solar Challenge Morocco, die op 25 oktober 2021 van...
Het Solar Team Twente neemt dit jaar met zijn zonneauto deel aan de Solar Challenge Morocco, die op 25 oktober 2021 van start gaat. Het voertuig is eigenlijk ontwikkeld voor...
Automotive / 11-05-2021
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven