maart 2022 - Jaarbeurs
Bouw & Constructie / 17 oktober 2018

Amerikaanse marine bouwt barakken met grootste 3D-printer ter wereld

Het Amerikaans leger is steeds meer aan het experimenteren met nieuwe technologieën. Met name 3D-printing biedt veel mogelijkheden voor de organisatie. Zo heeft ze onlangs de grootste 3D-printer ter wereld ingezet om een barak van ongeveer 46 vierkante meter te maken.

Een paar maanden geleden werd de printer operationeel gemaakt bij het U.S. Army Engineer Research and Development Center in de staat Illinois. De Additive Manufacturing Team van het Marine Corps Systems Command werkten samen met  mariniers van het Marine Expeditionary Force om met de 3D-betonprinter een kazerne van ruim veertig vierkante meter te bouwen. Dat gebeurde binnen een tijdsbestek van veertig uur.

“Deze oefenings is nog niet eerder gedaan”, zegt Matthew Friedell, een van de projectleiders in een persbericht. “Mensen hebben al gebouwen en grote constructies geprint, maar het is nog niet eerder onsite en allemaal tegelijk gedaan. De printer  heeft hier achter elkaar gedraaid.”

Kan nog sneller

Het team begon met een door de computer ondersteund designmodel op een tien jaar oude computer. Zodra ze op ‘print’ drukten, werd het beton door de printerkop geduwd en herhaaldelijk in lagen aangebracht om zo de muren te bouwen. Het kostte nu nog zo’n veertig uur omdat mariniers het proces moesten monitoren en bovendien de printer bij moesten vullen met beton. Als dit door een robot gedaan zou worden, dan zou de kazerne volgens Friedell makkelijk in één dag te maken zijn. “We hebben het er eerderl al over gehad: een robot zou alles moeten doen dat saai, gevaarlijk en vies werk is en een bouwplaats bij een slagveld is dat allemaal. Het zou een mooie vooruitgang zijn als we onderkomen kunnen bouwen zonder veel mariniers in gevaar te brengen. Je wilt ze niet laten rondlopen met hamers en multiplex.”

Als het 3D-printen uiteindelijk geïmplementeerd zou kunnen worden bij de marine, dan kunnen bijvoorbeeld ook snel huizen, scholen en andere gebouwen geprint worden in gebieden die door een (natuur)ramp zijn getroffen. Vooral omdat beton vaak beter voorhanden is dan bijvoorbeeld hout. 

Het AD-team van het leger gaat in elk geval verder onderzoek doen naar 3D-printen. Ze willen er in elk geval meer mariniers mee in aanraking laten komen, zodat bepaald kan worden welke vereisten er nog nodig zijn voor toekomstige technologieën en autonome sysgtemen. “Onze toekomste werkomgevingen zullen zeer kinetisch en gevaarlijk zijn, omdat we niet altijd zozeer weten waar we ingaan. Het idee dat we daar in de toekomst mariniers weg kunnen halen en er robots voor in de plaats kunnen zetten, helpt ons bij onze missies.”
 

Bron: Marines.mil

Foto: Courtesy photo

Deel dit artikel

Meer nieuws

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Productie van Nederlandse industrie licht gedaald

Productie van Nederlandse industrie licht gedaald

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 15-10-2024
(productnews)
De productie van de Nederlandse industrie is in augustus 0,5 procent teruglopen ten opzichte van dezelfde maand een jaar...
De productie van de Nederlandse industrie is in augustus 0,5 procent teruglopen ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Wel is de krimp kleiner dan in de zeven voorgaande...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

GLS Netherlands robotiseert pakketverwerking in Utrechts sorteercentrum

(productnews)
Pakketbezorger GLS Netherlands neemt een Robotic Singulator in gebruik. Het gaat om ROSI, geleverd en geïnstalleerd door...
Pakketbezorger GLS Netherlands neemt een Robotic Singulator in gebruik. Het gaat om ROSI, geleverd en geïnstalleerd door AWL. De robotoplossing tilt de efficiëntie van pakketverwerking bij GLS naar een hoger...
High tech / 14-10-2024
Lees meer

Duurzame auto Phoenix heeft closed-loop recycle-percentage van 75 procent

(productnews)
Phoenix is de nieuwste en zeer duurzame elektrische auto van studenten van de TU Eindhoven. Door slimme assemblage en het...
Phoenix is de nieuwste en zeer duurzame elektrische auto van studenten van de TU Eindhoven. Door slimme assemblage en het gebruik van monomateriaalstructuren kan het voertuig voor maar liefst 75...
Automotive / 14-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven