maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 13 maart 2023

Welke metalen worden in Formule 1 race-auto’s toegepast?

De Formule 1 auto’s zijn supersnel en superveilig. Dit is mogelijk omdat de F1-teams de onderdelen selecteren op mechanische eigenschappen en dichtheid. Want hoe lichter deze zijn, hoe sneller de auto is. Carbonvezel is het voorkeursmateriaal. Maar welke metalen vind je terug in deze auto’s?

De Formule 1 fascineert. Het is de Champions League van de motorsport. De unieke combinatie van technologie, snelheid, precisie en wedstrijd. De Formule 1 brengt de beste coureurs samen met de beste ingenieursteams, met de meest complexe auto’s en natuurlijk ook met het meeste geld. In totaal kost één enkele F1-auto drie tot vier miljoen euro.

Meer dan 1.000 pk

Een Formule 1-auto levert meer dan 1.000 pk. De F1-bolides leveren aanzienlijk meer vermogen dan een standaard personenauto, maar met een gewicht van slechts de helft. In 2022 bedroeg het minimumgewicht 798 kg, inclusief coureur. Een groot deel hiervan betreft de motoreenheid, want deze moet volgens het reglement ten minste 150 kg wegen. Bij alle anderen onderdelen besparen de teams zo veel mogelijk gewicht. Dit is mogelijk door een slimme materiaalselectie en door een efficiënt ontwerp. Naast de gewichtsvermindering staat echter ook altijd de veiligheid voorop.

Carbonvezel

Afgezien van de transmissie, de motor en de wielophanging is een F1-auto grotendeels gemaakt van carbonvezel-materiaal. Een hoge stijfheid en sterkte bij een zeer laag gewicht zijn kenmerken van carbonvezel. Het is daarom een perfect materiaal voor de Formule 1. Maar voor de extreme mechanische en thermodynamische eisen zijn metalen nodig.

De Power-unit

Een geavanceerde V6 hybride-motor met een cilinderinhoud van 1,6 liter levert het vermogen. Deze pk-krachtpatsers mogen uitsluitend worden vervaardigd door fabrikanten die door de FIA zijn goedgekeurd. Momenteel zijn Mercedes, Ferrari, Renault en Honda in de Formule 1 actief. Vanaf 2026 zullen er zes fabrikanten zijn: Audi en RB Powertrains/Ford hebben zich laten registreren naast de reeds bestaande vier fabrikanten. Elk F1-team mag motoren uitsluitend bij een van deze fabrikanten afnemen en heeft daarna de taak om de complete auto om deze motor heen te bouwen.

Een Formule 1-motor levert meer dan 1.000 pk. Deze is gemaakt van vele verschillende materialen: diverse metalen en legeringen, zeldzame aardmetalen, kunststoffen, carbonvezels en keramiek. (© lunamarina/Shutterstock.com)

Mercedes W12

De Power-unit van de wereldkampioenauto in 2021, de Mercedes W12, bestond uit 10.000 aparte onderdelen. In het FIA-reglement is voor elk onderdeel gedetailleerd vastgelegd van welk materiaal het moet worden gemaakt. En hoe het moet worden vervaardigd. De Power-unit bestaat hoofdzakelijk uit metalen. Titanium of titaniumlegeringen worden voor veel motoronderdelen en voor de wielophanging gebruikt. Dit omdat titanium beschikt over een hoge taaiheid, sterkte, rekbaarheid en corrosiebestendigheid. Om gewicht te besparen, zijn minder sterk belaste onderdelen, zoals de cilinderkop, gemaakt van aluminium. De kruk- en nokkenassen bestaan uit één staalwerkstuk.

Als de tandwielen gloeien

Na de motor is de transmissie met acht versnellingen het op één na zwaarste onderdeel. Tijdens de ruim 300 km lange race op Silverstone schakelt een coureur meer dan 2.000 keer. Dat is een enorme belasting voor de tandwielen. Deze zijn daarom gemaakt van hoogvast staal. Na elke race zijn ze aan vervanging toe. Dit in tegenstelling tot de transmissiebehuizing. Deze gaat het hele seizoen mee. Hij moet dan ook zo stijf mogelijk zijn, omdat de achteras aan de behuizing is bevestigd. Daarom wordt deze gemaakt van titanium en carbonvezel. De aandrijfassen zijn gemaakt van staal. Voor onderdelen die niet met Additive Manufacturing worden vervaardigd, is elke staallegering toegestaan. De teams kiezen voor de minder belaste transmissieonderdelen vaak voor aluminium, maar sosm ook kunststof.

CNC-draaibanken in Formule 1

Het produceren van de onderdelen van een Formule 1-auto moet nauwkeurig en veilig gebeuren, van prototype tot aan kleine series. De snelle onderzoeks- en ontwikkelingsfase, maar ook de jaarlijkse regelwijzigingen van de FIA zorgen daarbij voor extra uitdagingen. De grootste flexibiliteit is dus vereist. Commerciële, doch hoogwaardige CNC-machines kunnen voldoen aan deze eisen. Hoe spectaculair de onderdelen ook zijn, de machines zijn eenvoudig.

De CNC-draaibank Elite 27 MS van HARDINGE is een hoogprecisie-bewerkingsinstallatie voor diverse materialen. Deze is afkomstig uit een F1-raceteam en wordt geveild t/m 23 maart. (© Surplex)

Vervangen

Voor de vervaardiging van rotatiesymmetrische onderdelen, zoals zuigers, kruk-, transmissie- en aandrijfassen maar ook wielnaven gebruiken de teams CNC-draaibanken. Dankzij de toepassing van uiteenlopende gereedschappen is het mogelijk om veel materialen te bewerken. De F1-teams onderhouden de machines erg goed. Daarom kunnen ze nog vele jaren betrouwbaar dienst doen. Als teams beslissen om de machines te vervangen en nieuwere varianten aanschaffen, komen de gebruikte CNC-draaibanken vaak terecht op de markt voor gebruikte machines . Want een F1-raceteam fungeert in dergelijke gevallen ook als een gewoon metaalverwerkend bedrijf. Bij het industriële veilinghuis Surplex zijn momenteel CNC-draai- en werktuigmachines afkomstig van een Formule 1-raceteam verkrijgbaar. De veiling loopt nog t/m 23 maart.

Lees ook: Een tweede kans voor batterijen, versnellingsbakken en tandwielen

Openingsfoto: Avigator Fortuner/Shutterstock.com

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 11-10-2024
(productnews)
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te...
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te beklimmen. Zelfs indien de robot hierbij door onverwachtse gebeurtenissen wordt verstoord, is...
High tech / 11-10-2024
Lees meer

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 10-10-2024
(productnews)
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel...
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel diverse factoren bij de keuze van consumenten om een...
Automotive / 10-10-2024
Lees meer

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 07-10-2024
(productnews)
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken...
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken acp systems AG en het Centre for Digitised Battery Cell Production (ZDB) van het Fraunhofer...
Energie / 07-10-2024
Lees meer

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
(productnews)
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De...
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De 19-meter lange, contra-roterende verticale-as turbine is een prototype-ontwerp dat zou kunnen worden opgeschaald...
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven