maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 06 augustus 2024

VS leggen Chinese software in autonome voertuigen aan banden

Het Amerikaanse ministerie van Handel komt naar verwachting op korte termijn met een verbod op het gebruik van software ontwikkeld in een ‘buitenlandse staat die zorgen oplevert’ in autonome en met internet verbonden voertuigen. Het gaat verluid onder meer om China. De wetgeving is gericht op voertuigen met SAE-level 3 autonomie en hoger.

Dit meldt Reuters op basis van bronnen. Een dergelijk verbod zou een flinke tegenslag zijn voor Chinese autofabrikanten. Niet alleen mogen zij hierdoor geen voertuigen met Chinese software voor zelfrijdende mogelijkheden op de Amerikaanse markt brengen, ook mogen zij dergelijke software niet meer testen op de Amerikaanse wegen.

SAE-level 3 of hoger

De maatregelen zijn specifiek gericht op voertuigen met SAE-level 3 autonomie en hoger. Dit niveau omschrijft autonomie waarbij het voertuig in specifieke situaties zelfstandig kan rijden. Bestuurders mogen hun handen van het stuur halen en iets anders doen. Zij moeten echter altijd in staat zijn snel de controle over het stuur weer over te nemen.

Ook op voertuigen met SAE-level 4 en 5 is de vermeende wetgeving van toepassing. SAE-level 4 zijn voertuigen die bijna altijd autonoom kunnen rijden. Indien het voertuig zich binnen zijn Operational Design Domain (ODD) bevindt, mogen gebruikers iets anders doen. Het ODD is het domein waarbinnen een (deels) zelfrijdende voertuigen opereert. Het gaat daarbij onder meer om specifieke weers- en wegomstandigheden.

SAE-level 5 is het hoogste niveau van autonomie op de schaal van SAE. Een auto met SAE-level 5 is altijd en in iedere situatie zelfrijdend.

Nog deze maand van kracht

De bronnen van Reuters melden dat de Amerikaanse overheid het verbod nog deze maand van kracht willen laten worden. Dat zou betekenen dat autofabrikanten op korte termijn zullen moeten aantonen dat de software die in hun voertuigen met SAE-level 3 autonomie of hoger geen software van Chinese makelij gebruiken.

Daarnaast melden de bronnen dat ook voertuigen met geavanceerde draadloze communicatiemodules van Chinese makelij van de Amerikaanse wegen worden verbannen.

Alleen China bij naam genoemd

China is het enige land dat door de bronnen van Reuters bij naam wordt genoemd. De wetgeving is echter gericht op landen waarover de VS zich ‘zorgen’ zeggen te maken. Het ministerie van Handel meldt in een toelichting aan Reuters dat het specifiek gaat om ‘nationale veiligheidsrisico’s gerelateerd aan het gebruik van verbonden technologieën in verbonden voertuigen’.

Het Bureau of Industry and Security, onderdeel van het Amerikaanse ministerie van Handel, werkt aan een voorstel voor het verbod. Dit verbod wordt naar verluid voorgelegd aan de automotive-industrie, dat de gelegenheid krijgt hierop te reageren.

De Chinese ambassade in het Amerikaanse Washington is kritisch. Het stelt onder meer dat alleen eerlijke concurrentie kan leiden tot technologische vooruitgang. Het roept de VS op zich aan de marktprincipes en internationale handelsregels te houden, en een gelijk speelveld te creëren voor alle landen. Ook kondigt de ambassade aan dat China zijn rechten en belangen ‘sterk zal verdedigen’.

Onderdeel van breder pakket maatregelen

De Amerikanen nemen al langer maatregelen tegen Chinese autofabrikanten. Zo voerden de Amerikaanse overheid in mei al een importheffing van 100% in op elektrische voertuigen (VS) van Chinese makelij. Dit is een forse verhoging ten opzichte van de importheffing van 25% die voorheen gold. Het beschuldigt China van oneerlijke handelspraktijken met betrekking tot onder meer intellectueel eigendom. Met de importheffing van 100% – die ook is ingevoerd op onder meer Chinese chips, bepaalde staal- en aluminiumproducten, accu’s en onderdelen voor accu’s – zeggen de VS China te willen motiveren afscheid te nemen van deze handelspraktijken.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Florian Kurz via Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

TNO en GroenvermogenNL bundelen krachten rond versnellen van opschaling groene waterstof

(productnews)
TNO en GroenvermogenNL gaan een samenwerkingsovereenkomst aan. De partijen willen samen de opschaling van groene waterstof...
TNO en GroenvermogenNL gaan een samenwerkingsovereenkomst aan. De partijen willen samen de opschaling van groene waterstof versnellen. De partijen ondertekenden op 6 februari een samenwerkingsovereenkomst. Het markeert de start van...
Energie / 11-02-2025
Lees meer

3D-geprinte hersenachtige omgeving stimuleert groei van neuronen

3D-geprinte hersenachtige omgeving stimuleert groei van neuronen

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 11-02-2025
(productnews)
Een 3D-geprinte hersenachtige omgeving ontwikkeld door de TU Delft maakt het mogelijk neuronen te laten groeien zoals zij...
Een 3D-geprinte hersenachtige omgeving ontwikkeld door de TU Delft maakt het mogelijk neuronen te laten groeien zoals zij dat doen in echte hersenen. De omgeving omvat minuscule nanopilaren, die een...
Medisch & Zorg / 11-02-2025
Lees meer

Hoogste houten wolkenkrabber ter wereld op tekentafel

Hoogste houten wolkenkrabber ter wereld op tekentafel

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 10-02-2025
(productnews)
In Milwaukee, Wisconsin worden momenteel de plannen uitgewerkt om de hoogste houten wolkenkrabber ter wereld te bouwen. De...
In Milwaukee, Wisconsin worden momenteel de plannen uitgewerkt om de hoogste houten wolkenkrabber ter wereld te bouwen. De momenteel nog naamloze wolkenkrabber is ontworpen door Michael Green Architecture (MGA), waarvan...
Bouw & Constructie / 10-02-2025
Lees meer

Elektrische draagvleugel-veerboot

Elektrische draagvleugel-veerboot

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 10-02-2025
(productnews)
De startup Vessev begon in mei vorig jaar met proefvaarten op zee van een elektrische draagvleugel veerboot. Inmiddels is...
De startup Vessev begon in mei vorig jaar met proefvaarten op zee van een elektrische draagvleugel veerboot. Inmiddels is het bedrijf een partnerschap aangegaan met de grootste veerbootmaatschappij van Nieuw-Zeeland,...
Scheepsbouw & Offshore / 10-02-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven