maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 21 september 2017

Vredestein ontwikkelt eerste racefietsenband van paardenbloemrubber

Om bepaalde milieuvraagstukken te kunnen oplossen, richten steeds meer bedrijven zich op biobased materialen, materialen die uit de natuur worden gehaald. Bandenfabrikant Vredestein heeft onlangs een racefietsband gepresenteerd die gemaakt is van paardenbloem-rubber. De Nederlandse Wageningen University werkte mee aan het project.

Tijdens de Eurobike in Friedrichshafen, eind augustus, toonde bandenfabrikant Vredestein een prototype van de Fortezza Flower Power, een racefietsband die gemaakt is van rubber uit de wortels van Russische paardenbloemen. Deze innovatie is mede mogelijk gemaakt door een samenwerking tussen onder andere Vredestein en de Wageningen University & Research (WUR) binnen het EU onderzoekproject DRIVE4EU. De fietsband is in het ontwerp voorzien van een unieke groene ‘toplaag’, waardoor hij goed de herkennen is en wat het natuurlijke karakter benadrukt. 

Fietsen op paardenbloem

De Fortezza Flower Power is de eerste fietsband ter wereld die werd gemaakt van het natuurrubber uit de wortels van de Russische paardenbloem, officieel Taraxacum koksaghyz geheten. De planten die gebruikt zijn voor deze specifieke serie prototype banden zijn wel Nederland verbouwd en geoogst.

Vredestein en de WUR zijn nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling en eerste industrialisatie van dit speciale natuurrubber, dat inmiddels getest is in diverse ‘compounds’: mengsels van natuurrubber en andere stoffen die banden specifieke eigenschappen geven. Elke keer als het proces van rubberextractie verbeterd werd, werd ook direct een kwaliteitsverbetering van het rubber vastgesteld. Hierdoor heeft het rubbermateriaal dat voor deze racefietsband is gebruikt, meer grip op de weg dan traditionele compounds. Dit is te danken aan de hogere concentratie van natuurhars in deze natuurrubber variant.

DRIVE4EU

Apollo Vredestein (de moedermaatschappij van het merk Vredestein) is een van de industriële partners in het DRIVE4EU project, dat gericht is op de ontwikkeling van de productieketen van natuurrubber en inuline uit Russische paardenbloem. DRIVE4EU staat voor ‘Dandelion Rubber and Inulin Valorisation and Exploitation for the EU’. Het DRIVE4EU consortium bestaat uit acht industriële partners en vijf onderzoekorganisaties, die samen een brede kennis en expertise inbrengen: van bioscience tot productontwikkeling. Het project, dat al in 2014 van start ging, wordt gecoördineerd door Wageningen University & Research. De betrokkenefn hopen dat Europese landen dankzij de resultaten van DRIVE4EU in de nabije toekomst minder afhankelijk worden van de import van natuurrubber uit rubberbomen en tegelijk inspelen op het mondiaal dreigende tekort aan rubber. 

‘De kwaliteit van natuurrubber kan nog steeds niet worden nagebootst door synthethisch rubber, dat uit aardolie gemaakt wordt’, zegt dr. Ingrid van der Meer, coördinator van het DRIVE4U project. ‘Natuurrubber wordt in meer dan 50.000 producten toegepast, denk aan vliegtuig- en autobanden, tochtstrips, medische apparatuur en condooms. We kunnen dus niet zonder natuurrubber.’ De Russische paardenbloem is de eerste nieuwe bron van natuurrubber die is gevonden na de Zuid-Aziatische rubberboom.

Onderzoek naar biobased materialen

De Universiteit van Wageningen doet al langer onderzoek naar biobased materialen. ‘Wageningen Food & Biobased Research richt zich op het ontwikkelen van hernieuwbare materialen zoals bioplastics, thermosets en op agrovezels gebaseerde materialen en producten. Om te kunnen concurreren met op aardolie gebaseerde materialen werken we in onze laboratoria direct voor industriële partners aan verbetering van eigenschappen bijvoorbeeld op het gebied van hitte- en vochtbestendigheid. Daarnaast ontwikkelen we biobased polymeeradditieven, zoals weekmakers en stabilisatoren. We doen dit vaak één-op-één voor het bedrijfsleven maar ook in grote Europese en nationale onderzoeksprogramma’s zoals het Biobased Performance Materials (BPM) Programma .’

Door: Kelly Bakker

Bron: WUR

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

Recycling MDF en HDF-platen mogelijk met innovatieve technologie

(productnews)
MDF- en HDF-vezelplaten hebben meerdere toepassingen in de meubelindustrie en bouwsector. Ze worden ook gebruikt voor de...
MDF- en HDF-vezelplaten hebben meerdere toepassingen in de meubelindustrie en bouwsector. Ze worden ook gebruikt voor de productie van laminaatvloeren. Recycling gebeurt doorgaans niet. Het merendeel ervan wordt verbrand aan...
Algemeen / 18-10-2021
Lees meer

Amerikaanse staalfabriek draait nagenoeg volledig op zonne-energie

(productnews)
Een staalfabriek in het Amerikaanse Colorado draait voortaan in belangrijke mate op zonne-energie. De Pueblo fabriek van...
Een staalfabriek in het Amerikaanse Colorado draait voortaan in belangrijke mate op zonne-energie. De Pueblo fabriek van EVRAZ North America is hiermee naar eigen zeggen de eerste staalfabriek ter wereld...
Energie / 18-10-2021
Lees meer

Toyota Mirai rijdt 1.360 kilometer op één tank waterstof

Toyota Mirai rijdt 1.360 kilometer op één tank waterstof

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 18-10-2021
(productnews)
Toyota vestigt met zijn waterstof-aangedreven Mirai een nieuw wereldrecord. Tijdens een recordpoging in de Verenigde Staten...
Toyota vestigt met zijn waterstof-aangedreven Mirai een nieuw wereldrecord. Tijdens een recordpoging in de Verenigde Staten legde een Mirai een afstand van maar liefst 1.360 kilometer af op één tank...
Automotive / 18-10-2021
Lees meer

SmartBrick maakt kademonitoring kosteneffectief en schaalbaar

SmartBrick maakt kademonitoring kosteneffectief en schaalbaar

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 15-10-2021
(productnews)
De eerste SmartBricks van Althen zijn op dinsdag 12 oktober geplaatst op de locatie Proefbelasting Overamstel. SmartBrick is...
De eerste SmartBricks van Althen zijn op dinsdag 12 oktober geplaatst op de locatie Proefbelasting Overamstel. SmartBrick is ontstaan vanuit een innovatiecompetitie van de Gemeente Amsterdam, waar het in twee...
High tech / 15-10-2021
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven