maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 08 december 2020

VDL Groep werkt aan nieuwe generatie elektrische Citea stadsbussen

VDL Groep werkt aan een nieuwe generatie elektrische VDL Citea stadsbussen. De nieuwe modellen worden in 2021 gepresenteerd en stoten geen schadelijke stoffen uit.

Met het oog op gewichtsverdeling, stabiliteit en passagierscapaciteit is het batterijpakket van de nieuwe elektrische modellen standaard in de vloer van de bus verwerkt. Ook is de nieuwe Citea stadsbussen onder meer voorzien van een nieuwe composieten zijwandconstructie. Deze is 15% lichter dan een conventionele zijwand. In combinatie met het gebruik van andere lichtgewicht onderdelen, efficiënte componenten, een goede isolatie, een aerodynamisch ontwerp en energiebeheer dringt dit het energieverbruik van het voertuig met 30% terug.

Details nog niet bekend

Details over het voertuig zijn nog niet bekend. VDL Groep kondigt aan de komende tijd via social media meer details aan te kondigen. De nieuwe stadsbussen worden volgend jaar op de internationale beurs Busworld in Brussel voor het eerst getoond.

VDL Groep gaat de nieuwe Citea’s in zowel Nederland als België bouwen. De organisatie wijst hierbij op het streven naar duurzame mobiliteitsoplossingen, wat in beide landen een belangrijke pijler vormt van de klimaatstrategie. Door in te zetten op lokale productie wil VDL Groep de hoogwaardige maakindustrie op het gebied van kennis, innovatie en productie in West-Europa behouden en versterken. “De maakindustrie heeft toekomst in Europa, Europa heeft toekomst door de maakindustrie”, stelt VDL Groep.

‘Nieuwe concept met dezelfde naam’

Directeur Henk Coppens van VDL Bus & Coach: “De naam VDL Citea blijft hetzelfde, het concept van de bus is compleet vernieuwd en volledig gebaseerd op een elektrische aandrijflijn. De nieuwe generatie Citea’s, die zal bestaan uit 4 lengtevarianten, voldoet aan elke mogelijke vraag uit de markt: elk model biedt een oplossing zonder compromissen op het gebied van duurzaamheid, technologie, bereik, passagierscomfort, capaciteit, ergonomie, flexibiliteit, veiligheid en Total Cost of Ownership.”

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “Ondanks dat de bussen-industrie door de coronacrisis te maken heeft met stevige tegenwind, zijn wij met volle overgave doorgegaan met de ontwikkeling van dit nieuwe OV-platform. We hebben er veel vertrouwen in dat we met deze stap een grote sprong voorwaarts maken op onze ‘slimme mobiliteit’-strategie: design, elektrificatie, connectiviteit, autonoom en ‘mobility as a service’.”

Al langer actief met elektrische stadsbussen

VDL Groep presenteerde in 2013 zijn eerste elektrische stadsbus: de VDL Citea SLF-120 Electric. Vijf exemplaren van dit model zijn in april 2015 geleverd aan Stadtwerke Münster. Eén werd geleverd als onderdeel van het SEB-project, gericht op snellaadsystemen voor elektrische bussen in het openbaar vervoer. De andere vier modellen zijn geleverd aan het ZeEUS project (Zero Emission Urban Bus System), dat wordt gecoördineerd door UITP, de internationale associatie van openbaar vervoer. Deze voertuigen zijn voorzien van een snellaadsysteem. Een robotarm is verwerkt in het dak van de bus en maakt automatisch contact met het laadsysteem van de bus.

Ook in Nederland wordt gebruik gemaakt van de SLF 120 Electric. Onder meer in Amsterdam, Den Bosch, Maastricht, op de Waddeneilanden en in Zuidoost-Friesland rijden de elektrische stadsbussen. Een waterstofversie van de SLF 120 is in gebruik Hoeksche Waard. Ook in sommige andere Nederlandse steden zijn andere elektrische stadsbussen van het bedrijf in gebruik, waaronder de LLE 99 Electric, de LLE 115 Electric, de SLFA 180 Electric en SLFA 181 Electric.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Topsectoren vragen kabinet om investering in beta-technisch onderwijs

(productnews)
De Nederlandse economie en welvaart komt in geding door geplande bezuinigingen op het Nationaal Groeifonds én onderwijs en...
De Nederlandse economie en welvaart komt in geding door geplande bezuinigingen op het Nationaal Groeifonds én onderwijs en onderzoek, waarschuwen een breed scala aan industriepartijen. Zij roepen het nieuwe kabinet...
Algemeen / 18-06-2024
Lees meer

Europese importheffingen tot 48,1 procent op Chinese EV’s

Europese importheffingen tot 48,1 procent op Chinese EV’s

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 17-06-2024
(productnews)
De Europese Commissie voert vanaf 4 juli importheffingen in op elektrische auto’s die uit China worden geïmporteerd....
De Europese Commissie voert vanaf 4 juli importheffingen in op elektrische auto’s die uit China worden geïmporteerd. De tarieven variëren per merk en kunnen oplopen tot 38,1 procent. Deze komen...
Automotive / 17-06-2024
Lees meer

Oase van rust in Jutland

Oase van rust in Jutland

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 17-06-2024
(productnews)
Verscholen tussen de schilderachtige heuvels van Jutland (Denemarken) staat het Heatherhill Beach House. Deze laat fraai...
Verscholen tussen de schilderachtige heuvels van Jutland (Denemarken) staat het Heatherhill Beach House. Deze laat fraai zien hoe design en natuur perfect op elkaar aan kunnen sluiten. Het vakantiehuis, ontworpen...
Bouw & Constructie / 17-06-2024
Lees meer

Nederlandse industrie investeert naar verwachting 30 procent meer

(productnews)
De Nederlandse industrie verwacht dit jaar ongeveer 30% meer te investeren in materiële vaste activa dan afgelopen jaar. De...
De Nederlandse industrie verwacht dit jaar ongeveer 30% meer te investeren in materiële vaste activa dan afgelopen jaar. De stijging is onder meer toe te schrijven aan investeringen die al...
Algemeen / 17-06-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven