maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 augustus 2017

TU/ecomotive bouwt elektrisch voertuig met frame van biologisch afbreekbare vezels

TU/ecomotive, een team van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) dat meedoet aan de Shell Eco-marathon, werkt aan een nieuw elektrisch voertuig. De vierpersoons stadsauto heet Lina en is voorzien van een frame van biologisch afbreekbare vezels, afkomstig van vlasplanten.

“Lina is de naam van onze vierde auto. Door mee te doen aan de Shell Eco-marathon willen wij bewijzen dat een praktische stadsauto nog steeds extreem zuinig kan rijden. Lina wordt een vierpersoons stadsauto waar niet alleen gekeken wordt naar zuinig rijden, maar ook naar zuinig produceren door bewust onze materialen te kiezen”, aldus Noud van de Gevel.

Duurzame productiematerialen

Het team zet al langer in op duurzame productiematerialen. Zo werd Nova, de voorloper van Lina, voorzien van een verwisselbaar exterieur dat is gemaakt van biocomposieten. Met Lina wil het team nu de volgende stap zetten en het frame produceren van biologisch afbreekbare vezels. Het materiaal is voor negentig procent biologisch. 

“Het chassis van Lina wordt gebouwd van een biocomposiet. Dit composiet bestaat uit een core van 100% biologisch PLA-plastic. Hieromheen worden twee lagen van vlasplaten gelegd. Door deze structuur ontstaat een licht, maar toch erg sterk materiaal. De vlasplaten worden gemaakt van meerdere lagen vezels die in een drager liggen. Deze vezels worden in verschillende richtingen gelegd, omdat de vezels vooral sterk zijn in de lengterichting. Deze platen worden daarna verhit en geperst.”

biocomposiet

Duurzaamheid

“Het gebruik van vlas is interessant met het oog op duurzaamheid. Wij zien het graag als een alternatief voor koolstofvezel omdat dat vrijwel niet te recyclen is. Daarnaast kost het erg veel energie om metalen uit de aarde te halen. Dit is met vlas minder het geval, aangezien het lokaal kan groeien en het oogsten niet erg intensief is. Verder nemen planten CO2 op tijdens het groeien, waardoor de auto al vervuiling reduceert tijdens het productieproces.”, zegt Van de Gevel.

“De exacte stevigheid van het materiaal is momenteel nog onduidelijk aangezien het proces compleet nieuw is waardoor een aantal factoren ingeschat moeten worden.” Berekeningen van TU/ecomotive wijzen echter uit dat de auto sterk genoeg is om vier personen te kunnen ondersteunen en de krachten die vrijkomen tijdens het rijden op te vangen.

 

Bron: TU/ecomotive

Bron: Technische Universiteit Eindhoven 

Door: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

TNO en GroenvermogenNL bundelen krachten rond versnellen van opschaling groene waterstof

(productnews)
TNO en GroenvermogenNL gaan een samenwerkingsovereenkomst aan. De partijen willen samen de opschaling van groene waterstof...
TNO en GroenvermogenNL gaan een samenwerkingsovereenkomst aan. De partijen willen samen de opschaling van groene waterstof versnellen. De partijen ondertekenden op 6 februari een samenwerkingsovereenkomst. Het markeert de start van...
Energie / 11-02-2025
Lees meer

3D-geprinte hersenachtige omgeving stimuleert groei van neuronen

3D-geprinte hersenachtige omgeving stimuleert groei van neuronen

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 11-02-2025
(productnews)
Een 3D-geprinte hersenachtige omgeving ontwikkeld door de TU Delft maakt het mogelijk neuronen te laten groeien zoals zij...
Een 3D-geprinte hersenachtige omgeving ontwikkeld door de TU Delft maakt het mogelijk neuronen te laten groeien zoals zij dat doen in echte hersenen. De omgeving omvat minuscule nanopilaren, die een...
Medisch & Zorg / 11-02-2025
Lees meer

Hoogste houten wolkenkrabber ter wereld op tekentafel

Hoogste houten wolkenkrabber ter wereld op tekentafel

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 10-02-2025
(productnews)
In Milwaukee, Wisconsin worden momenteel de plannen uitgewerkt om de hoogste houten wolkenkrabber ter wereld te bouwen. De...
In Milwaukee, Wisconsin worden momenteel de plannen uitgewerkt om de hoogste houten wolkenkrabber ter wereld te bouwen. De momenteel nog naamloze wolkenkrabber is ontworpen door Michael Green Architecture (MGA), waarvan...
Bouw & Constructie / 10-02-2025
Lees meer

Elektrische draagvleugel-veerboot

Elektrische draagvleugel-veerboot

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 10-02-2025
(productnews)
De startup Vessev begon in mei vorig jaar met proefvaarten op zee van een elektrische draagvleugel veerboot. Inmiddels is...
De startup Vessev begon in mei vorig jaar met proefvaarten op zee van een elektrische draagvleugel veerboot. Inmiddels is het bedrijf een partnerschap aangegaan met de grootste veerbootmaatschappij van Nieuw-Zeeland,...
Scheepsbouw & Offshore / 10-02-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven