maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 augustus 2017

TU/ecomotive bouwt elektrisch voertuig met frame van biologisch afbreekbare vezels

TU/ecomotive, een team van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) dat meedoet aan de Shell Eco-marathon, werkt aan een nieuw elektrisch voertuig. De vierpersoons stadsauto heet Lina en is voorzien van een frame van biologisch afbreekbare vezels, afkomstig van vlasplanten.

“Lina is de naam van onze vierde auto. Door mee te doen aan de Shell Eco-marathon willen wij bewijzen dat een praktische stadsauto nog steeds extreem zuinig kan rijden. Lina wordt een vierpersoons stadsauto waar niet alleen gekeken wordt naar zuinig rijden, maar ook naar zuinig produceren door bewust onze materialen te kiezen”, aldus Noud van de Gevel.

Duurzame productiematerialen

Het team zet al langer in op duurzame productiematerialen. Zo werd Nova, de voorloper van Lina, voorzien van een verwisselbaar exterieur dat is gemaakt van biocomposieten. Met Lina wil het team nu de volgende stap zetten en het frame produceren van biologisch afbreekbare vezels. Het materiaal is voor negentig procent biologisch. 

“Het chassis van Lina wordt gebouwd van een biocomposiet. Dit composiet bestaat uit een core van 100% biologisch PLA-plastic. Hieromheen worden twee lagen van vlasplaten gelegd. Door deze structuur ontstaat een licht, maar toch erg sterk materiaal. De vlasplaten worden gemaakt van meerdere lagen vezels die in een drager liggen. Deze vezels worden in verschillende richtingen gelegd, omdat de vezels vooral sterk zijn in de lengterichting. Deze platen worden daarna verhit en geperst.”

biocomposiet

Duurzaamheid

“Het gebruik van vlas is interessant met het oog op duurzaamheid. Wij zien het graag als een alternatief voor koolstofvezel omdat dat vrijwel niet te recyclen is. Daarnaast kost het erg veel energie om metalen uit de aarde te halen. Dit is met vlas minder het geval, aangezien het lokaal kan groeien en het oogsten niet erg intensief is. Verder nemen planten CO2 op tijdens het groeien, waardoor de auto al vervuiling reduceert tijdens het productieproces.”, zegt Van de Gevel.

“De exacte stevigheid van het materiaal is momenteel nog onduidelijk aangezien het proces compleet nieuw is waardoor een aantal factoren ingeschat moeten worden.” Berekeningen van TU/ecomotive wijzen echter uit dat de auto sterk genoeg is om vier personen te kunnen ondersteunen en de krachten die vrijkomen tijdens het rijden op te vangen.

 

Bron: TU/ecomotive

Bron: Technische Universiteit Eindhoven 

Door: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 16-07-2024
(productnews)
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is...
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is inmiddels bijna 28,9 miljoen euro toegekend. Daarmee is nog slechts 2%...
Automotive / 16-07-2024
Lees meer

Subsidie voor HySUCCES: onderzoek naar sociaaleconomische impact van waterstof

(productnews)
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro...
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro toegekend gekregen van wetenschapsfinancier NWO. Om de transitie naar een waterstofeconomie te faciliteren...
Algemeen / 16-07-2024
Lees meer

Smart Manufacturing Group groeit door overnames van The Grain en PROPOS!

(productnews)
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend...
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend Nederland en België. Een groep met focus primair gericht op deindustrie....
High tech / 16-07-2024
Lees meer

Nieuwe elektrolyser wekt zelf zonne-energie op voor groene waterstof

(productnews)
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te...
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te produceren. Het gaat om een volledig losstaande unit, waarin alle benodigde componenten...
Energie / 16-07-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven