maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 19 juli 2018

Techbedrijven en autofabrikanten bundelen krachten in Autonomous Vehicles Alliance

Fabrikant van transceivers Aquantia, technologiebedrijf Bosch, producent van onder meer banden en remsystemen Continental, ontwikkelaar van grafische kaarten NVIDIA en autofabrikant Volkswagen richten de Autonomous Vehicles (NAV) Alliance op. Deze nieuwe alliantie is gericht op de ontwikkeling en standaardisatie van snelle netwerkverbindingen in auto's, iets wat volgens de betrokken partijen van cruciaal belang om level 5 autonoom rijden mogelijk te maken.

Een groot aantal bedrijven werkt aan autonome voertuigen. Dergelijke voertuigen zijn voorzien van sensoren en verzamelen continu grote hoeveelheden data. Deze gegevens worden onder andere gebruikt om de exacte positie van het voertuig te bepalen, de optimale route naar een bepaalde bestemming vast te stellen en obstakels te detecteren. De hoeveelheid data die autonome voertuigen verzamelt neemt naar verwachting alleen maar verder toe naarmate voertuigen een hogere mate van autonomiteit bieden. 

‘Sleutel tot level 5 automatisering’

“Redundantie en diverse AI-algoritmes zijn de sleutel tot level 5 automatisering (red: waarbij voertuigen in ieder scenario volledig autonoom kunnen rijden). De hoeveelheid data die door de verschillende typen sensoren (camera, radar, lidar, ultrasound) worden verzameld kan al snel 32TB per 8 uur bedragen. Dit niveau van dataoverdracht vereist een nieuwe soort supersnelle netwerken, zoals Multi-gig Ethernet. De NAV Alliance gaat de ontwikkeling van betrouwbare next generation netwerkplatformen voor zelfrijdende auto’s katalyseren”, licht James Hodgson, Senior Analyst Autonomous Driving bij ABI Research, toe. 

De betrokken partijen wijzen erop dat een autonoom voertuig in feite een datacenter op wielen is. Dit datacenter functioneert als een ‘geavanceerd zenuwstelsel’ voor zelfrijdende voertuigen. Het zenuwstel bestaat uit ECU’s, CPU’s, GPU’s, high-definition camera’s, sensoren, gateways en opslagapparatuur. Deze apparatuur is verbonden via een snel Ethernet netwerk, dat snelheden van meerdere gigabit per seconde (Gbit/s) mogelijk maakt. Dit zenuwstelsel wordt door de partijen ‘Networking for Autonomous Vehicles’ (NAV) genoemd. 

Doelstellingen

De NAV Alliance heeft verschillende doelstellingen:

  • De ontwikkeling van een ecosysteem voor volgende generatie Multi-Gig Ethernet netwerken voor gebruik in autonome voertuigen.
  • Het opstellen van specificaties voor de interoperabiliteit, beveiliging en betrouwbaarheid van netwerken in voertuigen.
  • Het promoten van producten en oplossingen die voldoen aan de nieuwe specificaties.
  • Het aangaan van samenwerkingen met standaardisatie-organisaties.
  • Op opzetten van marketingactiviteiten om het bewustzijn over netwerkarchitectuur voor autonome voertuigen te vergroten.
     

“Het realiseren van volledig autonoom rijden en de visie van een ongeluk-vrije toekomst is in belangrijke mate afhankelijk van naadloze communicatie binnen voertuigen. Om te helpen aan de level 4/5 vereisten van de NAV Alliance’s ontwikkel- en testwerk te voldoen, levert Bosch voertuigcomputers, centrale gateways, hoge resolutie camera’s en sensoren. Samen met onze alliantiepartners dragen we bij aan het creëren van een gestandaardiseerd netwerk dat zowel veilig, betrouwbaar als redundant is en helpt autonoom rijden naar onze wegen te brengen”, aldus Viktor Molnar, Senior Vice President Body Electronics bij Robert Bosch. 

‘Multi-Gig Ethernet heeft zichzelf al bewezen’

“Autonome voertuigen vereisen een onboard AI (red: kunstmatige intelligentie) supercomputer, die is ontworpen voor functionele veiligheid en in staat is grote hoeveelheden data van sensoren te verwerken op redundante en diverse deep neural netwerken en algoritmen. Multi-Gig Ethernet heeft zichzelf wat betreft interoperabiliteit en schaalbaarheid bewezen, waarmee het een logische keuze is voor automotive connectiviteit en het leveren van kritieke data van de sensor suite naar de AI-hersenen van het voertuig”, zegt Gary Hicok, Senior Vice President of Hardware Development bij NVIDIA. 

Geïnteresseerde partijen kunnen toetreden tot de NAV Alliance. Meer informatie over de alliantie en mogelijkheden om hieraan deel te nemen is te vinden op NAV-Alliance.org

Car Connectivity Consortium

De NAV Alliance staat overigens los van het Car Connectivity Consortium, ondanks dat diens domeinnaam NAV-Alliance.com anders doet vermoeden. Het Car Connectivity Consortium richt zich op het verbinden van smartphones en voertuigen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de MirrorLink standaard om smartphones vanaf het dashboard of stuurwiel aan te sturen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: NAV Alliance
Bron: Aquantia
Bron foto: Pixabay / 0532-2008

Deel dit artikel

Meer nieuws

DEMCON, Thorizon en VDL Groep bundelen krachten rond kleine modulaire kernreactoren

(productnews)
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren...
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren (Small Modular Reactors / SMR’s). De partijen richten zich daarbij specifiek op gesmolten-zout-reactoren....
Algemeen / 21-01-2025
Lees meer

L’Oréal zet generatieve AI in voor verduurzamen van cosmetica

(productnews)
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van...
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van zijn producten. Het bedrijf wil met behulp van de technologie nieuwe inzichten verkrijgen uit data over...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Lawinedetectie met passieve radar

Lawinedetectie met passieve radar

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 20-01-2025
(productnews)
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid...
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid van mensen en infrastructuur te garanderen. Onderzoekers van het Fraunhofer-FHR...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Raketlanceringen SpaceX en Blue Origin beide deels mislukt

Raketlanceringen SpaceX en Blue Origin beide deels mislukt

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2025
(productnews)
Zowel SpaceX en Blue Origin lanceerden deze week raketten. Bij SpaceX ging het om Starship, terwijl Blue Origin zijn New...
Zowel SpaceX en Blue Origin lanceerden deze week raketten. Bij SpaceX ging het om Starship, terwijl Blue Origin zijn New Glenn-raket lanceerde. In beide gevallen verliep de lancering niet vlekkeloos....
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven