maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 29 november 2022

Subsidieregeling moet omarming waterstof voor wegtransport versnellen

Het kabinet zet in op waterstof als brandstof voor vrachtwagens en ander zwaar verkeer. Het komt met een subsidieregeling voor onder meer waterstoftankstations en -vrachtwagens, die de omarming moet vergroten. Voor de regeling is in eerste instantie 22 miljoen euro beschikbaar.

Dit schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. Heijnen: “Ik zie waterstof als schone brandstof voor met name vrachtwagens erg zitten. Zwaar verkeer kan op waterstof veel kilometers maken, zonder uitlaatgassen. Onze transportsector is ambitieus en ik ook, samen kunnen we tempo maken”.

Impuls

De subsidieregeling moet waterstof als brandstof voor wegvervoer een impuls geven. De staatssecretaris zet in op een combinatie van technieken voor rijden zonder uitstoot. Denk daarbij aan elektrisch rijden op een batterij, maar ook aan waterstof. De Nederlandse plannen sluiten aan bij de Europese regelgeving. Deze schrijft voor dat meer waterstof gebruikt moet worden in zowel de industrie als transportsector. In de gehele EU moet langs de snelweg elke 100 tot 150 kilometer en bij de grote stedelijke knooppunten een waterstoftankstation komen.

Op dit moment telt Nederland veertien waterstoftankstations. Deze zijn niet allemaal ingericht voor zware vrachtwagens. Het tekort aan waterstoftankstations vormt volgens de staatssecretaris een drempel voor het investeren in waterstofvrachtwagens. Doordat er echter weinig waterstofvrachtwagens op de Nederlandse wegen rijden, is het openen van een waterstoftankstation eveneens niet aantrekkelijk. Heijnen spreekt van een ‘kip-ei probleem’.

Met behulp van de subsidieregeling wil de staatssecretaris de patstelling doorbreken. Subsidie is volgens Heijnen nodig aangezien waterstofvrachtwagens of -bussen aanzienlijk duurder zijn in aanschaf dat varianten op diesel.

Realisatie van tankstation in combinatie met aanschaf vrachtwagens

De subsidieregeling is naar verwachting begin 2024 beschikbaar. Subsidie is gericht op plannen die de realisatie van een waterstoftankstation combineren met de aanschaf van de bijbehorende vrachtwagens. Per tankstation gaat het om gemiddeld zo’n 20 tot 25 waterstofvrachtwagens. Partijen mogen samenwerkingen aangaan voor het voldoen aan de eisen van de regeling.

De 22 miljoen euro die Heijnen voor de subsidieregeling beschikbaar stelt is naar schatting goed voor de realisatie van waterstoftankstations en aanschaf van vrachtwagens op vijf tot tien plekken in Nederland. Het exacte aantal hangt af van de exacte projectvoorstellen die partijen indienen. Heijen erkent dat dit een goed begin is, maar meer nodig is om de omarming van waterstof grootschalig van de grond te krijgen. De staatssecretaris verkent daarom de komende periode hoe meer budget kan worden vrijgemaakt.

‘Snel verder opschalen’

Bestuursvoorzitter van Transport en Logistiek Nederland Elisabeth Post: “Het is belangrijk en goed dat er geïnvesteerd wordt in de infrastructuur van zero-emissie voertuigen”, zegt bestuursvoorzitter Elisabeth Post van Transport en Logistiek Nederland. “Dat geldt niet alleen voor batterij-elektrische voertuigen, maar zeker ook voor waterstof-elektrische. Het is dus goed dat IenW helpt om daarin belangrijke stappen te zetten. De komende jaren is de uitdaging om snel verder op te schalen.”

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: akitada31 via Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 11-10-2024
(productnews)
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te...
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te beklimmen. Zelfs indien de robot hierbij door onverwachtse gebeurtenissen wordt verstoord, is...
High tech / 11-10-2024
Lees meer

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 10-10-2024
(productnews)
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel...
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel diverse factoren bij de keuze van consumenten om een...
Automotive / 10-10-2024
Lees meer

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 07-10-2024
(productnews)
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken...
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken acp systems AG en het Centre for Digitised Battery Cell Production (ZDB) van het Fraunhofer...
Energie / 07-10-2024
Lees meer

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
(productnews)
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De...
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De 19-meter lange, contra-roterende verticale-as turbine is een prototype-ontwerp dat zou kunnen worden opgeschaald...
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven