maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 27 juli 2022

Studenten TU/e ontwikkelen auto die meer CO₂ opvangt dan uitstoot

Studententeam TU/ecomotive van de TU Eindhoven heeft een duurzame elektrische personenauto ontwikkeld. Deze auto vangt tijdens het rijden meer koolstofdioxide (CO₂) op dan dat hij uitstoot. Het gaat om een prototype met de naam Zem.

Zem zuivert lucht via een speciaal filter. Door de afgevangen CO₂ op te slaan en vervolgens af te voeren, kan de auto bijdragen aan het verminderen van de opwarming van de aarde. De studenten gaan het voertuig de komende jaren verder verbeteren. Dit met als doel om uiteindelijk de volledige levenscyclus van de auto CO₂-neutraal te maken en de weg op te kunnen.

Uitstoot personenauto’s

De transportsector is een grote vervuiler en produceerde een paar jaar geleden ongeveer een kwart van de totale CO₂-uitstoot van de EU. Personenauto’s zijn verantwoordelijk voor meer dan 60 procent van deze uitstoot. Om deze uitstoot omlaag te brengen ontwierpen, ontwikkelden en bouwden 35 studenten een auto die zowel tijdens het productieproces als op de weg minder tot geen uitstoot veroorzaakt. Bovendien streeft het team naar optimale herbruikbaarheid van materialen in de toekomst.

Grote schaal

Via een speciaal filter kan de auto bij 20.000 reiskilometers per jaar 2 kilogram CO₂ afvangen. Dat wil zeggen dat tien auto’s net zoveel koolstofdioxide kunnen opslaan als een gemiddelde boom. Dat lijkt misschien niet veel, maar de totale opbrengst is aanzienlijk. Zeker als je het straks op grote schaal in elke personenauto zou toepassen, stelt het team. Er rijden immers meer dan een miljard personenauto’s op aarde rond.

Filter

Het filter waar de buitenlucht doorheen stroomt, is uniek. De studenten zijn bezig met de aanvraag van een patent voor deze innovatie. “Het is echt nog een proof-of-concept. Toch we zien wel al dat we de capaciteit van het filter in de komende jaren kunnen vergroten. Afvangen van CO₂ is een voorwaarde om de uitstoot tijdens productie en recycling te compenseren”, legt teammanager Louise de Laat uit. TU/ecomotive denkt aan een toekomst waarbij het volle filter tijdens het laden van de auto eenvoudig via de laadpaal kan worden geleegd. De auto kan momenteel 320 kilometer rijden voordat het filter vol is.

CO₂-neutraal

Software van SimaPro kan via een levenscyclusanalyse bepalen in hoeverre de levenscyclus van het voertuig – van de bouw tot het gebruik en de afterlife – CO₂-neutraal is. Verschillende innovaties dragen bij aan dit doel. Denk aan de 3D-printtechnieken die de studenten gebruiken. Onder andere de monocoque en de carrosseriepanelen zijn via 3D-printen vervaardigd. Daardoor ontstaat bijna geen restafval . Bovendien print het studententeam circulaire kunststoffen die versnipperd en hergebruikt kunnen worden voor andere projecten.

Sportief uiterlijk

De elektrische en duurzame vierwieler heeft een sportief uiterlijk. Met reden, zeggen de studenten. Want er wacht de auto-industrie een sportieve uitdaging. Wegtransport moet immers flink verduurzamen. Nikki Okkels, external relations manager bij TU/ecomotive: “Wij willen de industrie kietelen door te laten zien wat er allemaal al mogelijk is. En samenwerken. Als 35 studenten in een jaar een bijna CO₂-neutrale auto kunnen ontwerpen, ontwikkelen en bouwen, dan liggen er ook kansen en mogelijkheden voor de industrie.”

Okkels: “We roepen de industrie op om de handschoen op te pakken, en we denken uiteraard graag met ze mee. We zijn zelf ook nog niet klaar met ontwikkelen en willen komende jaren nog flinke stappen zetten. Autofabrikanten nodigen we van harte uit om eens een kijkje te komen nemen.”

Foto: Bart van Overbeeke

Deel dit artikel

Meer nieuws

Koenigsegg investeert in Nederlandse fabrikant van zonne-auto’s Lightyear

(productnews)
De Zweedse fabrikant van sportwagens Koenigsegg investeert in het Nederlandse Lightyear. De investering is onderdeel van een...
De Zweedse fabrikant van sportwagens Koenigsegg investeert in het Nederlandse Lightyear. De investering is onderdeel van een breder partnership waarbinnen de partijen intellectueel eigendom met elkaar delen. Via de kennisdeling...
Automotive / 12-08-2022
Lees meer

Eerste recyclebare wieken geïnstalleerd in Duits windpark

Eerste recyclebare wieken geïnstalleerd in Duits windpark

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 11-08-2022
(productnews)
De eerste windturbine met de RecyclableBlades van Siemens Gamesa is geïnstalleerd. De recyclebare wieken zijn geplaatst als...
De eerste windturbine met de RecyclableBlades van Siemens Gamesa is geïnstalleerd. De recyclebare wieken zijn geplaatst als onderdeel van het Kaskasi windpark van RWE in Duitsland. Dit park ligt 35...
Energie / 11-08-2022
Lees meer

Solarwatt behaalt Cradle to Cradle-certificaat voor glas-glas zonnepanelen

(productnews)
Solarwatt GmbH heeft als eerste Duitse fabrikant van zonnepanelen een Cradle to Cradle certificaat behaald. De glas-glas...
Solarwatt GmbH heeft als eerste Duitse fabrikant van zonnepanelen een Cradle to Cradle certificaat behaald. De glas-glas zonnepanelen produceert Solarwatt in Dresden. De zonnepanelen van het Saksische bedrijf worden daarmee...
Energie / 10-08-2022
Lees meer

Het Di­gi­ta­li­se­rings­plein helpt je naar digitale vol­was­sen­heid

(productnews)
Zijn AGV’s voor jouw operatie relevant? Moet je toewerken naar een papierloze fabriek? Hoe communiceer je met klanten en...
Zijn AGV’s voor jouw operatie relevant? Moet je toewerken naar een papierloze fabriek? Hoe communiceer je met klanten en leveranciers? Het Digitaliseringsplein geeft het antwoord op jouw vragen. In 4...
Beursnieuws / 09-08-2022
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven