maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 03 mei 2018

Smart factories kunnen ruim 160 miljard dollar waarde toevoegen aan automotive industrie

Het slimmer maken van fabrieken kan de automotive industrie veel winst opleveren. Smart factories kunnen vanaf 2030 meer dan 160 miljard dollar aan waarde toevoegen aan de wereldwijde automotive industrie.

Dit voorspelt Capgemini. Het consultancybureau heeft in 2017 het onderzoek ‘Smart Factories: How can manufacturers realise the potential of digital industrial revolution‘ uitgevoerd, waaruit bleek dat investeringen van autofabrikanten in smart factories in de komende vijf jaar 1.500 miljard dollar winst kan opleveren. De automotive industrie wordt in het rapport geïdentificeerd één van de sectoren die het meest investeert in het slimmer maken van fabrieken. In een nieuw onderzoek kijkt Capgemini nu naar de voordelen die smart factories de automotive industrie tot nu toe hebben opgeleverd. 

Smart factories leveren productiviteitswinst op

Managers uit de automotive industrie verwachten dankzij de inzet van slimme technieken de productiviteit van hun fabrieken met gemiddeld 30% te kunnen verhogen. Ook verwachten zij dat 24% van alle fabrieken in de sector in 2023 kan worden geclassificeerd als smart factory. Als we kijken naar de productiviteit van de volledige automotive sector, vertalen deze cijfers zich naar een 7% hogere productiviteit in de volledige sector. Aangezien in 2017 de wereldwijde omzet van de automotive industrie 2,290 miljard dollar bedroeg, kunnen investeringen in smart factories in 2023 in totaal 160 miljard dollar aan extra waarde opleveren voor de sector. 

Voor individuele fabrikanten in de automotive industrie kunnen de voordelen van smart factories zich vertalen in een flink hogere operationele winst. Gemiddeld realiseerden deze partijen in 2017 een jaaromzet van 158 miljard dollar en een marge van 6%. Een OEM in de automotive industrie kan zijn operationele winst dankzij smart factories tot 4,6 miljard dollar zien toenemen, blijkt uit het rapport van Capgemini. Dit is 50% meer dan de omzetstijging die OEM’ers in 2017 gemiddeld wisten te realiseren. Een top 10-leverancier in de automotive industrie kan zijn operationele winst dankzij smart factories naar verwachting gemiddeld met 1 miljard dollar laten stijgen, wat neerkomt op een productiviteitswinst van 30%. Ook kunnen smart factories naar verwachting de logistieke-, materiaal- en administratieve kosten van deze leveranciers met 0,5% tot 7% laten dalen. 

Terugverdientijd van slechts één jaar

Wie zijn fabriek slimmer wil maken, moet hiervoor de nodige investeringen doen. Capgemini kijkt daarom ook naar de terugverdientijd van deze investeringen voor zowel de top 10 OEM’ers als top 10 toeleveranciers in de automotive industrie. Het consultancybureau verwacht dat smart factories in 2023 hun volledige potentie bereiken. Capgemini voorspelt dat OEM’ers en toeleveranciers vanaf dit jaar hun investeringen in smart factories in slechts één jaar tijd terugverdienen. 

De terugverdientijd verschilt overigens voor OEM’ers en toeleveranciers. OEM’ers investeren gemiddeld 3 tot 4 miljard dollar in het opzetten van smart factories. Deze investeringen kunnen zij dankzij de 4,6 miljard dollar extra winst die zij op jaarbasis met behulp van smart factories kunnen realiseren binnen een periode van 8 tot 11 maanden terugverdienen. Toeleveranciers investeren gemiddeld 540 miljoen tot 780 miljoen dollar in het opzetten van smart factories. Dankzij de 1 miljard dollar extra winst die toeleveranciers dankzij deze investeringen op jaarbasis kunnen realiseren, bedraagt de terugverdientijd hiervan slechts 7 tot 9 maanden. 

Automotive industrie loopt voorop

De automotive industrie loopt voor op andere sectoren als het gaat om investeringen in slimme fabrieken. 46% van alle bedrijven in de sector heeft al geïnvesteerd in smart factory initiatieven. 49% van de organisaties geeft aan in de afgelopen vijf jaar 250 miljoen dollar of meer te hebben geïnvesteerd in dergelijke initiatieven. In andere sectoren ligt dit percentage op 45%. 

Daarnaast geeft 46% van de automotive bedrijven aan een smart factory initiatief te hebben omarmd. Alleen in de industriële productie en luchtvaartindustrie liggen deze percentage met respectievelijk 67% en 63% hoger. 11% van de bedrijven in de automotive industrie geeft aan in drie tot vijf jaar smart factory initiatieven te willen opstarten. 

42% heeft moeite volledige potentie te benutten

Bedrijven profiteren overigens niet altijd van de volledige potentie die deze investeringen hebben. Zo geeft 42% aan moeite te hebben de volledige potentie van smart factories te realiseren. Dit is het hoogste percentage van alle onderzochte sectoren. Onder toeleveranciers ligt het percentage op 45%, terwijl 40% van de OEM’ers aangeeft niet volledig te profiteren van de potentie van smart factories. 

De cijfers laten ook zien dat bedrijven die meer investeren vaak minder moeite hebben smart factories naar hun volledige potentie te benutten. Zo blijkt bedrijven die de beste resultaten boeken met smart factories, gemiddeld 2,5 keer meer te hebben geïnvesteerd in deze initiatieven dan bedrijven die moeite hebben hiervan te profiteren. Ook betrekken bedrijven met de beste resultaten managementteams meer bij deze initiatieven, wordt meer ingezet op de ontwikkeling van talent en investeren deze bedrijven in componenten van smart factories die van kritiek belang zijn voor de toekomst zoals inzicht in het productieproces en predictief onderhoud. 

Rapport

Meer informatie over en alle resultaten van het onderzoek zijn te vinden in het rapport ‘Automotive Smart Factories‘ van Capgemini.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Capgemini
Bron foto: Pixabay / Bilderandi

Deel dit artikel

Meer nieuws

Simulator helpt luchtvervuiling in vliegtuigcabines te karakteriseren

(productnews)
Motor- of hydraulische olie komt soms via de afgetapte lucht in de vliegtuigcabine terecht. Dit noemt men een...
Motor- of hydraulische olie komt soms via de afgetapte lucht in de vliegtuigcabine terecht. Dit noemt men een ‘rookgebeurtenis’. Tijdens een vlucht is het niet mogelijk vast te stellen of...
Algemeen / 04-02-2025
Lees meer

Europese Commissie wil met strategisch dialoog Europees auto-industrie ondersteunen

(productnews)
De Europese Commissie wil een strategisch dialoog voeren met de Europese auto-industrie. Het doel daarbij is het weer op...
De Europese Commissie wil een strategisch dialoog voeren met de Europese auto-industrie. Het doel daarbij is het weer op gang helpen van de Europese auto-industrie. RAI Vereniging roept deelnemers aan...
Automotive / 04-02-2025
Lees meer

Demcon neemt ontwikkelaar van bioreactor voor organoïden Orgonex over

Demcon neemt ontwikkelaar van bioreactor voor organoïden Orgonex over

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 04-02-2025
(productnews)
Demcon maakt bekend eind vorig jaar een meerderheidsaandeel te hebben genomen in Orgonex. Deze spin-off van de Universiteit...
Demcon maakt bekend eind vorig jaar een meerderheidsaandeel te hebben genomen in Orgonex. Deze spin-off van de Universiteit Utrecht / the Innovation Center for Advanced Therapies (ICAT) richt zich op...
Medisch & Zorg / 04-02-2025
Lees meer

Evonik en VoltH2 bouwen 50 MW elektrolyzer in Delfzijl

Evonik en VoltH2 bouwen 50 MW elektrolyzer in Delfzijl

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 03-02-2025
(productnews)
Chemiebedrijf Evonik en VoltH2 hebben een overeenkomst getekend om de productie van groene waterstof op het chemiepark in...
Chemiebedrijf Evonik en VoltH2 hebben een overeenkomst getekend om de productie van groene waterstof op het chemiepark in Delfzijl te versnellen. Volgens de overeenkomst zal VoltH2 dicht bij Evoniks waterstofperoxidefabriek...
Energie / 03-02-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven