maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 augustus 2017

Robotacademie helpt productiemanagers werknemers te trainen in het gebruik van robots

In de automotive industrie wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van collaboratieve robots: robots die op veilige wijze nauw kunnen samenwerken met mensen. Zo maakte Volkswagen eind 2016 bekend een eigen collaboratieve robot te hebben ontwikkeld en werken medewerkers van BMW sinds 2013 nauw samen met de robots. Maar hoe leert u als productiemedewerkers uw medewerkers met dit soort robots omgaan? Smart Robotics richt hiervoor met steun van zowel de overheid als universiteiten een robotacademie op, waar per jaar 30.000 mensen kunnen worden getraind in het gebruik van collaboratieve robots. 

Collaboratieve robots zijn een forse sprong vooruit ten opzichte van de traditionele industriële robots. In tegenstelling tot hun grote industriële broers zijn collaboratieve robots voorzien van sensoren die de aanwezigheid van mensen detecteren en hun gedrag hierop aanpassen. Indien de robot onverhoopt toch in aanraking komen met een mens wordt deze botsing gedetecteerd, zodat ernstig letsel kan worden voorkomen. Dit ‘bewustzijn’ zorgt ervoor dat collaboratieve robots in tegenstelling tot industriële robots niet in veiligheidskooien hoeven te worden geplaatst. 

Veilig samenwerken met de mens

Een belangrijk kenmerk van collaboratieve robots is dan ook het vermogen nauw samen te werken met de mens. Zo kunnen de robots repetitieve taken voor mensen uitvoeren en mensen hiermee ontlasten. Smart Robotics is een uitzendbureau voor dit soort robots en helpt bedrijven hiermee op flexibele wijze hun productiecapaciteit aan te passen. “Wij leveren robots die eenvoudig kunnen worden ingeleerd, waarmee wij flexibiliteit creëren voor onze klanten. Wie een robot aanschaft of huurt is dus niet gebonden aan één specifieke taak, maar kan de robot ook trainen voor andere taken. Onze robots vormen hiermee een stuk gereedschap waarmee klanten verschillende activiteiten kunnen uitvoeren”, zegt Heico Sandee, één van de oprichters van Smart Robotics. De robots zijn daarom voorzien van slimme software, die het mogelijk maakt de robots te programmeren voor een nieuwe taak zonder tussenkomst van een robotprogrammeur. 

“Repetitieve taken zoals het inpakken van dozen aan het einde van een productielijn zullen in toenemende mate worden overgenomen door robots. Dit is onontkoombaar gezien de relatief hoge arbeidskosten in Nederland. Naarmate bedrijven in Nederland groeien zal ook de automatisering in fabrieken toenemen. Een robot blijft echter een redelijk simpele machine, die de creativiteit van de mens nog heel erg nodig heeft”, aldus Sandee. De mede-oprichter van Smart Robotics verwacht dan ook niet dat de mens snel uit productieomgevingen zullen verdwijnen. “Waar een medewerker nu bijvoorbeeld dozen inpakt aan het eind van de lijn, zal dezelfde medewerker in de toekomst meerdere robots aansturen die deze taak hebben overgenomen. Wie nu dus leert omgaan met robots, hoeft niet bang te zijn in de toekomst zijn baan te verliezen.”

Theorie en praktijk

Dit is dan ook de reden dat Smart Robotics nu een robotacademie opricht, waar productiemanagers terecht kunnen om hun medewerkers te trainen in het gebruik van de robots. Per jaar kunnen 30.000 medewerkers een training volgen op de academie. Deze training leert hen omgaan met de robots en zet de mogelijkheden hiervan uiteen. “De training bestaat deels uit theorie en deels uit praktijk. Het theoriegedeelte is gericht op het gebruik van collaboratieve robots in het algemeen, de inzet van nieuwe vormen van automatisering en smart industry. In het praktijkgedeelte wordt geoefend met behulp van de collaboratieve robots die wij zelf leveren”, besluit Sandee. 

Het is niet bekend wanneer de robotacademie zijn deuren opent.

 

Door: Wouter Hoeffnagel

Bron: Volkswagen

Bron: Smart robotics

Foto: Shutterstock

Deel dit artikel

Meer nieuws

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 16-07-2024
(productnews)
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is...
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is inmiddels bijna 28,9 miljoen euro toegekend. Daarmee is nog slechts 2%...
Automotive / 16-07-2024
Lees meer

Subsidie voor HySUCCES: onderzoek naar sociaaleconomische impact van waterstof

(productnews)
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro...
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro toegekend gekregen van wetenschapsfinancier NWO. Om de transitie naar een waterstofeconomie te faciliteren...
Algemeen / 16-07-2024
Lees meer

Smart Manufacturing Group groeit door overnames van The Grain en PROPOS!

(productnews)
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend...
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend Nederland en België. Een groep met focus primair gericht op deindustrie....
High tech / 16-07-2024
Lees meer

Nieuwe elektrolyser wekt zelf zonne-energie op voor groene waterstof

(productnews)
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te...
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te produceren. Het gaat om een volledig losstaande unit, waarin alle benodigde componenten...
Energie / 16-07-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven