maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 19 januari 2021

Renault verdubbelt aanbod aan geëlektrificeerde modellen

Renault gaat zijn aanbod aan geëlektrificeerde modellen verdubbelen. Hiermee wil de Franse autofabrikant zijn positie in het C- en B-segment versterken. Tegen 2025 introduceert het merk 14 nieuwe modellen, waaronder 7 elektrische exemplaren.

Dit maakt Groupe Renault bekend bij de presentatie van zijn strategische plan ‘Renaulution’ voor de komende vijf jaar en verder. Met het nieuwe plan wil Renault de veranderingen op de automarkt omarmen. Het bedrijf wil zijn positie in de energietransitie behouden door in te zetten op elektrische en waterstofoplossingen. Het Franse bedrijf wil hiermee in 2025 het groenste productaanbod van Europa op de markt zetten.

Nouvelle Vague

Renault heeft de ambitie om een eigen ‘Nouvelle Vague‘ te creëren, een term die een filmstijl omschrijft die rond 1959 ontstond. “Bij Renault omarmen we de golven van disruptie en creëren we onze eigen ‘Nouvelle Vague’. Het doel is om moderniteit te brengen in de auto-industrie. We veranderen in een energiemerk, versterken ons leiderschap op het gebied van elektrische voertuigen met het Electro Pole-project en investeren in waterstof, met als doel de groenste productmix van Europa te bereiken tegen 2025. Renault zal ook een technologiemerk zijn, door in-house innovatie en door de Software République, een open ecosysteem dat zich toelegt op de ontwikkeling van Europese expertise op sleutelgebieden zoals data of cyberbeveiliging. Dit geeft ons een concurrentievoordeel als servicemerk, met hightech connectiviteitsdiensten, zowel in als buiten de auto. Deze visie op moderniteit verankeren we in Frankrijk, omdat we als merk weten dat onze ziel en onze kracht hier liggen. De nieuwe R5 is de ‘Nouvelle Vague’: hij is sterk verbonden met zijn geschiedenis, en toch is hij de toekomst, die elektrische auto’s populair maakt”, zegt Luca de Meo, CEO van Groupe Renault.

Connected diensten

Ook zet Renault in op connected diensten. Renault kondigt aan gebruik te gaan maken van ‘Software République’, een open ecosysteem gericht op software, data, cyberbeveiliging en micro-elektronica. Het volledige gamma van product krijgt hierdoor toegang tot connected diensten.

Het ecosysteem moet Renault, aangesloten merken en toekomstige partners in staat stellen om gezamenlijke expertise te ontwikkelen, Europese knowhow op te bouwen en haar ‘soevereiniteit te verdedigen’ op het gebied van sleuteltechnologieën, van big data tot elektronica. Ook wil Renault via het ecosysteem zijn modellen uitrusten met onder meer kunstmatige intelligentie en cyberbeveiliging.

‘Cyclus van consumentisme doorbreken’

Renault wil zichzelf daarnaast meer neerzetten als servicemerk. Onderdeel hiervan is een poging ‘de cyclus van consumentisme te doorbreken en waarde te genereren tot aan het einde van de levensduur van de auto’. De fabriek ‘Re-Factory’ in het Franse Flins gaat op jaar basis meer dan 100.000 gebruikte auto’s reviseren. Ook worden lichte commerciële voertuigen met dieselmotoren in de fabriek omgebouwd naar biogas of volledig elektrische modellen. Door meer controle te krijgen over delen van de waardeketen zoals het hergebruik van producten of gebruikte batterijen wil Renault nieuwe businesscases en waarde genereren.

Onderdeel van de plannen is ook een verdubbeling van het aanbod aan geëlektrificeerde modellen van het merk. Tegen 2025 introduceert Renault 14 modellen, waarvan 7 elektrische en 7 C/D-segmentvoertuigen. Met de ambitie om tegen die tijd hiermee 45% van de omzet te realiseren.

De modellen zijn gebaseerd op twee modulaire elektrische platformen: CMF-EV en CMF-B EV. Het merk biedt ook marktklare, end-to-end waterstofoplossingen voor lichte bedrijfsvoertuigen. Groupe Renault streeft ernaar hiermee de groenste productmix op de Europese markt te realiseren.

Het Renault 5 Prototype (bron foto: Groupe Renault)

Prototype Renault 5

Tot slot presenteert het bedrijf een prototype van een vernieuwde Renault 5. Het gaat om een compacte stadsauto die honderd procent elektrisch is. Het model is gebaseerd op de Renault 5, die van 1972 tot en met 1996 is geproduceerd.

“De ziel van een merk zit in de wortels. Het verleden biedt een bron van inspiratie die gebruikt kan worden om tijden van toen te laten herleven. Precies dat is de rol van de Renault 5 Prototype, om te laten zien dat Renault de elektrische auto in Europa zal democratiseren met een moderne benadering van de populaire en essentiële auto”, schrijft Renault.

Het Renault 5 Prototype (bron foto: Groupe Renault)

“Het ontwerp van de Renault 5 Prototype is gebaseerd op de R5, het cultmodel van ons erfgoed. Dit prototype belichaamt simpelweg moderniteit, een voertuig dat relevant is voor zijn tijd: stedelijk, elektrisch, aantrekkelijk”, zegt Gilles Vidal, Renault Design Director, in een toelichting.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven