maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 27 augustus 2019

Porsche investeert in fabrikant betaalbare SWIR-camera's voor rijhulpsystemen

Autofabrikant Porsche investeert in het Israëlische bedrijf TriEye, ontwikkelaar van camerasystemen voor adaptieve rijhulpsystemen. TriEye gaat het geld gebruiken om zijn product door te ontwikkelen en zowel zijn bedrijf als team te laten groeien.

TriEye is een bedrijf dat zichzelf als doel stelt uitdagingen rond slecht zicht op te lossen voor adaptieve rijhulpsystemen en autonome voertuigen. Voor dit doel heeft het bedrijf een SWIR-sensortechnologie ontwikkeld, die voertuigen ook onder lastige uitdagingen goed zicht geeft. SWIR staat voor Short Wave Infra-Red en is het spectrum tussen 1 en 1,9um. Ter vergelijking: standaard camera’s filmen doorgaans et 0,4 tot 0,75um, terwijl Near Infra-Red (NIR) camera’s 0,75 tot 1um filmen.

CMOS-gebaseerde sensor

Opvallend aan het technologie van TriEye is het gebruik van een CMOS-gebaseerde sensor. De meeste SWIR-camera’s zijn juist gebaseerd op een InGaAs sensor. InGaAs is een materiaal dat moeilijk te produceren en daarmee duur is. Een lage-resolutie InGaAs SWIR-camera kost dan ook al snel zo’n 20.000 euro, meldt TriEye. 

CMOS-sensoren zijn aanzienlijk goedkoper, wat het gebruik van een dergelijke sensor in een SWIR-camera interessant maakt. Tegelijkertijd bieden CMOS-sensoren een hoge resolutie en hebben een laag energieverbruik. Ook is de sensor klein, schaalbaar en volgens TriEye betrouwbaar. Op basis van deze CMOS-sensor heeft TriEye de Raven beeldsensor, die kortegolf infrarood combineert met een CMOS-gebaseerde sensor.

TriEye Raven

Op basis van deze CMOS-sensor heeft het bedrijf de TriEye Raven ontwikkeld. Met deze SWIR camera wil TriEye kosteneffectieve beelden met een hoge resolutie toegankelijk maken om adaptieve rijhulpsystemen en autonome voertuigen veiliger en betrouwbaar te maken. De camera stelt systemen in staat ook gedurende de nacht of onder slechts weersomstandigheden goed zicht te hebben. 

Het systeem kan worden geïntegreerd in bestaande adaptieve rijhulpsystemen en de architectuur van autonome voertuigen. Ook kan het camerasysteem worden gecombineerd met bestaande computer vision algoritmes. Deze integratiemogelijkheden vereenvoudigen de implementatie van de TriEye Raven camera’s in voertuigen. 

Enkele specificaties van de TriEye Raven camera zijn:

  • Beeldbereik (horizontaal x verticaal): 17°x12° of 46°x34°
  • Resolutie (horizontaal x verticaal): 1280×960 pixels
  • Beeldverhouding: 4:3
  • Frame rate: 30 fps
  • Afmetingen (hoogte x breedte x diepte): 3x3x2,5 cm, exclusief lens
  • Output: GMSL II/FPD LINK III
  • IP Code: IP68

Investeerders

Hoeveel geld Porsche steekt in TriEye is niet bekend. Wel is duidelijk dat het bedrijf tijdens de investeringsronde waar ook Porsche aan deelnam in totaal 19 miljoen dollar heeft opgehaald. Dit geld wil het bedrijf gebruiken om zijn product door te ontwikkelen en zijn team te laten groeien. 

De investeringsronde werd in mei door TriEye aangekondigd. Ook Intel’s investeringstak Intel Capital, de investeringsmaatschappij Grove Ventures en de Israëlische zakenman Marius Nacht hebben geld in TriEye gestoken. Grove Ventures stak in 2017 ook al 3 miljoen dollar in TriEye.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 11-10-2024
(productnews)
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te...
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te beklimmen. Zelfs indien de robot hierbij door onverwachtse gebeurtenissen wordt verstoord, is...
High tech / 11-10-2024
Lees meer

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 10-10-2024
(productnews)
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel...
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel diverse factoren bij de keuze van consumenten om een...
Automotive / 10-10-2024
Lees meer

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 07-10-2024
(productnews)
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken...
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken acp systems AG en het Centre for Digitised Battery Cell Production (ZDB) van het Fraunhofer...
Energie / 07-10-2024
Lees meer

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
(productnews)
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De...
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De 19-meter lange, contra-roterende verticale-as turbine is een prototype-ontwerp dat zou kunnen worden opgeschaald...
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven