maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 04 september 2019

Op elektriciteit rijden is per maand 1% duurder dan op fossiele brandstof

De maandelijkse kosten van elektrische voertuigen zijn in Nederland 1% hoger dan die van auto's met een interne verbrandingsmotor. Het verschil wordt steeds kleiner. Afschrijving is voor eigenaren van een elektrisch voertuig de grootste kostenpost.

Dit blijkt uit de Car Cost Index van leasemaatschappij LeasePlan voor 2019. In het onderzoek is naar 18 Europese landen gekeken. Alleen in Noorwegen zijn elektrische voertuigen inmiddels wat betreft maandelijkse kosten gelijk aan traditionele voertuigen met een interne verbrandingsmotor. 

In andere landen is elektrisch rijden duurder, al is het prijsverschil in nagenoeg alle onderzochte landen gekrompen. In Nederland is het prijsverschil met 1% het kleinst. LeasePlan verwacht dat de maandelijkse lasten van elektrische auto’s in de nabije toekomst ook in Denemarken en het Verenigd Koninkrijk competitief zullen zijn. 

Afschrijving zorgt voor de meeste kosten

Als we inzoomen op de maandelijkse kosten blijkt dat afschrijving voor eigenaren van een traditioneel voertuig met 36% voor de meeste kosten zorgt. Belastingen (20%), brandstof (18%), verzekering (13%), onderhoud (9%) en rente (5%) volgen. 

Voor eigenaren van elektrische voertuigen is afschrijving eveneens de belangrijkste kostenpost, maar maakt dit met 52% wel een fors groter deel uit van het kostenplaatje. Dit wordt echter gecompenseerd door de lagere kosten van elektriciteit ten opzichte van fossiele brandstoffen, evenals belastingvoordelen en lagere onderhoudskosten.

Dieselauto’s zijn in Nederland het duurst

Uit de Car Cost Index blijkt ook dat Nederland van alle onderzochte landen het duurste land is om een dieselauto te rijden, met een gemiddeld kostenplaatje van 937 euro per maand. Vooral de bpm – die voor dieselauto’s kan oplopen tot 35% – is hiervoor verantwoordelijk. In Roemenië zijn de kosten met 407 euro per maand het laagst. 

De maandelijkse kosten van een benzineauto zijn het hoogst in Noorwegen, met gemiddeld 851 euro per maand. Dit is aanzienlijk hoger dan het Europese gemiddeld van 594 euro per maand. Griekenland is het goedkoopst met 445 euro per maand. 

In verhouding met het Bruto Binnenlands Product (BBP) zijn de maandelijkse autokosten in Nederland en Italië het hoogst, terwijl bestuurders in Griekenland en het Verenigd Koninkrijk juist het minst betalen. 

‘Ook omslagpunt productkosten nabij’

Ook wat betreft productiekosten is het omslagpunt nabij, zei senior vice president bij Volkswagen Group Reinhard Fischer onlangs in een interview met Automotive News Europe op een seminar in het Amerikaanse Michigan. Volkswagen investeert 50 miljard dollar wereldwijd in de productie van elektrische voertuigen, waarmee het bedrijf de productiekosten wil terugdringen tot het niveau van auto’s met een interne verbrandingsmotor. “We zijn ervan overtuigd dat het omslagpunt nabij is, en dat omslagpunt zal prijsgelijkheid zijn”, aldus Fischer. 

Het eerste elektrische voertuig dat Volkswagen op grote schaal wil gaan produceren is de ID3, die in mei werd aangekondigd. De launch edition van de ID3 wordt in Nederland aangeboden vanaf 40.000 euro. Deze uitvoering biedt een accuradius van 550 kilometer op een volle accu. Later worden ook andere uitvoeringen beschikbaar, waarbij de keuze bestaat uit drie verschillende accu’s variërend van 45kW tot 75kW. Het basismodel accu biedt een accuradius van 330 kilometer.

Fischer erkent dat er nog zorgen over elektrisch rijden bestaan onder consumenten. “Zorgen over bereik zijn nu vervangen door zorgen over opladen”, zegt Fischer. De topman verwacht dat deze zorgen op termijn zullen verdwijnen. “Honderd jaar geleden werd brandstof verkocht door apotheken. Vandaag de dag hebben we in de Verenigde Staten 122.000 tankstations. Het is van een bottleneck getransformeerd in een basisproduct.”

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: LeasePlan
Bron: Automotive News Europe

Deel dit artikel

Meer nieuws

Gemeente Eindhoven wil Brainport Industries Campus overnemen

Gemeente Eindhoven wil Brainport Industries Campus overnemen

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 24-01-2025
(productnews)
De gemeente Eindhoven wil Brainport Industries Campus (BIC) overnemen. Het wil zo beter regie kunnen voeren over de...
De gemeente Eindhoven wil Brainport Industries Campus (BIC) overnemen. Het wil zo beter regie kunnen voeren over de ontwikkeling van de campus kunnen vergroten. Dit is volgens de gemeente van...
Algemeen / 24-01-2025
Lees meer

DEMCON, Thorizon en VDL Groep bundelen krachten rond kleine modulaire kernreactoren

(productnews)
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren...
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren (Small Modular Reactors / SMR’s). De partijen richten zich daarbij specifiek op gesmolten-zout-reactoren....
Algemeen / 21-01-2025
Lees meer

L’Oréal zet generatieve AI in voor verduurzamen van cosmetica

(productnews)
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van...
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van zijn producten. Het bedrijf wil met behulp van de technologie nieuwe inzichten verkrijgen uit data over...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Lawinedetectie met passieve radar

Lawinedetectie met passieve radar

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 20-01-2025
(productnews)
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid...
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid van mensen en infrastructuur te garanderen. Onderzoekers van het Fraunhofer-FHR...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven