maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 02 oktober 2017

Nieuwe slimme scootmobiel is een verademing voor gebruikers

Er is een groep die al tientallen jaren elektrisch rijdt: mensen met een scootmobiel. Toch stond de innovatie in deze markt de laatste jaren behoorlijk stil. Een aantal Delftse ondernemers brengt daar verandering en lanceerde – naar eigen zeggen – de ‘Tesla onder de scootmobielen’.

De nieuwe scootmobiel heeft de naam Scoozy gekregen en moet de rijervaring van gebruikers een stuk aangenamer en veiliger maken. Er vallen elk jaar namelijk nog altijd bijna 40 doden door ongelukken met scootmobielen. Ook de fun-factor speelde een belangrijke rol in de totstandkoming van het vervoersmiddel.

Veiliger

Om de vierwieler net zo wendbaar te maken als een driewieler heeft de Scoozy vier sturende wielen. Een lager zwaartepunt verlaagt de kans op omvallen en het intuïtief gasgeven met een joystick moet de kans op botsingen verminderen. 

Job van de Kieft, CEO van Scoozy, in een persbericht: “Wij geloven in alles uit het leven halen wat erin zit. Op avontuur gaan en nieuwe dingen ervaren. Je grenzen verleggen en het onbekende tegemoet gaan. Slimme en veilige mobiliteit is daar een voorwaarde voor. Daarom ontwikkelen wij Scoozy. Daarmee zetten we de nieuwe standaard voor de scootmobiel.”

Slimmer

Naast een veiliger ontwerp brengt Scoozy ook meer plezier en comfort met zich mee. Dankzij bijzondere opties zoals 4×4 aandrijving rijden gebruikers probleemloos door het bos of vanaf en op hoge stoepranden. Door middel van slimme actieradius voorspelling weten gebruikers hoeveel kilometer zij nog kunnen rijden. De actieradius voorspelling is samen met andere data op afstand uitleesbaar en vormt een platform met oneindig veel mogelijkheden, zoals tijdelijk gebruik, leasevarianten en B2B float management. ‘Het maakt Scoozy wijd toepasbaar, onder andere in attractieparken en luchthavens’, aldus de makers.

Het moderne karretje bevat ook een boordcomputer. De gegevens die hier vanaf komen, kan het bedrijf in Delft eventueel uitlezen om preventief onderhoud te doen, bijvoorbeeld omdat het systeem meldt dat de accu aan vervanging toe is. 

Investering

Dat de ondernemers met hun nieuwe vervoersmiddel op de goede weg zijn, blijkt wel uit het feit dat ze eerder deze maand een investering van €550.000 opgehaald hebben bij een groep business angels (privépersonen die vanuit zakelijk oogpunt investeren in een onderneming). Dat betekent dat de scootmobiel de markt op kan. Met het nieuwe groeigeld wordt het team van Scoozy opgeschaald en wordt ingezet op het afronden van een eerste serie van 30 stuks. Een pilotproject leverde al 14 reserveringen op.

Jan-Willem van Gent, CTO van Scoozy: “Wij zijn ontzettend blij dat Scoozy’s ontwerp zo in de smaak valt, zelfs buiten onze beoogde doelgroep. Nu is de uitdaging om de eerste lijn binnen een jaar op te leveren en daarna op te schalen naar serieproductie.”

De investering werd gedaan door zes business angels in totaal.  Twee van hen reserveerden ook meteen een Scoozy voor zichzelf of familie.  Ook geven meerdere van de investeerders aan mee te willen doen met de tweede ronde. Deze ronde staat gepland in de loop van volgend jaar, begin 2019 is het de bedoeling dat Scoozy volledig in productie gaat.

Elektrisch rijden

De vier oprichters van Scoozy hebben een bijzondere achtergrond: ze zijn wereldkampioen zonneracen met Nuna, de zonneracewagen van het Nuon Solar Team uit Delft. Daarmee hebben ze een andere achtergrond dan de concurrerende partijen op het gebied van elektrische scootmobielen, zo zeggen ze. ‘Wij komen uit vanuit elektrisch rijden, niet vanuit de zorg. Dat is naar ons idee een groot voordeel.’

Door: Kelly Bakker

Bron: Scoozy + Sprout

Foto: Jorrit Lousberg

Deel dit artikel

Meer nieuws

Simulator helpt luchtvervuiling in vliegtuigcabines te karakteriseren

(productnews)
Motor- of hydraulische olie komt soms via de afgetapte lucht in de vliegtuigcabine terecht. Dit noemt men een...
Motor- of hydraulische olie komt soms via de afgetapte lucht in de vliegtuigcabine terecht. Dit noemt men een ‘rookgebeurtenis’. Tijdens een vlucht is het niet mogelijk vast te stellen of...
Algemeen / 04-02-2025
Lees meer

Europese Commissie wil met strategisch dialoog Europees auto-industrie ondersteunen

(productnews)
De Europese Commissie wil een strategisch dialoog voeren met de Europese auto-industrie. Het doel daarbij is het weer op...
De Europese Commissie wil een strategisch dialoog voeren met de Europese auto-industrie. Het doel daarbij is het weer op gang helpen van de Europese auto-industrie. RAI Vereniging roept deelnemers aan...
Automotive / 04-02-2025
Lees meer

Demcon neemt ontwikkelaar van bioreactor voor organoïden Orgonex over

Demcon neemt ontwikkelaar van bioreactor voor organoïden Orgonex over

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 04-02-2025
(productnews)
Demcon maakt bekend eind vorig jaar een meerderheidsaandeel te hebben genomen in Orgonex. Deze spin-off van de Universiteit...
Demcon maakt bekend eind vorig jaar een meerderheidsaandeel te hebben genomen in Orgonex. Deze spin-off van de Universiteit Utrecht / the Innovation Center for Advanced Therapies (ICAT) richt zich op...
Medisch & Zorg / 04-02-2025
Lees meer

Evonik en VoltH2 bouwen 50 MW elektrolyzer in Delfzijl

Evonik en VoltH2 bouwen 50 MW elektrolyzer in Delfzijl

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 03-02-2025
(productnews)
Chemiebedrijf Evonik en VoltH2 hebben een overeenkomst getekend om de productie van groene waterstof op het chemiepark in...
Chemiebedrijf Evonik en VoltH2 hebben een overeenkomst getekend om de productie van groene waterstof op het chemiepark in Delfzijl te versnellen. Volgens de overeenkomst zal VoltH2 dicht bij Evoniks waterstofperoxidefabriek...
Energie / 03-02-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven