maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 27 november 2017

Nieuwe remschijven verminderen productie van remstof tot 90%

Al lange tijd wordt hard gewerkt om de vervuiling door auto’s terug te dringen. Hierbij wordt onder meer ingezet om elektrische voertuigen, die geen CO2 uitstoten en daarmee minder vervuiling veroorzaken. Onderzoek wijst echter echter uit dat bijna een derde van de vervuiling die auto’s veroorzaken niet afkomstig is van de verbranding van fossiele brandstoffen, maar juist van slijtage aan de weg, banden en remmen. Bosch wil dit percentage terugdringen met een nieuwe remschijf, die is voorzien van een speciale coating die remstof tegengaat. 

Bosch wijst op een onderzoek van het milieuagentschap in het Duitse Baden-Württemberg, waaruit blijkt dat 32% van de vervuiling door auto’s wordt veroorzaakt door slijtage aan de weg, banden en remmen. Bijna de helft van deze vervuiling blijkt remstof te zijn, de stof die vrijkomt door slijtage van de remmen. De iDisc is een schijfrem die is voorzien van een speciale coating die remstof tegengaat. Bosch stelt dat hierdoor tot 90% minder remstof wordt geproduceerd dan bij gebruik van een traditionele schijfrem. 

Wolfraamcarbide

De coating is gemaakt van wolfraamcarbide en ontwikkeld door Buderus Guss, een dochteronderneming van Bosch. Deze coating wordt toegepast op een traditionele schijfrem. Hierbij wordt de wrijvingsring mechanisch, thermisch en galvanisch behandeld, waarna de coating op de schijfrem wordt aangebracht. De coating biedt volgens Bosch verschillende voordelen. Zo wordt niet alleen het vrijkomen van remstof tot 90% teruggedrongen, verbetert het ook de remkracht van de rem. Het bedrijf geeft aan dat de remkracht van de iDisc vergelijkbaar is met die van een keramische remschijf. Ook zou de iDisc – net als een keramische remschijf – minder gevoelig zijn voor remfading. Dit is een fenomeen dat optreedt indien de remschijf oververhit raakt. Bij remfading daalt de remkracht, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. 

Ook dringt de coating van wolfraamcarbide het slijtage van remschijf terug, waardoor de iDisc een tweemaal langere levensduur heeft dan een traditionele remschijf. Tot slot gaat de coating roestvorming op de remschijf tegen. Dit is volgens Bosch vooral voor elektrische voertuigen een belangrijk voordeel, aangezien deze voertuigen vaak tijdens het remmen energie terugwinnen. Door dit proces wordt minder druk uitgeoefend op de remschijf, waardoor roestvorming op de wrijvingsring bij traditionele schijfremmen in elektrische voertuigen eerder voorkomt dan in traditionele auto’s. 

Hoge prijs

Een nadeel van de coating is overigens de prijs. Bosch meldt dat de iDisc op dit moment driemaal duurder is dan een traditionele remschijf en driemaal goedkoper dan een keramische remschijf. Bosch verwacht dat de prijzen van de iDisc zullen dalen naarmate de productie wordt opgevoerd en de remschijf in grotere aantallen van de productieband loopt. Het bedrijf wil jaarlijks 20 miljoen exemplaren van de iDisc gaan produceren. De productie moet nog deze maand van start gaan.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Bosch 

Bron foto: Bosch

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoek naar toegang Europese fabrikanten medische apparatuur tot Chinese markt

(productnews)
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur...
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur tot de Chinese markt. Daarbij wordt onderzocht in hoeverre China hierbij...
Medisch & Zorg / 24-04-2024
Lees meer

Deep Robotics deelt video van robot die altijd op zijn pootjes terecht komt

(productnews)
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer...
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer op zijn pootjes terecht, ongeacht de val die...
High tech / 23-04-2024
Lees meer

Thermo-elektrische generatoren halen elektriciteit uit een kopje (warme) koffie

(productnews)
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te...
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te leveren aan een breed gamma van toepassingen. Van draagbare toestellen en sensoren tot afgelegen elektronicasystemen...
Energie / 22-04-2024
Lees meer

Onderzoek: Interesse in elektrisch rijden daalt

Onderzoek: Interesse in elektrisch rijden daalt

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 22-04-2024
(productnews)
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Diverse factoren maken Nederlanders terughoudender met de overstap op elektrisch...
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Diverse factoren maken Nederlanders terughoudender met de overstap op elektrisch rijden. Denk hierbij aan de relatieve hoge aanschafprijs van elektrische voertuigen (EV’s), maar...
Automotive / 22-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven