maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 16 maart 2021

Nieuwe Audi’s waarschuwen bestuurder voor gevaarlijke wegomstandigheden

Audi gaat klanten met behulp van een nieuw systeem bijna in realtime waarschuwing voor gevaarlijke omstandigheden op de weg, zoals gladde wegen. Het gaat om een car-to-car-dienst, waarbij voertuigen elkaar informeren.

Helemaal nieuw zijn car-to-car-diensten niet voor Audi. Modellen van de Duitse autofabrikant kunnen sinds 2017 elkaar waarschuwingen geven. Onder meer voor ongelukken en auto’s die met pech stil langs de weg staan, maar ook voor files, ijzel op de weg of beperkt zicht. Deze dienst heet ‘local hazard alerts’.

Deze bestaande dienst baseert zijn waarschuwingen op gegevens die worden verzameld door Audi’s van andere klanten. Denk hierbij aan activiteiten van de elektronische stabilisatieregeling (ESC), regen- en lichtsensoren, ruitenwissers, koplampen, noodoproepen en het activeren van airbags.

Sneller en preciezer

De nieuwe dienst die Audi nu beschikbaar stelt waarschuwt sneller en preciezer voor gevaar dan het bestaande ‘local hazard alerts’. Het maakt hiervoor gebruik van ‘zeer nauwkeurige zwermgegevens’. Audi ontwikkelde de dienst in samenwerking met de organisatie Car.Software en HERE Technologies.

De dienst is gebaseerd op een oplossing van het Zweedse bedrijf NIRA Dynamics. Met de dienst ‘Road Perception’ levert het bedrijf informatie over wegomstandigheden aan. Informatie over onder meer de frictie van de wielen op de weg, de exacte locatie van snelheidsdrempels of de aanwezigheid van gaten in de weg maakt volgens het bedrijf reizen veiliger en efficiënter. Ook richt NIRA Dynamics de dienst op autonome voertuigen, die dergelijke informatie nodig hebben voor autonoom rijden.

In samenwerking met Car.Software en HERE Technologies is op basis van deze oplossing een systeem voor gevarenwaarschuwing ontwikkeld. Het systeem maakt op basis van de mate van wielslip een inschatting van de wrijvingscoëfficiënt tussen de banden en het wegdek. Deze schatting wordt onder meer gebaseerd op de technologische gegevens van de ophanging, zoals de draaisnelheid van het wiel en de acceleratiewaarden. De verzamelde gegevens worden lokaal verwerkt in het voertuig, maar ook in de cloud van NIRA Dynamics. Audi benadrukt dat alle gegevens anoniem worden verwerkt.

Combineren met metagegevens

De data worden gecombineerd met metagegevens, zoals actuele weersinformatie. De verzamelde gegevens worden doorgestuurd naar het HERE locatieplatform. Dit platform is onder meer gericht op telematics, geocoding, routeplanning en verkeersinformatie. Het wegennet wordt op HERE platform weergegeven als een driedimensionaal model. De HERE-servers sturen de waarschuwingsinformatie tot slot door naar auto’s die in het betreffende gebied rijden of hier binnenkort aankomen. De informatie wordt in de voertuigen getoond op de virtuele cockpit of het optionele head-up display.

Het systeem biedt volgens Audi voordelen voor verschillende partijen. Zo kunnen rijassistentiesystemen hun werk nauwkeuriger uitvoeren, iets waarvan automobilisten profiteren. Navigatiesystemen kunnen een betere inschatting van de reistijd geven op basis van wegomstandigheden. Denk echter ook aan gemeenten, die met behulp van de informatie nauwkeuriger kunnen strooien, sneeuwruimen en wegonderhoud kunnen laten uitvoeren.

Zwermintelligentie

Audi omschrijft de technologie als ‘zwermintelligentie’. Deze technologie blijft niet beperkt tot Audi, maar is ook beschikbaar op nieuwe modellen van andere onderdelen van de Volkswagen-groep. Concreet gaat het hierbij om nieuwe modellen van Audi, Volkswagen, SEAT, ŠKODA, Porsche, Bentley en Lamborghini. Naar verwachtigng leveren dit jaar ruim 1,7 miljoen auto’s van de Volkswagen Groep gegevens voor zwermintelligentie aan. Dit aantal moet in 2022 zijn gestegen tot meer dan 3 miljoen stuks.

Volkswagen ging in 2017 ook al een samenwerking aan met MobileEye rondom zwermgegevens. De camera-gebaseerde kaart- en lokalisatietechnologie Road Experience Management (REM) van het Israëlische bedrijf wordt ingezet in Volkswagen modellen voor zelfrijdende functies. In samenwerking met Intel kondigden de partijen eind 2018 een autonome taxidienst in Israël aan. Deze dienst moet vanaf 2022 operationeel zijn.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron foto: Audi

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 11-10-2024
(productnews)
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te...
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te beklimmen. Zelfs indien de robot hierbij door onverwachtse gebeurtenissen wordt verstoord, is...
High tech / 11-10-2024
Lees meer

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 10-10-2024
(productnews)
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel...
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel diverse factoren bij de keuze van consumenten om een...
Automotive / 10-10-2024
Lees meer

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 07-10-2024
(productnews)
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken...
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken acp systems AG en het Centre for Digitised Battery Cell Production (ZDB) van het Fraunhofer...
Energie / 07-10-2024
Lees meer

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
(productnews)
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De...
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De 19-meter lange, contra-roterende verticale-as turbine is een prototype-ontwerp dat zou kunnen worden opgeschaald...
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven