maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 26 september 2017

Nederland speelt belangrijke rol in testen truckplatooning

Nederland gaat op meerdere vlakken een rol spelen in nieuwe tests op het gebied van platooning, een oprukkende techniek in de truckwereld. Vrachtwagenproducent DAF gaat meedoen aan een grootschalige test in Engeland terwijl ook de Rotterdamse haven een proeftuin wordt.

Platooning staat voor het convooi rijden van trucks. De vrachtwagens zijn elektronisch aan elkaar gekoppeld. Alleen in de voorste truck zit een chauffeur, die het tempo en de route bepaalt. De achterliggende vrachtauto’s volgen automatisch. 
Truck platooning is bedacht om meer doorstroom in het verkeer te krijgen. Nu rijden veel vrachtwagens nog op ongelijke snelheden, waardoor ze regelmatig zorgen voor opstoppingen. Ook moet het dichter op elkaar rijden van de vrachtwagens zorgen voor brandstofbesparingen en minder CO2-uitstoot.

DAF Trucks

In Nederland wordt al de nodige aandacht besteed aan platooning. Zo maakte DAF Trucks onlangs bekend dat het deelneemt aan een grootschalige test in Engeland. Deze test gaat twee jaar duren en wordt geleid door het Britse Transport Research Laboratory (TRL). DAF Trucks is samen met zijn partners, TNO, Ricardo PLC en logistieke dienstverlener DHL, geselecteerd door het Britse Ministerie van Transport om samen met Highways England ervaring op te doen met truck platooning op geselecteerde routes op het Engelse hoofdwegennet. De eerste platooning DAF test trucks zijn al de komende maanden ingepland voor proeven in het Verenigd Koninkrijk.

Met de truck platooning proef wil de Engelse overheid meer ervaring opdoen met deze nieuwe innovatie die meer efficiëntie kan brengen in het wegtransport. In het persbericht wordt uitgelegd dat bij truck platooning zeer geavanceerde Wifi-P, radar en camera’s het mogelijk maken om twee draadloos met elkaar verbonden vrachtwagens dicht achter elkaar te laten rijden. Door de informatie van de voorste truck te gebruiken, kunnen de platoonende trucks daarachter automatisch versnellen, remmen en zelfs sturen.

Verkeersveiligheid

Als tijdens het platoonen het voorste voertuig remt, doen de volgende voertuigen dat ook zonder merkbare reactievertraging. Dit moet zorgen voor meer veiligheid op de weg. Dat maakt het mogelijk de afstand tussen de trucks optimaal te verkleinen wat door de slipstream die daardoor ontstaat een brandstofbesparing tot 10 procent mogelijk maakt met het bijbehorende reductie van de CO2-emissie. Een ander voordeel van truck platooning is de verbeterde doorstroming van het verkeer omdat platoonende trucks elkaar niet inhalen. De bestuurdersassistentiesystemen die platooning mogelijk maken, zijn volgens DAF Trucks altijd alert; ze reageren 25 keer sneller dan een topsporters dat kan.   

Technische mogelijkheden

“DAF vindt het een eer om voor de Britse overheid een bijdrage te mogen leveren aan de door de TRL geleide veldtest met drie platoonende trucks,” zegt Ron Borsboom, lid van de raad van bestuur en verantwoordelijk voor productontwikkeling bij DAF Trucks. “Deze proeven zullen onze kennis en inzicht van de voordelen die platooning kan bieden verrijken terwijl we tegelijkertijd het Britse Ministerie van Transport ondersteunen door het bewijs te leveren hoe platooning de efficiëntie in het transport verbetert. Maar laat ik wel duidelijk zijn. We hebben nog heel veel technische ontwikkeling voor de boeg voor we in staat zullen zijn platooning werkelijk aan de markt te kunnen aanbieden. Dat laat onverlet dat deze proef een belangrijke en noodzakelijke stap is die we moeten maken,” aldus Borsboom.

Daar bovenop voegt Borsboom er nog aan toe dat er ook nog heel veel geëvalueerd moet worden op het gebied van regelgeving, aansprakelijkheid en de acceptatie van platooning door het publiek. “Het strekt de Britse regering dan ook tot eer dat zij nu dit belangrijke en waardevolle initiatief nemen.”

Rol van chauffeur

“Truck platooning vervangt geen chauffeur”, zo stelt Borsbooms. “Elke truck vraagt om een man of vrouw in de cabine. Op de secundaire wegen en in de stedelijke omgeving, moet een chauffeur de controle over het voertuig hebben. Truck platooning is voornamelijk bedoeld als een efficiënte oplossing voor lange afstanden op de hoofd- en snelwegen. Maar zelfs dan zullen de bestuurders nog getraind moeten worden in het overnemen van de controle over het voertuig als dat nodig is en het vervullen van andere werk gerelateerde taken. Truck platooning is niet het begin van het einde van het vak als vrachtwagenchauffeur. Het ontlast de werkdruk van de persoon achter het stuur. Het verkeer wordt steeds drukker en drukker en eist steeds meer van de bestuurder. Intelligente systemen als truck platooning gaan de chauffeur helpen met deze uitdagingen om te gaan.”

Rotterdamse haven

Ook de Rotterdamse haven gaat een rol spellen in de verdere uitrol van platooning. Het wordt een soort Europees oefengebied voor de techniek, aangewezen door de Europese Commissie. De Metropoolregio Rotterdam en Den Haag lobbyde hiervoor, omdat de instantie veel potentie ziet in platooning. Eurofiber is de iniatiefnemer van het project. “Er kan een lijndienst worden opgezet van de Rotterdamse haven naar vaste bestemmingen. Ook voor het Westland heeft platooning mogelijkheden, want van de kassen daar kunnen bloemen in vrachtwagentreintjes naar Schiphol en het Aalsmeer”, aldus Harold Smeeman van Eurofiber. Het testtraject moet onder meer uitwijzen wat platooning voor gevolgen heeft voor het overige weggebruikers. Er wordt bijvoorbeeld gekeken of en hoe andere weggebruikers in- en uit kunnen voegen als er een truckplatoon passeert (iets wat volgens DAF Trucks mogelijk is, zelfs als de platoonende trucks worden doorkruist). “We moeten nog uitvinden wat het allemaal gaat betekenen”, zegt Harold Smeeman van Eurofiber, initiatiefnemer van het project, tegenover het AD. “Wellicht dat platooning het beste ’s avonds en ’s nachts kan. Dan halen we overdag wel veel vrachtverkeer van de weg.”

Ook Duitsland heeft grote platooning-testen aangekondigd.

Door: Kelly Bakker

Bron: DAF/AD.nl
Foto: DAF Trucks N.V.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Recycling MDF en HDF-platen mogelijk met innovatieve technologie

(productnews)
MDF- en HDF-vezelplaten hebben meerdere toepassingen in de meubelindustrie en bouwsector. Ze worden ook gebruikt voor de...
MDF- en HDF-vezelplaten hebben meerdere toepassingen in de meubelindustrie en bouwsector. Ze worden ook gebruikt voor de productie van laminaatvloeren. Recycling gebeurt doorgaans niet. Het merendeel ervan wordt verbrand aan...
Algemeen / 18-10-2021
Lees meer

Amerikaanse staalfabriek draait nagenoeg volledig op zonne-energie

(productnews)
Een staalfabriek in het Amerikaanse Colorado draait voortaan in belangrijke mate op zonne-energie. De Pueblo fabriek van...
Een staalfabriek in het Amerikaanse Colorado draait voortaan in belangrijke mate op zonne-energie. De Pueblo fabriek van EVRAZ North America is hiermee naar eigen zeggen de eerste staalfabriek ter wereld...
Energie / 18-10-2021
Lees meer

Toyota Mirai rijdt 1.360 kilometer op één tank waterstof

Toyota Mirai rijdt 1.360 kilometer op één tank waterstof

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 18-10-2021
(productnews)
Toyota vestigt met zijn waterstof-aangedreven Mirai een nieuw wereldrecord. Tijdens een recordpoging in de Verenigde Staten...
Toyota vestigt met zijn waterstof-aangedreven Mirai een nieuw wereldrecord. Tijdens een recordpoging in de Verenigde Staten legde een Mirai een afstand van maar liefst 1.360 kilometer af op één tank...
Automotive / 18-10-2021
Lees meer

SmartBrick maakt kademonitoring kosteneffectief en schaalbaar

SmartBrick maakt kademonitoring kosteneffectief en schaalbaar

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 15-10-2021
(productnews)
De eerste SmartBricks van Althen zijn op dinsdag 12 oktober geplaatst op de locatie Proefbelasting Overamstel. SmartBrick is...
De eerste SmartBricks van Althen zijn op dinsdag 12 oktober geplaatst op de locatie Proefbelasting Overamstel. SmartBrick is ontstaan vanuit een innovatiecompetitie van de Gemeente Amsterdam, waar het in twee...
High tech / 15-10-2021
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven