maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 19 april 2022

NASA zet EV’s van Canoo in bij Artemis maanmissies

NASA gaat elektrische voertuigen van het bedrijf Canoo inzetten voor het vervoeren van astronauten voor de bemande Artemis maanmissies. Meerdere op maat aangepaste varianten van Canoo’s EV-model LV worden ingezet vanaf juni 2023. Wat is dit voor auto en waarom kiest NASA hiervoor?

Het gaat om zogeheten Crew Transportation Vehicles (CTV’s). De voertuigen gaan astronauten in hun ruimtepakken, ondersteunend personeel en apparatuur naar de lanceerlocatie vervoeren. De focus ligt hierbij op comfort, veiligheid en functie voor de astronauten en ondersteunende crew.

Artemis maanmissies

Via de Artemis maanmissies wil NASA de eerste vrouw en persoon van kleur naar de maan brengen. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie werkt hierbij samen met commerciële internationale partners. Via de missies wil NASA voor het eerste een langetermijnaanwezigheid creëren op de maan. De kennis die NASA opdoet tijdens de Artemis missies wil de organisatie inzetten voor bemande missies naar Mars.

Voor de Artemis missies is NASA op zoek gegaan naar nieuwe CTV’s. De keuze is hierbij gevallen op Canoo, een Amerikaanse start-up die zich richt op de productie van elektrische voertuigen. Het bedrijf wil nog dit jaar een minibus op de markt brengen: de LV. LV staat voor ‘LifestyleVehicle’. De lancering staat voor eind 2022 op de planning.

LV

De LV is een volledig elektrische bus met een bereik van ongeveer 250 mijl, omgerekend zo’n 400 kilometer. Het voertuig biedt tot 350 PK aan motorvermogen. Het voertuig is ontworpen voor het bieden van zoveel mogelijk binnenruimte. Het interieur kent een volume van 5,3 m3. Canoo biedt hiermee naar eigen zeggen de interieurruimte van een SUV, op een aanzienlijk kleiner platform.

De EV is leverbaar in verschillende versies: Delivery, Base, Premium en Adventure. De Delivery-versie is een elektrische besteller met twee stoelen en een laadvermogen van ruim 660 kg. Dankzij zijn 80 kWh accu biedt het voertuig een bereik van zo’n 400 km.

In 28 minuten tot 80% opgeladen

Het Base-model is – zoals de naam al doet vermoeden – het basismodel van de LV. Het voertuig biedt tot 350PK aan vermogen, telt vijf stoelen voor het vervoer van passagiers en is leverbaar in drie verschillende kleuren. Canoo meldt dat het Base-model in 28 minuten zijn accu tot 80% kan opladen.

Het Premium-model is een luxe aangeklede variant van het Base-model. Het voertuig is onder meer voorzien van een panoramisch dak en zogeheten ‘street-view’ raam. Dit is een doorzichtig raam aan de voorzijde van het voertuig. Het raam geeft de bestuurder een beter zicht biedt op de stoep. Ook is ambient verlichting aanwezig, evenals een audiosysteem met 17 luidsprekers. Daarnaast is een luchtzuiveringssysteem aan boord aanwezig.

Het interieur van het Premium-model van de LV (foto: Canoo)

Tot slot is de LV leverbaar in het Adventure-model. Dit model is herkenbaar aan onder meer zijn unieke donkergroene kleur. Het Adventure-model is voorzien van een trekhaak, waarmee het voertuig 900 kg kan trekken. Canoo levert het model inclusief een lichtbalk en dakrek. Evenals accessoires die gebruikers nodig hebben tijdens hun avonturen met het voertuig.

CTV’s op basis van Canoo’s LV

De CTV’s die NASA gaat inzetten zijn gebaseerd op het LV-model van Canoo. De voertuigen worden op maat aangepast op de behoeften van NASA. De ruimtevaartorganisatie wijst onder meer op de invloeden uit de luchtvaartsector op het ontwerp van de LV. Zo zijn de voertuigen volledig redundant uitgevoerd, worden voorzien van over-the-air updates en maken gebruik van beveiligde software. Ook staat de onderhoudsvriendelijkheid centraal in het ontwerp. Zo zijn de voertuigen bewust uit zo min mogelijk componenten opgebouwd. Het model is modulair, wat de upgradebaarheid gedurende hun levenscyclus vergroot.

Canoo gaat de voertuigen voor NASA in de Verenigde Staten (VS) produceren. De productie vindt specifiek plaats in het ‘heartland’, een term vaak het midden van de VS omschrijft of staten die niet aan de Pacifische Oceaan of Atlantische Oceaan liggen. Het bedrijf beschikt over een hoofdkantoor en geavanceerde productielocatie in Bentonville, Arkansas. In Pryor, Oklahoma heeft Canoo daarnaast een omvangrijke fabriek.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 11-10-2024
(productnews)
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te...
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te beklimmen. Zelfs indien de robot hierbij door onverwachtse gebeurtenissen wordt verstoord, is...
High tech / 11-10-2024
Lees meer

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 10-10-2024
(productnews)
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel...
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel diverse factoren bij de keuze van consumenten om een...
Automotive / 10-10-2024
Lees meer

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 07-10-2024
(productnews)
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken...
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken acp systems AG en het Centre for Digitised Battery Cell Production (ZDB) van het Fraunhofer...
Energie / 07-10-2024
Lees meer

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
(productnews)
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De...
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De 19-meter lange, contra-roterende verticale-as turbine is een prototype-ontwerp dat zou kunnen worden opgeschaald...
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven