maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 06 december 2017

Luchtzak voorkomt kantelen tankvrachtwagens

Het transport van bulkvloeistoffen kan veel veiliger. Dat vindt althans Dr. ir. Erik Eenkhoorn. Hij heeft een systeem ontwikkeld voor het zekeren van vloeibare ladingen. Opblaasbare componenten voorkomen het kantelen van tankvrachtwagens en verminderen bovendien het brandstofverbruik. Eenkhoorn promoveerde met zijn bevindingen onlangs aan de Universiteit Twente. 

Er gebeuren momenteel nog veel ongelukken met tankwagens. En dat is volgens de promovendus mede te danken aan de huidige wetgeving. Zo gelden voor het zekeren van een vaste lading strikte regels, maar niet voor het vervoer van vloeistoffen in tankwagen. ‘Als de lading bestaat uit blikken olie, moet je ze verpakken in dozen en die vastzetten met folie en spanbanden. Zo voorkom je dat de lading tijdens het rijden gaat bewegen. Maar het transport van 20.000 liter olie in een tank van 40.000 liter gebeurt zonder een goede zekering, waardoor de vloeibare lading klotst in de tank. Met alle mogelijke gevolgen.’

Slechte oplossing

De wet bepaalt dat tankvrachtwagens met gevaarlijke vloeistoffen, zoals olie, moeten beschikken over slingerschotten met gaten. De schotten vertragen de voorwaartse beweging van de lading bij het remmen. Een slechte oplossing, blijkt uit het promotieonderzoek van Eenkhoorn. ‘De schotten geven geen zijwaartse stabiliteit, waardoor de kans op kantelen in bochten of noodsituaties groot blijft. Bovendien zijn de schotten niet verplicht voor bijvoorbeeld mest of melk. Dit onderzoek toont aan dat het dynamisch gedrag van elke vloeistof in een tankauto gevaarlijk is, zolang je de lading niet goed zekert.’

Cairbag

Eenkhoorn, eigenaar van een bedrijf in research en ontwikkeling van innovatieve producten, deed tien jaar lang onderzoek naar een alternatief voor de slingerschotten. Het resultaat is een opblaasbaar systeem (Cairbag), een soort luchtzak van rubber of TPU die in de tank wordt geplaatst. De vormvaste zak vult de loze ruimte in de tank en vangt de druk van de bulkvloeistof op, zodat de lading bij beweging niet meer kan klotsen. Dat heeft volgens Eenkhoorn een extra voordeel. ‘Omdat de lading onder het rijden niet beweegt, bespaar je 5 tot 6 procent brandstof. Slingerschotten vernietigen juist energie en kunnen leiden tot hoge boetes vanwege de milieuschade die ze toebrengen.’

De conclusie in het proefschrift van Eenkhoorn is dan ook duidelijk: de bestaande wetgeving moet worden aangepast, anders zal het aantal ongevallen met gekantelde tankvrachtwagens niet gauw verminderen. ‘Voor het transport van vaste ladingen en bulkvloeistoffen moeten dezelfde regels gelden. Het verplicht gebruik van slingerschotten moet heroverwogen worden. Voor zo’n wetswijziging is wetenschappelijke onderbouwing nodig. Die onderbouwing is er nu met dit onderzoek. De lobby richting overheid heeft zo een krachtig instrument in handen om die noodzakelijke verandering te realiseren.’

Door: Kelly Bakker

Bron: Universiteit Twente

Deel dit artikel

Meer nieuws

Teradyne integreert AI-technologie NVIDIA in automatiseringsoplossingen

(productnews)
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met...
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met NVIDIA. Het bedrijf integreert AI-functionaliteiten op basis van NVIDIA-technologie in zijn automatiseringsoplossingen. Een...
High tech / 28-03-2024
Lees meer

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 26-03-2024
(productnews)
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer...
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer dan de ander, maar het is bijna onmogelijk om je er van uit te sluiten. In de bouwsector is het overduidelijk een vereiste om...
Bouw & Constructie / 26-03-2024
Lees meer

CEO’s van Volkswagen en BMW pleiten voor versoepeling Europese CO2-normen

(productnews)
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de...
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de CO2-normen voor autofabrikanten. Zij moeten vanaf 2025 de gemiddelde CO2-uitstoot van...
Automotive / 26-03-2024
Lees meer

Nederlandse bedrijven worden steeds efficiënter dankzij digitalisering

(productnews)
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een...
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een positieve vooruitgang en tegen welke problemen lopen ze nog aan als het gaat om...
Algemeen / 25-03-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven