maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 14 november 2017

Lichtsignalen maken intenties van autonoom voertuig duidelijk

Een zelfrijdende auto maakt keuzes op basis van algoritmes. De bewegingen die een autonoom voertuig maakt kunnen hierdoor onverwachts komen voor menselijke bestuurders, die situaties soms anders beoordelen dan een computer. Een nieuw systeem kan uitkomst bieden en de bewegingen van zelfrijdende voertuigen duidelijker zichtbaar maken voor weggegebruikers en voetgangers. 

Het gaat om het Safe and Secure Lighting systeem van Mitsubishi Electric. Dit systeem waarschuwt weggebruikers en voetgangers voor de bewegingen die een voertuig of diens passagiers gaan maken. Het Safe and Secure Lighting systeem maakt hiervoor gebruik van signalen die op de weg en op ingebouwde schermen in de auto worden geprojecteerd. Mitsubishi stelt dat het systeem niet alleen de handelingen van een zelfrijdend voertuig duidelijker kan maken, maar ook die van menselijke bestuurders. 

Pijlen op de weg projecteren

Indien een voertuig bijvoorbeeld achteruit gaat rijden kan het systeem medeweggebruikers of voetgangers hiervoor waarschuwen door achter het voertuig pijlen op de weg te projecteren. Daarnaast kan het systeem met behulp van projecties waarschuwen indien passagiers willen uitstappen en de deuren van het voertuig gaan openen. 

Mitsubishi stelt dat het systeem op basis van de handelingen van de bestuurder of het voertuig zelf automatisch wordt geactiveerd. Het systeem geeft hierdoor zowel omstanders als bestuurders van andere voertuigen voldoende tijd geven om te reageren en anticiperen op de bewegingen van het voertuig.

Experiment van Ford

Mitsubishi is overigens niet het enige bedrijf dat aan een dergelijk waarschuwingssysteem werkt. Ook Ford experimenteert hiermee. De autofabrikant wijst erop dat menselijke bestuurders in auto’s onder meer gebruik maken van handsignalen om hun intenties te communiceren met andere weggebruikers en voetgangers. Een autonoom voertuig heeft echter geen menselijke bestuurder en kan hierdoor niet gebruik maken van dergelijke signalen. 

Ford maakte in september bekend in samenwerking met het Virginia Tech Transportation Institute onderzoek te hebben gedaan naar een methode om de intenties van zelfrijdende voertuigen op een andere manier te communiceren. Uit dit onderzoek blijkt dat lichtsignalen de meest effectieve methode zijn om een ‘visueel communicatieprotocol’ te ontwikkelen voor autonome voertuigen.

Lichtbalk op de voorruit

Het bedrijf heeft hiermee ook in de praktijk geëxperimenteerd. Ford voorzag een Transit Connect van een lichtbalk, die op de vooruit van de bus werd gemonteerd. Om een autonoom voertuig te simuleren zonder daadwerkelijk een autonoom voertuig te gebruiken, kreeg de bestuurder van het voertuig een speciaal pak aan in dezelfde kleuren als de stoelbekleding. De bestuurder was hierdoor niet zichtbaar voor andere weggebruikers en voetgangers. 

Ford heeft tijdens het experiment drie signalen getest: 

  • Voertuig stopt – twee witte lichten die vanaf de buitenzijden van de lichtbalk naar binnen bewegen geven aan dat het voertuig gaat stoppen en volledig tot stilstand zal komen. 
  • Voertuig rijdt autonoom – vier witte lichten in het midden van de lichtbalk waarschuwen dat het voertuig autonoom rijdt. 
  • Voertuig gaat rijden – vier snel knipperende lichten in het midden van de lichtbalk geven aan dat het voertuig gaat rijden. 

Getest op de openbare weg

Met dit systeem is in augustus geëxperimenteerd op de openbare weg in de Amerikaanse staat Virginia, waarbij ongeveer ongeveer 2.900 kilometer werd afgelegd met de aangepaste Transit Connect. Tijdens het experiment werd meer dan 150 uur aan data verzameld en werden met behulp van de lichtbalk ruim 1.650 signalen gegeven. De reacties van andere weggebruikers en voetgangers zijn vastgelegd met behulp van verschillende camera’s die op het voertuig werden gemonteerd. 

De resultaten van dit experiment zijn helaas niet gepubliceerd. Wel geeft Ford aan dat de data helpt beter te begrijpen hoe andere weggebruikers hun gedrag aanpassen in reactie op autonome voertuigen en de signalen die zij afgeven. Ford werkt met onder meer de International Organization for Standardization en SAE International samen om een standaard te creëren voor een dergelijke visueel communicatieprotocol voor autonome voertuigen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Mitsubishi Electric
Bron: Ford (foto)

Deel dit artikel

Meer nieuws

Teradyne integreert AI-technologie NVIDIA in automatiseringsoplossingen

(productnews)
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met...
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met NVIDIA. Het bedrijf integreert AI-functionaliteiten op basis van NVIDIA-technologie in zijn automatiseringsoplossingen. Een...
High tech / 28-03-2024
Lees meer

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 26-03-2024
(productnews)
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer...
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer dan de ander, maar het is bijna onmogelijk om je er van uit te sluiten. In de bouwsector is het overduidelijk een vereiste om...
Bouw & Constructie / 26-03-2024
Lees meer

CEO’s van Volkswagen en BMW pleiten voor versoepeling Europese CO2-normen

(productnews)
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de...
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de CO2-normen voor autofabrikanten. Zij moeten vanaf 2025 de gemiddelde CO2-uitstoot van...
Automotive / 26-03-2024
Lees meer

Nederlandse bedrijven worden steeds efficiënter dankzij digitalisering

(productnews)
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een...
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een positieve vooruitgang en tegen welke problemen lopen ze nog aan als het gaat om...
Algemeen / 25-03-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven