maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 23 november 2021

Laadpaal voor ieder nieuwe woning in VK

Bij iedere nieuwbouwpand die in het Verenigd Koninkrijk (VK) wordt gebouwd, moet voortaan ook een laadpaal beschikbaar zijn. Dit kondigt de Britse premier Boris Johnson aan tijdens de Confederation of British Industry (CBI). De nieuwe regel geldt voor zowel woningen als kantoorpanden.

De overstap op elektrisch rijden moet een belangrijke bijdragen leveren aan het halen van klimaatdoelstellingen. Al langer zijn er echter zorgen over de beschikbaar van laadinfrastructuur. Deze infrastructuur is noodzakelijk om elektrische voertuigen te kunnen laden.

Omarming stijgt snel

Ook het VK zet in op een snelle omarming van elektrisch rijden. Zo mogen vanaf 2030 uitsluitend nog elektrische personenauto’s nieuw worden verkocht in het land. De inzet levert resultaten op; de omarming van elektrische voertuigen stijgt snel in het land. Zo zijn in de eerste tien maanden van 2021 meer dan 140.000 nieuwe elektrische voertuigen geregistreerd. Dit aantal lag in dezelfde periode in 2020 nog op zo’n 76.000 stuks.

Voor het faciliteren van het gebruik van deze voertuigen zijn veel laadpalen nodig. De Britse autoriteiten verwachten op jaarbasis een behoefte aan 145.000 nieuwe laadpalen. De nieuwe regels moeten bijdragen aan de realisatie van deze laadinfrastructuur. Britse media melden dat niet alleen nieuwbouwwoningen, maar ook kantoorpanden en andere commerciële locaties voorzien moeten worden van laadpalen.

Ook zorgen in andere landen

Zorgen over de hoeveelheid beschikbare laadpalen beperken zich niet tot het VK. Ook in de rest van Europa is dit een bron van zorgen. Zo waarschuwde de Europese federatie van autofabrikanten ACEA begin deze maand voor een tekort aan laadcapaciteit. ACEA vreest dat het gebrek een gebrek aan snelladers de groei van elektrisch rijden in Europa in de weg staat.

ACEA wijt erop dat nieuwe CO2-doelstellingen voor de automotive sector onderdeel uitmaken van het Europese Fit for 55-klimaatpakket. Autofabrikanten richten zich daarom massaal op elektrisch rijden. ACEA stelt echter dat alle ‘rompslomp’ rondom het opladen van elektrische voertuigen moet worden weggenomen ter stimulatie van het gebruik. Belangrijk is onder meer dat mensen voldoende opladers in hun directe omgeving zien. Ook moeten laadpalen snel en gemakkelijk bruikbaar zijn.

25.000 snelladers in EU

De EU telt volgens cijfers van ACAE op dit moment zo’n 225.000 openbare laadpunten. Slechts 25.000 hiervan zijn snelladers. Veel andere laadpunten kennen een lage capaciteit. En bestaan in de praktijk bijvoorbeeld uit een regulier stopcontact. Dit heeft lange laadtijden tot gevolg. ACEA stelt dat opladen net zo handig en eenvoudig moet zijn als het tanken van fossiele brandstoffen.

Nederland telt volgens ACEA 64.236 publieke laadpalen. Ons land staat hiermee in de Europese Unie op de eerste plaats. Nederland telt 2.429 snelladers.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Teradyne integreert AI-technologie NVIDIA in automatiseringsoplossingen

(productnews)
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met...
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met NVIDIA. Het bedrijf integreert AI-functionaliteiten op basis van NVIDIA-technologie in zijn automatiseringsoplossingen. Een...
High tech / 28-03-2024
Lees meer

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 26-03-2024
(productnews)
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer...
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer dan de ander, maar het is bijna onmogelijk om je er van uit te sluiten. In de bouwsector is het overduidelijk een vereiste om...
Bouw & Constructie / 26-03-2024
Lees meer

CEO’s van Volkswagen en BMW pleiten voor versoepeling Europese CO2-normen

(productnews)
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de...
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de CO2-normen voor autofabrikanten. Zij moeten vanaf 2025 de gemiddelde CO2-uitstoot van...
Automotive / 26-03-2024
Lees meer

Nederlandse bedrijven worden steeds efficiënter dankzij digitalisering

(productnews)
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een...
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een positieve vooruitgang en tegen welke problemen lopen ze nog aan als het gaat om...
Algemeen / 25-03-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven