maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 23 november 2021

Laadpaal voor ieder nieuwe woning in VK

Bij iedere nieuwbouwpand die in het Verenigd Koninkrijk (VK) wordt gebouwd, moet voortaan ook een laadpaal beschikbaar zijn. Dit kondigt de Britse premier Boris Johnson aan tijdens de Confederation of British Industry (CBI). De nieuwe regel geldt voor zowel woningen als kantoorpanden.

De overstap op elektrisch rijden moet een belangrijke bijdragen leveren aan het halen van klimaatdoelstellingen. Al langer zijn er echter zorgen over de beschikbaar van laadinfrastructuur. Deze infrastructuur is noodzakelijk om elektrische voertuigen te kunnen laden.

Omarming stijgt snel

Ook het VK zet in op een snelle omarming van elektrisch rijden. Zo mogen vanaf 2030 uitsluitend nog elektrische personenauto’s nieuw worden verkocht in het land. De inzet levert resultaten op; de omarming van elektrische voertuigen stijgt snel in het land. Zo zijn in de eerste tien maanden van 2021 meer dan 140.000 nieuwe elektrische voertuigen geregistreerd. Dit aantal lag in dezelfde periode in 2020 nog op zo’n 76.000 stuks.

Voor het faciliteren van het gebruik van deze voertuigen zijn veel laadpalen nodig. De Britse autoriteiten verwachten op jaarbasis een behoefte aan 145.000 nieuwe laadpalen. De nieuwe regels moeten bijdragen aan de realisatie van deze laadinfrastructuur. Britse media melden dat niet alleen nieuwbouwwoningen, maar ook kantoorpanden en andere commerciële locaties voorzien moeten worden van laadpalen.

Ook zorgen in andere landen

Zorgen over de hoeveelheid beschikbare laadpalen beperken zich niet tot het VK. Ook in de rest van Europa is dit een bron van zorgen. Zo waarschuwde de Europese federatie van autofabrikanten ACEA begin deze maand voor een tekort aan laadcapaciteit. ACEA vreest dat het gebrek een gebrek aan snelladers de groei van elektrisch rijden in Europa in de weg staat.

ACEA wijt erop dat nieuwe CO2-doelstellingen voor de automotive sector onderdeel uitmaken van het Europese Fit for 55-klimaatpakket. Autofabrikanten richten zich daarom massaal op elektrisch rijden. ACEA stelt echter dat alle ‘rompslomp’ rondom het opladen van elektrische voertuigen moet worden weggenomen ter stimulatie van het gebruik. Belangrijk is onder meer dat mensen voldoende opladers in hun directe omgeving zien. Ook moeten laadpalen snel en gemakkelijk bruikbaar zijn.

25.000 snelladers in EU

De EU telt volgens cijfers van ACAE op dit moment zo’n 225.000 openbare laadpunten. Slechts 25.000 hiervan zijn snelladers. Veel andere laadpunten kennen een lage capaciteit. En bestaan in de praktijk bijvoorbeeld uit een regulier stopcontact. Dit heeft lange laadtijden tot gevolg. ACEA stelt dat opladen net zo handig en eenvoudig moet zijn als het tanken van fossiele brandstoffen.

Nederland telt volgens ACEA 64.236 publieke laadpalen. Ons land staat hiermee in de Europese Unie op de eerste plaats. Nederland telt 2.429 snelladers.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europese autofabrikanten: Huidige Europese mobiliteitsbeleid is risicovol

(productnews)
Het huidige Europese beleid op het gebied van mobiliteit is te beperkt, stelt de Europese automotive-sector. Het beleid...
Het huidige Europese beleid op het gebied van mobiliteit is te beperkt, stelt de Europese automotive-sector. Het beleid levert volgens autofabrikanten, de auto-onderdelenindustrie en brandstoffabrikanten tot onnodige risico’s op industrieel,...
Automotive / 04-10-2022
Lees meer

Sterke groei elektrische auto’s in Nederland

Sterke groei elektrische auto’s in Nederland

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 03-10-2022
(productnews)
Het aantal elektrische auto’s op de weg groeit hard. Dit blijkt uit de cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en datacenter...
Het aantal elektrische auto’s op de weg groeit hard. Dit blijkt uit de cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en datacenter RDC. Per 1 september stonden er voor het eerst meer...
Automotive / 03-10-2022
Lees meer

Europese Commissie wil duidelijkere regels aansprakelijkheid rondom AI

(productnews)
De Europese Commissie gaat de regelgeving rondom aansprakelijkheid voor schade of letsel die ontstaat door digitale...
De Europese Commissie gaat de regelgeving rondom aansprakelijkheid voor schade of letsel die ontstaat door digitale technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) verduidelijken. Het moderniseert bestaande regelgeving rondom aansprakelijkheid...
Algemeen / 03-10-2022
Lees meer

Nio wil EV-batterijen via leasemodel wisselen in wisselstations

Nio wil EV-batterijen via leasemodel wisselen in wisselstations

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 29-09-2022
(productnews)
Nio, een Chinese start-up die zich richt op elektrische voertuigen (EV’s), wil meer voet aan de grond krijgen in...
Nio, een Chinese start-up die zich richt op elektrische voertuigen (EV’s), wil meer voet aan de grond krijgen in Europa. Het bedrijf lanceert wil hiervoor accu’s voor EV’s via een...
Automotive / 29-09-2022
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven