maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 14 april 2020

Karma Automotive toont elektrische bestelbus op basis van E-Flex Platform

Karma Automotive presenteert de Level 4 E-Flex Van. Het is een voorbeeld van de één van de voertuigemodellen die mogelijk is het op basis van het elektrische E-Flex Platform van het Amerikaanse bedrijf.

Het E-Flex Platform is een voertuigplatform op basis waarvan Karma eerder zelf de Revero GT bouwde, een sportieve elektrische sedan met range-extender. Het platform is echter geschikt voor scala aan modellen, variërend van bedrijfswagens tot personenauto’s en supercars, meldde het bedrijf bij de lancering.

Level 4 E-Flex Van

Dat dit daadwerkelijk het geval is toont het bedrijf nu met de Level 4 E-Flex Van. Deze bestelbus is – zoals de naam al doet vermoeden – niet alleen elektrisch, maar ook geschikt voor SAE level 4 autonoom rijden. Level 4 voertuigen zijn in staat in te grijpen in noodsituaties of bij technische problemen. De auto vereist in de meeste gevallen dan ook geen menselijke interventie, al kan de mens wel altijd handmatig ingrijpen.

Om dit mogelijk te maken is Karma een samenwerking aangegaan met NVIDIA en WeRide. NVIDIA levert het NVIDIA DRIVE AGX Pegasus platform voor autonome voertuigen. Dit platform kan 320 biljoen verwerkingen per seconde doen met het oog op deep learning. Het platform is gebaseerd op een schaalbare architectuur met twee NVIDIA Xavier processors en twee Tensor Core GPU’s.

Deep learning

Op dit platform draaien meerdere deep neural netwerken, die gelijktijdig opereren. Zo’n kunstmatig neuraal netwerk bestaat uit meerdere processors, die ook wel neuronen worden genoemd. Deze vormen meerdere aparte lagen waaraan de uitvoerwaarde van een berekening telkens wordt doorgegeven. Hoe meer lagen kunstmatige neuraal netwerk bevat, hoe ‘dieper’ dit netwerk wordt. Het gebruik van de netwerken heet daarom ook wel deep learning.

Op basis van de hardware van NVIDIA en met behulp van LiDAR- en radarsensoren, camera’s, satelliet- en traagheidsnavigatie levert WeRide 360 graden zicht en real-time lokalisatie aan het softwareplatform van de E-Flex Van. WeRide is een Smart Mobility bedrijf dat level 4 zelfrijdende technologie levert. Het Chinese bedrijf trok eerder Alliance Ventures, de investeringstak van alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, aan als investeerder.

Karma kondigt aan de komende maanden meer modellen op basis van het E-Flex Platform te tonen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

GE Healthcare neemt ontwikkelaar van AI voor medische beelden over

GE Healthcare neemt ontwikkelaar van AI voor medische beelden over

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 23-07-2024
(productnews)
GE Healthcare neemt Intelligent Ultrasound Group uit Wales over voor 51 miljoen dollar. Het Amerikaanse bedrijf integreert...
GE Healthcare neemt Intelligent Ultrasound Group uit Wales over voor 51 miljoen dollar. Het Amerikaanse bedrijf integreert de kunstmatige intelligentie (AI) van Intelligent Ultrasound Group al langer in zijn portfolio....
Medisch & Zorg / 23-07-2024
Lees meer

AI-gestuurde videoanalyse in de controlekamer verhoogt productiviteit en veiligheid

(productnews)
ABB, het Imperial College in Londen en het innovatieve computer vision-bedrijf Unleash live gaan AI-gestuurde videoanalyse...
ABB, het Imperial College in Londen en het innovatieve computer vision-bedrijf Unleash live gaan AI-gestuurde videoanalyse inzetten in een nieuw project. Doel is om industriële bedrijven te helpen om de...
High tech / 22-07-2024
Lees meer

Onderhoud- en servicebedrijven presteren in Q2 bovengemiddeld; machinebouwers juist ondergemiddeld

(productnews)
De prestaties van de MKB-maakindustrie variëren sterk. Zo presenteren onderhouds- en servicebedrijven evenals engineering-...
De prestaties van de MKB-maakindustrie variëren sterk. Zo presenteren onderhouds- en servicebedrijven evenals engineering- en adviesorganisaties bovengemiddeld. Machinebouwers scoren juist slechter dan gemiddeld. Dit blijkt uit de Koninklijke...
Algemeen / 22-07-2024
Lees meer

Importheffingen op EV’s: Model 3 is duurder en mogelijke uitzondering voor BMW en Volkswagen

(productnews)
De Tesla Model 3 is voortaan 1.500 euro duurder dan voorheen. De Amerikaanse autofabrikant zegt dat de importheffingen die...
De Tesla Model 3 is voortaan 1.500 euro duurder dan voorheen. De Amerikaanse autofabrikant zegt dat de importheffingen die de Europese Unie (EU) oplegt aan elektrische voertuigen (EV’s) die in...
Automotive / 22-07-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven