maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 08 februari 2018

Kan koolstofvezel en 3D-printen treinen lichter maken?

Het Europese project Run2Rail onderzoekt of frames met koolstofvezel en het 3D-printen van kritische delen railvoertuigen lichter, stiller, comfortabeler en betrouwbaarder kan maken.

Het project wordt uitgevoerd door het Instituut voor Railonderzoek (IRR) van de Universiteit van Huddersfield in Groot-Brittannië. Doel is het onderzoeken van het potentieel – en de tekortkomingen – van nieuwe materialen. De voordelen worden gezocht in een verlaging van de van de massa van de wielstellen, een eenvoudige ontwerp en een verlaging van de levensduurkosten. 

Laag voor laag

Het IRR werkt samen met de Politecnico di Milano, Rina en het Italiaanse engineering- en ontwerpbureau Blue Group. Bij de startbijeenkomst is besloten het gebruik van koolstofvezel composieten te onderzoeken, die het mogelijk maken de draaistelframes laag voor laag met robots te produceren. “Je kan elk aantal curves en vormen hebben en zo de vorm opbouwen die je echt wil hebben, terwijl juist bij een stalen frame maar een bepaald aantal vormen mogelijk is”, aldus IRR-directeur professor Simon Iwnicki. “Bovendien is koolstofvezel veel lichter en kan je materiaal daar plaatsen waar je het wil, zodat het nog lichter wordt.”

Composiet wielen?

Een ander spoor in het onderzoek is het gebruik van 3Dprinten met lasers en staalpoeders. De technologie wordt volwassener en componenten zoals aspotten en rembeugels komen nu in aanmerking voor het proces. Hoewel er al een onderneming een draaistel heeft gemaakt met engineering met koolstofvezelversterkte bladveren, kan het Run2Rail -project leiden tot een nog niet eerder vertoond gebruik van nieuwe materialen in rollend materieel. Maar wielen zullen waarschijnlijk nog steeds uit conventionele stalen worden vervaardigd. “We hebben overwogen alternatieve materialen te gebruiken voor wielnaven en assen, maar de faalmodi en risico’s worden nog niet helemaal begrepen. Maar we kijken er naar”, aldus Iwnicki.

 

Door: Kelly Bakker

Bron: The Engineer/Run2Rail

Deel dit artikel

Meer nieuws

ECB: ‘Zorgen over impact van AI op arbeidsmarkt historisch gezien overdreven’

(productnews)
De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) leidt al lange tijd tot zorgen over de impact op de arbeidsmarkt. Historisch...
De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) leidt al lange tijd tot zorgen over de impact op de arbeidsmarkt. Historisch gezien is een flink deel van deze zorgen overdreven, stelt de...
Algemeen / 05-12-2023
Lees meer

Drones beschermen windturbines tegen ijs

Drones beschermen windturbines tegen ijs

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 04-12-2023
(productnews)
Vochtige, koude omstandigheden zijn de vijand van windenergie. Als er zich een laag ijs op de rotorbladen vormt, kan dit...
Vochtige, koude omstandigheden zijn de vijand van windenergie. Als er zich een laag ijs op de rotorbladen vormt, kan dit leiden tot onbalans in de rotatie en dus tot verhoogde...
Algemeen / 04-12-2023
Lees meer

Lotus rolt eigen snellaadnetwerk uit in Europa

Lotus rolt eigen snellaadnetwerk uit in Europa

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 04-12-2023
(productnews)
Lotus rolt een eigen snellaadnetwerk uit in onder meer de Europese Unie (EU). Het laadnetwerk moet in het tweede kwartaal...
Lotus rolt een eigen snellaadnetwerk uit in onder meer de Europese Unie (EU). Het laadnetwerk moet in het tweede kwartaal van 2024 in het merendeel van de EU-lidstaten beschikbaar zijn....
Automotive / 04-12-2023
Lees meer

Verouderd ERP-systeem zit groei in de weg: durf over te stappen met een goede voorbereiding

(productnews)
Het gebruik van verouderde ERP-software staat groei binnen de industriële sector in de weg. Bij veel bedrijven ondersteunt...
Het gebruik van verouderde ERP-software staat groei binnen de industriële sector in de weg. Bij veel bedrijven ondersteunt dat de huidige software volgens de financieel verantwoordelijken het behalen van de...
Blog / 28-11-2023
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven