maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 15 augustus 2018

Jonge Duitsers bouwen goedkope auto op zonne-energie: concurrentie voor Ligthyear?

Twee jonge technische Duitsers hebben een auto op zonne-energie ontwikkeld die gebaseerd is op de Renault Twingo. Ze begonnen er vijf jaar geleden al mee, maar de eerste vijfduizend auto's zijn inmiddels besteld. De auto is goedkoper dan Tesla en de Nederlandse zonne-auto Lightyear.

Laurin Hahn en Jona Cristians waren nog pas net klaar met de middelbare school, toen ze al ideeën hadden over de zonne-auto. Ze zochten hulp bij de jonge designer Navina Pernsteiner en samen ontwikkelden ze in een garagebox de Sono, een zonneauto met als basis de Renault Twingo. Vijf jaar na de eerste ideeën hebben ze vijfduizend auto’s in bestelling, eind 2019 willen ze de auto’s gaan leveren.

Het is dus zeker niet bij alleen een idee gebleven. Het bedrijf van de twee, Sono Motors, heeft inmiddels al meer dan zestig man in dienst. Hahn, Christians en Pernsteiner zeggen tegen Bright.nl trots te zijn dat ze “met zijn drieën al vijfduizend mensen hebben overtuigd”.

Actieradius van 250 kilometer

De belofte die de drie jonge Duitsers deden is om een auto op zonne-energie van 16.000 euro te bouwen met een actieradius van 250 kilometer. Dat is gelukt – op zonne-energie kan de auto 30 kilometer rijden, als je de stekker in het stopcontact stopt, haalt hij de 250.

Het is niet zo dat je voor 16.000 euro helemaal klaar bent. Voor de accu van de auto betaal je nog 4.000 euro. Daarmee is de auto nog wel zo’n 10.000 euro voordeliger dan de Tesla model 3 instapversie, die tegen de ongeveer 35.000 dollar kost. De Sion is bovendien een echte budgetauto vergeleken bij de gezinsauto Lightyear. Deze is ontwikkeld door oud-studenten van TU Eindhoven en kost bijna een ton meer dan de Sion. Wel heeft de Nederlandse auto een grotere actieradius. Ook het uiterlijk van de auto is wat geavanceerder dan de Sono, die is gebaseerd op de Renault Twingo.

Ze presenteerden de Sion in filmpjes op YouTube en startten een crowdfunding-campagne om 5.000 inschrijvingen te krijgen. Die actie werd massaal gedeeld op sociale media, de inschrijvingen stroomden binnen en ze konden aan de slag.

Sono Motors is atypisch autobedrijf. “Ons doel is niet om zo veel mogelijk auto’s verkopen. De meeste auto’s staan toch 90 procent van de tijd stil”, zeggen de drie tegen Business Insider. De Sono moet wat hen betreft zo veel mogelijk gedeeld gaan worden.

“Eén Sion-auto kan acht auto’s vervangen”, denkt Christians. Naast schone auto’s produceren, willen ze de deeleconomie stimuleren. De Sono moet makkelijk uit te lenen zijn. Het zijn auto’s gebouwd voor andere marktsegmenten, maar vanuit dezelfde droom: rijden op zonne-energie stimuleren.

 

Bron: Sono Motors/Bright.nl

Deel dit artikel

Meer nieuws

Simulator helpt luchtvervuiling in vliegtuigcabines te karakteriseren

(productnews)
Motor- of hydraulische olie komt soms via de afgetapte lucht in de vliegtuigcabine terecht. Dit noemt men een...
Motor- of hydraulische olie komt soms via de afgetapte lucht in de vliegtuigcabine terecht. Dit noemt men een ‘rookgebeurtenis’. Tijdens een vlucht is het niet mogelijk vast te stellen of...
Algemeen / 04-02-2025
Lees meer

Europese Commissie wil met strategisch dialoog Europees auto-industrie ondersteunen

(productnews)
De Europese Commissie wil een strategisch dialoog voeren met de Europese auto-industrie. Het doel daarbij is het weer op...
De Europese Commissie wil een strategisch dialoog voeren met de Europese auto-industrie. Het doel daarbij is het weer op gang helpen van de Europese auto-industrie. RAI Vereniging roept deelnemers aan...
Automotive / 04-02-2025
Lees meer

Demcon neemt ontwikkelaar van bioreactor voor organoïden Orgonex over

Demcon neemt ontwikkelaar van bioreactor voor organoïden Orgonex over

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 04-02-2025
(productnews)
Demcon maakt bekend eind vorig jaar een meerderheidsaandeel te hebben genomen in Orgonex. Deze spin-off van de Universiteit...
Demcon maakt bekend eind vorig jaar een meerderheidsaandeel te hebben genomen in Orgonex. Deze spin-off van de Universiteit Utrecht / the Innovation Center for Advanced Therapies (ICAT) richt zich op...
Medisch & Zorg / 04-02-2025
Lees meer

Evonik en VoltH2 bouwen 50 MW elektrolyzer in Delfzijl

Evonik en VoltH2 bouwen 50 MW elektrolyzer in Delfzijl

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 03-02-2025
(productnews)
Chemiebedrijf Evonik en VoltH2 hebben een overeenkomst getekend om de productie van groene waterstof op het chemiepark in...
Chemiebedrijf Evonik en VoltH2 hebben een overeenkomst getekend om de productie van groene waterstof op het chemiepark in Delfzijl te versnellen. Volgens de overeenkomst zal VoltH2 dicht bij Evoniks waterstofperoxidefabriek...
Energie / 03-02-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven