maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 14 februari 2020

Hyundai en Kia baseren EV’s op ‘skateboardplatforms’ van Canoo en Arrival

Autofabrikanten Hyundai en Kia slaan de handen ineen met Canoo en Arrival. Beide bedrijven zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een eigen ‘skateboardplatform’ voor elektrische voertuigen. Het platform van Canoo gaat de basis vormen voor elektrische personenauto’s van Hyundai en Kia, terwijl het platform van Arrival de basis vormt voor kleine en middelgrote elektrische bedrijfswagens voor deelautobedrijven en logistieke bedrijven.

Canoo is een Amerikaanse startup die zich richt op de ontwikkeling van elektrische voertuigen die uitsluitend als abonnement zullen worden aangeboden. De voertuigen zijn gebaseerd op een skateboardplatform dat door Canoo in eigen beheer is ontwikkeld. Dit platform bevat de meest kritieke componenten van het voertuig, waaronder de accu’s en elektrische aandrijflijn.

Functionele integratie

Bij het ontwerp van het platform ligt de nadruk op functionele integratie. Dit betekent dat alle componenten zoveel mogelijk functies vervullen. Deze aanpak helpt de omvang, het gewicht en het totaal aantal componenten van het platform terug te dringen. Dit leidt volgens Canoo tot meer interieurruimte en kosteneffectievere voertuigen.

Het skateboardplatform is een losstaand component, wat het mogelijk maakt het platform te combineren met ieder willekeurig ontwerp carrosserie. Hyundai Motor Group wil hiervan profiteren door het platform als basis te gebruiken voor toekomstige voertuigen van zowel Hyundai als Kia. Het bedrijf wil hiermee de ontwikkelkosten van de voertuigen terugdringen, wat zich moet vertalen tot een lagere verkoopprijs van de voertuigen.

Gestandaardiseerd ontwikkelproces voor EV’s

“Hyundai Motor Group verwacht een aanpasbaar volledig elektrische platform op basis van Canoo’s schaalbare skateboardarchitectuur om een vereenvoudigd en gestandaardiseerd ontwikkelproces voor elektrische voertuigen van Hyundai en Kia te creëren. Dit helpt de kosten te reduceren, wat kan worden doorgegeven aan consumenten. Hyundai Motor Group verwacht ook de complexiteit van zijn assemblagelijn voor elektrische voertuigen terug te dringen, wat het mogelijk maakt snel te reageren op veranderende vraag in de markt en voorkeuren van klanten”, schrijft de autofabrikant in een persbericht.

Als onderdeel van de samenwerking gaat Canoo technische dienstverlening leveren om samen met Hyundai Motor Group het platform door te ontwikkelen. Het platform moet geschikt zijn voor uiteenlopende voertuigmodellen, variërend van kleine elektrische voertuigen tot ‘Purpose Built Vehicles’. Denk hierbij aan op maat gemaakte voertuigen voor mobiliteitsdiensten.

Kosteneffectief platformconcept

“We zijn onder de indruk van de snelheid en efficiëntie waarmee Canoo zijn innovatieve EV-architectuur heeft ontwikkeld. Dit maakt het de perfecte technische partners voor ons nu we ons ontwikkelen tot een voorloper in de toekomstige mobiliteitssector”, licht Albert Biermann, hoofd Research & Development bij Hyundai Motor Group, toe. “We werken samen met technici van Canoo om een kosteneffectief Hyundai platformconcept te ontwikkelen dat klaar is voor autonoom rijden en geschikt is voor grootschalige omarming.”

“We hebben hard gewerkt aan de ontwikkeling van een gedurfd nieuw voertuig. Samenwerken met een wereldwijde leider als Hyundai is een bevestigend moment voor ons jonge bedrijf”, zegt Ulrich Kranz, Chie Executive Officer van Canoo, in een reactie. “Het is een eer om Hyundai te helpen EV-architectuurconcepten te verkennen voor hun toekomstige modellen.”

Investering van 100 miljoen euro in Arrival

Tegelijkertijd kondigen Hyundai en Kia aan 100 miljoen euro te investeren in Arrival, dat eveneens over een eigen skateboardplatform beschikt. Hyundai steekt 80 miljoen euro in het bedrijf, terwijl Kia 20 miljoen euro investeert. Arrival stelt zichzelf als doel schone elektrische voertuigen te leveren voor de prijs van auto’s met een traditionele verbrandingsmotor. “Wij zijn van mening dat schone technologie geen meerprijs zou moeten hebben”, schrijft het bedrijf op zijn website.

“Het schaalbare platform van Arrival vormt de basis voor verschillende soorten Purpose Built Vehicles die Kia en Hyundai samen willen ontwikkelen. De samenwerking stelt Kia en Hyundai enerzijds in staat om in te springen op de rap groeiende vraag naar milieuvriendelijke bedrijfswagens in Europa en anderzijds om te transformeren van autobouwers naar aanbieders van schone mobiliteit”, schrijft Kia in een persbericht.

Meer vraag door strengere milieuregels

Het contract voor de samenwerking is getekend door Albert Biermann, President & Head of Research & Development Division voor Hyundai Motor Group, en Denis Sverdlov, Chief Executive Officer van Arrival. “De milieuvriendelijke voertuigmarkt in Europa zal naar verwachting snel groeien als gevolg van de introductie van strengere milieuregels”, zegt Biermann. “Door het samen met Arrival ontwikkelen van elektrische bedrijfsvoertuigen, zijn we in staat om een concurrentievoordeel te behalen en geleidelijk ons leiderschap in de wereldwijde milieuvriendelijke voertuigmarkt te vestigen, met Europa op de voorgrond.”

Denis Sverdlov van Arrival voegt toe: “Arrival heeft met zijn elektrische Generation 2.0 voertuigen een baanbrekende productcategorie gecreëerd. Kia en Hyundai delen onze visie op de toekomst voor elektrische mobiliteit. Ons strategisch partnerschap met Hyundai en Kia betekent dat we al in de zeer nabije toekomst de introductie van onze elektrische Generation 2 voertuigen wereldwijd kunnen gaan opschalen.”

Eerste eigen voertuig van Canoo

Canoo introduceerde slechts enkele maanden geleden zijn eerste eigen elektrische voertuig. Deze auto is slechts negentien maanden na de oprichting van het bedrijf in december 2017 aangekondigd. Het gaat om een voertuig dat ruimte biedt aan zeven passagiers. Het model accelereert dankzij een elektromotor met een vermogen van 300pk in minder dan zeven seconden naar de 100km/u. De topsnelheid bedraagt zo’n 200km/u. De accu’s van het voertuig kunnen in 28 minuten tot 80% capaciteit worden opgeladen. Volgeladen bieden de accu’s een bereik van 250 mijl, omgerekend ruim 400 kilometer. Het rijklaargewicht bedraagt 2.020 kilogram.

Meer informatie over Canoo is hier te vinden. Meer informatie over Arrival is hier beschikbaar.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 11-10-2024
(productnews)
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te...
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te beklimmen. Zelfs indien de robot hierbij door onverwachtse gebeurtenissen wordt verstoord, is...
High tech / 11-10-2024
Lees meer

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 10-10-2024
(productnews)
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel...
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel diverse factoren bij de keuze van consumenten om een...
Automotive / 10-10-2024
Lees meer

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 07-10-2024
(productnews)
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken...
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken acp systems AG en het Centre for Digitised Battery Cell Production (ZDB) van het Fraunhofer...
Energie / 07-10-2024
Lees meer

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
(productnews)
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De...
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De 19-meter lange, contra-roterende verticale-as turbine is een prototype-ontwerp dat zou kunnen worden opgeschaald...
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven