maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 20 juli 2022

Hybride vrachtwagens, aangedreven door een bovenleiding. Waarom niet?

Eigenlijk is het raar. Al in 2016 introduceerde Siemens Mobility het eHighway systeem. Niets meer of minder dan een bovenleiding langs belangrijke snelwegen, waar hybride vrachtwagens op aan kunnen koppelen. Simpel en doeltreffend. Toch hoor je er maar weinig over.

Het principe is eenvoudig. Boven de rechter baan van snelwegen waar veel doorgaand vrachtverkeer rijdt worden bovenleidingen aangelegd, die grondstations voorzien van stroom. Vrachtwagens zijn uitgerust met een zogenaamde ‘stroomafnemer’ die door de chauffeur handmatig, of via een sensor, automatisch aankoppelt.

De vrachtwagen is hybride. Beschikt dus over een verbrandingsmotor, maar ook over de technologie om elektrisch te rijden. Zodra de stroomafnemer koppelt met de bovenleiding wordt de elektrische motor ingeschakeld. Er is dan nauwelijks een verschil in rijgedrag merkbaar. Als de chauffeur van baan moet verwisselen om bijvoorbeeld in te halen, klapt de stroomafnemer in en rijdt de vrachtwagen weer op de verbrandingsmotor. Ook bij plotselinge bewegingen klapt de stroomafnemer in.

Aanzienlijke CO2-reductie

“Vrachtvervoer over de weg speelt een centrale rol in de strijd tegen klimaatverandering. In Duitsland is het verantwoordelijk voor een 33% van alle CO2-uitstoot in de transportsector. Vrachtwagenfabrikanten streven verschillende concepten na om deze last te verminderen. Met eHighway heeft Siemens Mobility een kant-en-klare technologie ontwikkeld voor energiezuinig, kosteneffectief en emissievrij vrachtwagentransport. Deze kan worden gecombineerd met andere aandrijfsystemen om de ruggengraat te worden voor de bestrijding van klimaatverandering in deze sector, ” zegt Michael Peter, CEO van Siemens Mobility. In Nederland is het vrachtvervoer verantwoordelijk voor 11% (CBS 2020).

Duitse testtrajecten

De eHighway wordt momenteel getest op drie openbare routes in Duitsland: op de snelweg A5 in de deelstaat Hessen tussen de luchthaven van Frankfurt en Darmstadt/Weiterstadt. In de deelstaat Sleeswijk-Holstein op de snelweg A1 tussen de knooppunten Reinfeld en Lübeck en op de rijksweg B462 in de deelstaat Baden-Württemberg tussen Kuppenheim en Gaggenau. Het systeem is ook getest in Los Angeles en in Zweden.

Het is niet de bedoeling om iedere snelweg te voorzien van bovenleidingen. Alleen op die wegen waar veel doorgaand vrachtverkeer is. In Nederland komen de A15 tussen de Rotterdamse haven en het Oosten van het land in aanmerking en de A67 vanuit de richting Antwerpen.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Agile Space Industries gaat kritieke componenten van raketmotoren 3D-printen in metaal

(productnews)
Agile Space Industries (Agile) gaat een samenwerking aan met 6K Additive, dat onderdeel is van 6K en gespecialiseerd in de...
Agile Space Industries (Agile) gaat een samenwerking aan met 6K Additive, dat onderdeel is van 6K en gespecialiseerd in de productie van materialen voor additieve productie. Agile wil met behulp...
Lucht & Ruimtevaart / 19-09-2023
Lees meer

Windturbine-inspecties met autonome drones en digital twin modelling

Windturbine-inspecties met autonome drones en digital twin modelling

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 18-09-2023
(productnews)
Inspecties van windturbinebladen kunnen sneller, goedkoper en veiliger. TNO en SpectX hebben het komende jaar hun expertises...
Inspecties van windturbinebladen kunnen sneller, goedkoper en veiliger. TNO en SpectX hebben het komende jaar hun expertises gebundeld in het IBIS-project (Increased Blade Inspection Safety). Binnen IBIS maken de inspectieteams...
Bouw & Constructie / 18-09-2023
Lees meer

Carrier introduceert meerdere lijnen hoge-temperatuur warmtepompen

(productnews)
Carrier introduceerde recentelijk een uitgebreide nieuwe lijn van warmtepompen voor hoge en zeer hoge temperaturen bestemd...
Carrier introduceerde recentelijk een uitgebreide nieuwe lijn van warmtepompen voor hoge en zeer hoge temperaturen bestemd voor industriële, commerciële en openbare gebouwen en voor stadsverwarming. Deze warmtepompen helpen klanten om...
Energie / 18-09-2023
Lees meer

3D-geprint implantaat maakt herstel van versleten pols mogelijk

3D-geprint implantaat maakt herstel van versleten pols mogelijk

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 18-09-2023
(productnews)
Wie door een versleten knie of heup pijn ervaart, kan dit laten herstellen. Wie echter pijn heeft door slijtage aan de pols...
Wie door een versleten knie of heup pijn ervaart, kan dit laten herstellen. Wie echter pijn heeft door slijtage aan de pols heeft echter minder geluk. Niet alleen herstellen we...
Medisch & Zorg / 18-09-2023
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven