maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 augustus 2017

Grote Japanse airbagfabrikant vraagt faillissement aan

Bloomberg noemt het het grootste bedrijfsfalen in de naoorlogse Japanse maakindustrie: de faillissementsaanvraag van Takata. Het bedrijf is ten onder gegaan door de miljoenen teruggeroepen airbags die aan meer dan tien dodelijke ongelukken zijn gelinkt.

Metalen scherven

Het 84 jaar oude bedrijf heeft bescherming tegen schuldeisers aangevraagd in zowel de Verenigde Staten als Japan. Er staan voor meer dan 10 miljard dollar aan aansprakelijkheidseisen open, waaronder van Honda (de grootste afnemer van de airbags), Toyota en particulieren.  In de VS vraagt Takata de Chapter 11-faillissementsbescherming aan, een soort gecontroleerd faillissement.  Takata wordt naar verwachting gesplitst in een gezonde tak, die kinderzitjes en autogordels maakt, en een airbagtak. Het Amerikaanse Key Safety Systems neemt de gezonde tak van het bedrijf over voor 1,6 miljard dollar.

Mankementen aan de airbags zouden aan tenminste 17 mensen het leven hebben gekost. De airbags klapten zo hard open dat een metaal onderdeel kapot ging en er metalen scherven uit vlogen. Naast een aantal doden zijn er hierdoor ook 180 mensen gewond geraakt. Een Amerikaanse man en vrouw raakten blind aan één oog. Takata begon naar aanleiding van deze ongelukken twee jaar geleden met een grote terugroepactie. In de VS moesten maar liefst 42 miljoen auto’s terug naar de fabriek. 1 op de 7 voertuigen in dat land waren voorzien van ondeugdelijke airbags. Een derde daarvan zou inmiddels vervangen zijn. In Nederland werden 50.000 auto’s van Honda, Toyota en Nissan teruggeroepen. Het bedrijf wil ook na een faillissement doorgaan met de vervanging van airbags.

Schadeclaims

De problemen met de airbags begonnen zo’n 14 jaar geleden al, maar er werd pas twee jaar geleden genoeg bewijs gevonden. Daarna bevestigde Takata van de airbagproblemen af te weten. Takata is inmiddels al veel geld kwijt geweest aan schuldseisers. In de VS schikte het bedrijf voor 1 miljard dollar met het ministerie van Justitie. 850 miljoen dollar daarvan ging naar de autofabrikanten die de gevaarlijke airbags in hun wagens hadden gemonteerd en 125 miljoen diende als schadevergoeding voor slachtoffers. De overige 25 miljoen dollar was een boete omdat het bedrijf doorging met de productie terwijl het wist dat er mankementen waren.
Financiële experts denken dat de totale kosten voor het vervangen van de airbags uiteindelijk op kunnen lopen tot 24 miljard dollar.

Een duidelijke oorzaak voor de problemen is nooit echt gevonden. Takata verklaarde eedrer dat het mogelijk aan de hoge luchtvochtigheid heeft gelegen. Auto’s in de vochtige staten van Amerika werden daarom als eerste aangepakt.

 

Door: Kelly Bakker
Bron: Bloomberg

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

Gemeente Eindhoven wil Brainport Industries Campus overnemen

Gemeente Eindhoven wil Brainport Industries Campus overnemen

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 24-01-2025
(productnews)
De gemeente Eindhoven wil Brainport Industries Campus (BIC) overnemen. Het wil zo beter regie kunnen voeren over de...
De gemeente Eindhoven wil Brainport Industries Campus (BIC) overnemen. Het wil zo beter regie kunnen voeren over de ontwikkeling van de campus kunnen vergroten. Dit is volgens de gemeente van...
Algemeen / 24-01-2025
Lees meer

DEMCON, Thorizon en VDL Groep bundelen krachten rond kleine modulaire kernreactoren

(productnews)
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren...
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren (Small Modular Reactors / SMR’s). De partijen richten zich daarbij specifiek op gesmolten-zout-reactoren....
Algemeen / 21-01-2025
Lees meer

L’Oréal zet generatieve AI in voor verduurzamen van cosmetica

(productnews)
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van...
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van zijn producten. Het bedrijf wil met behulp van de technologie nieuwe inzichten verkrijgen uit data over...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Lawinedetectie met passieve radar

Lawinedetectie met passieve radar

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 20-01-2025
(productnews)
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid...
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid van mensen en infrastructuur te garanderen. Onderzoekers van het Fraunhofer-FHR...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven