maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 augustus 2017

Green Team Twente wint Eco Marathon met waterstofauto

Het Green Team Twente heeft afgelopen weekend de Shell Eco Marathon in Londen gewonnen met de vorig jaar door hen gepresenteerde waterstofauto. Ze lieten daarmee tientallen studententeams achter zit, waaronder het team uit het Franse Nantes dat de afgelopen jaren won.

De Shell Eco Marathon is een grote Europese duurzaamheidsrace waarbij het erom gaat dat de auto’s op een vooraf bepaald parcours zo min mogelijk brandstof verbruiken. De wedstrijd wordt verdeeld in verschillende klassen. De hoofdklassen zijn de Prototype- en UrbanConcept-klasse. De subklassen betreffen de verschillende brandstoffen: benzine en diesel, ethanol, GTL, accu’s en waterstof. Het Twentse studententeam deed mee in de waterstofklasse, wat gezien wordt als de ‘koningsrace’.

Meerdere pogingen

Elk team had meerdere pogingen om het beste resultaat neer te zetten, verspreid over twee dagen. De track van de Shell Eco-marathon was 1659 meter lang waarbij elk team tien ronden moest afleggen binnen een tijd van 39 minuten. Bij elke poging werd gemeten hoeveel brandstof er is verbruikt. Green Team Twente won dankzij haar derde en laatste poging waarbij de auto, de H2∞ (Infinity), een equivalent reed van 1 liter brandstof op 845 kilometer. Dit is een nieuw Nederlands record. 

Waterstof is de toekomst

De studenten onthulden de waterstofauto in april vorig jaar. De H2∞ kan op de energiehoeveelheid uit een reep Snickers drie uur rijden. De studenten van Green Team Twente zijn ervan overtuigd dat de waterstofauto de auto van de toekomst is, nog meer dan elektrische auto’s op basis van batterijen. Dit vanwege het lichtere gewicht en het snel kunnen tanken.

Bij de ontwikkeling van de auto vormde de wrijving een belangrijke uitdaging. Om de auto zo zuinig mogelijk te maken, moet er zo min mogelijk wrijving zijn. Door de juiste lagers in elk onderdeel te plaatsen (in samenwerking met fabrikant SKF) is de wrijving zo beperkt mogelijk gemaakt. 
Ook de versnellingsbak is vrij revolutionair. Op de as zijn namelijk drie motoren aangesloten die los van elkaar uit en aangezet kunnen worden. 
“Dit leverde een mooie basis op om te optimaliseren: beter materiaal, efficiëntere overbrenging en de tandwielen die perfect over elkaar heen lopen vormen de huidige versnellingsbak. We hebben de versnellingsbak van de waterstofauto aangepast, zodat er een optimaal rendement van 99.1% behaald kan worden. Daarmee zijn we in theorie in staat om van Enschede naar Genève te rijden met slechts één liter brandstof.”

Onder meer de printplaten, die de perifere systemen verzorgen, zijn door het team zelf ontworpen. “De reden dat we onze eigen printplaten ontwerpen is omdat we alle elektrische verliezen willen minimaliseren. Bijna alle op de markt beschikbare printplaten voldoen niet aan dit criterium, we moesten dus onze eigen zeer efficiënte PCB’s ontwerpen. We zijn zodoende ook bezig met problemen waar zeer weinig ingenieurs naar hebben gekeken, zoals een hoogefficiënte DC/DC-converter met state-of-the-art galliumnitride transistors.” 

Systemen

Alle elektronische systemen behoren tot het primaire systeem of het secundaire systeem. Het primaire systeem begint met de waterstof-brandstofcel. Dit is het onderdeel dat waterstof en zuurstof omzet in water en elektriciteit. Voordat dit wordt gebruikt, wordt de spanning verhoogd naar 48 volt met een DC/DC-converter. Dit is de spanning waarop de rest van het systeem draait. De stroom wordt vervolgens naar de motorcontrollers geleid, die de motoren voeden, waarna de auto begint te rijden. 

Het secundaire systeem, aangedreven door lithium-polymeer accu’s, voedt alle systemen die geen deel uitmaken van de aandrijflijn, zoals de verlichting en de ruitenwissers. De H2∞ heeft een op de Formule 1 geïnspireerd stuur. De bediening van alle functies in de auto, van gas geven tot de lichten, bevindt zich op dit stuur. Ook heeft het team een systeem ingebouwd om real-time de gegevens van alle onderdelen in de auto af te kunnen lezen.

 

Door: Kelly Bakker

Bron: Green Team Twente

Deel dit artikel

Meer nieuws

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 22-10-2024
(productnews)
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het...
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Het gaat om een RAAK MKB subsidie. Hiermee kan het...
Algemeen / 22-10-2024
Lees meer

Additive manufacturing kan lucht- en ruimtevaart groener maken

(productnews)
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot...
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot van de luchtvaart tegen 2050 met 60 procent moet zijn verminderd ten opzichte van 1990....
Energie / 21-10-2024
Lees meer

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 21-10-2024
(productnews)
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s...
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s maken van bestaande karren en rekken slimme voertuigen, die zelfstandig hun...
High tech / 21-10-2024
Lees meer

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven